«خبرجنوب» نوشت: مدیر مرکز ازدیاد برداشت مخازن نفتی دانشگاه شیراز از به کارگیری روش های نوین و هوشمند ازدیاد برداشت نفت توسط محققان این دانشگاه خبر داد.

دكتر مسعود رياضي گفت: اين روش ها در يكي از ميادين مهم نفتي كشور كه داراي پيچيدگي بالايي است استفاده مي شود و قرار است با بهرهمندي از آن توليد نفت خام از ميدان منصوري واقع در 40 كيلومتري اهواز كه يكي از پيچيده ترين مخازن دنيا است طي 10 سال آينده 2 و نيم برابر شود. وي ادامه داد: به صورت طبيعي 10 درصد نفت موجود در يك مخزن نفتي، قابل برداشت است و استفاده از فناوري در اين خصوص ميتواند توليد ثروت قابل توجهي را به همراه داشته باشد.
دانشيار بخش مهندسي نفت دانشگاه شيراز يادآور شد: فاز اول پروژه ازدياد برداشت از مخزن بنگستان ميدان نفتي منصوري كه توسط اساتيد و پژوهشگران دانشگاه شيراز در حال انجام است به اتمام رسیده و شناخت كامل از اين ميدان صورت گرفته همچنين روشهايي كه مي تواند براي هدف مورد نظر مناسب باشد پيشنهاد شده است.
دكتر رياضي گفت: در فاز دوم قرار است 10 روش به روز دنيا كه در مرحله اول به آن دست يافته ايم پس از غربالگري به چند گزينه محدود و عملياتي كاهش يابد كه به اين منظور كارهاي آزمايشگاهي و شبيه سازي انجام مي شود.
به گفته وي، تزريق آب هوشمند و آب با شوري پايين به مخزن نفتي از جمله روشهايي است كه توسط پژوهشگران دانشگاه شيراز آزمايش ميشود.
اين استاد دانشگاه شيراز ادامه داد: پس از آن وارد مرحله پايلوت شده و بر روي قسمتي از مخزن تست هايي انجام مي گيرد و در صورت مثبت بودن نتيجه، روش ها در ميدان عملياتي مي شود.
دكتر رياضي يادآور شد: اعتبارات در نظر گرفته شده اين پروژه براي 3 سال 8 ميليارد تومان است كه به تدريج جذب مي شود و اميدواريم با ازدياد برداشت از مخازن نفتي بتوانيم چندين برابر اين هزينه ها توليد ثروت كنيم.
اين عضو هيات علمي دانشگاه شيراز در خصوص تعاملات بين المللي مركز ازدياد برداشت مخازن نفتي اين مركز علمي نيز گفت: با توجه به پتانسيل موجود، زمينه تعامل با مراكز تحقيقاتي جهاني حوزه نفت نيز فراهم شده در همين خصوص امكان همكاري با 2 دانشمند ايراني كه در حال حاضر اساتيد دانشگاه هاي كانادا و استراليا هستند ايجاد شده و آن ها كه چند ماه به ايران سفر كرده اند نوآوري هاي خود را به طور كامل در اختيار مركز ازدياد برداشت دانشگاه شيراز قرار داده اند.
دكتر رياضي ادامه داد: طي بازديدي كه از مركز ازدياد برداشت روسيه داشته ايم نيز قرار است به زودي همكاري هايي بين دانشگاه ها و مراكز تحقيقاتي روسيه و دانشگاه شيراز در زمينه ازدياد برداشت از مخازن نفتي ايجاد شود.
اين عضو هيات علمي دانشگاه شيراز گفت: با توجه به پتانسيل دانشگاه شيراز در اين حوزه، مديريت كميته مذاكره كننده فني طرح توسعه ميدان نفتي منصوري با شركت هاي خارجي نيز در وزارت نفت به نماينده دانشگاه شيراز سپرده شده است.
دكتر رياضي با اشاره به برگزاري المپيك جهاني نفت در استانبول نيز افزود: در اين كنگره سخنران هايي از ايران شركت داشتند كه يكی از آن ها از اساتيد دانشگاه شيراز بود.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 699673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =