۰ نفر
۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۱

نهادهای پژوهشی به تازگی در قالب گزارشی تاکید کردند که خودروسازان با همکاری شرکت‌های نرم‌افزاری داخلی یا خارجی و در قالب همکاری مشترک باید زمینه ورود به عرصه جدید صنعت خودروسازی جهانی را فراهم کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، هشت دورنمای کلیدی «انقلاب صنعت خودرو در سال 2030» در قالب چهار محور اصلی شامل تغییر روند بازار و منابع درآمدی جدید، تغییر در رفتار و عادت‌های سفر، توسعه و نفوذ فناوری‌های پیشرفته و رقابت‌ها و همكاری‌های نوین مورد بررسی قرار گرفته است. از طرفی، تاثیرات آنها در نوع تغییرات و چگونگی تاثیرگذاری روی خودروسازان و تامین‌كنندگان سنتی (قدیمی)، پتانسیل بازیگران جدید، تنظیم‌كننده‌ها، مشتریان، بازارهای خودروی ملی و زنجیره ارزش خودرو نیز در ادامه بررسی شده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس در این خصوص، 8 دورنمای «انقلاب صنعت خودرو در سال 2030» را تشریح کرده است.

دورنمای اول: رانندگی با روش‌های اشتراك‌گذاری سفر، سرویس‌های تبادل داده در خودرو، ارتقای فناوری و استفاده از مدل‌های نوین كسب‌وكار می‌توانند منابع درآمدی خودرو را تا 30 درصد یعنی چیزی حدود 1.5 تریلیون دلار افزایش دهند.

دورنمای دوم: با وجود تغییر رویكرد به سمت روش‌های نوین اشتراك‌گذاری سفرهای درون‌شهری، به‌واسطه پیامدهای مثبت ناشی از رشد طبقه متوسط در جهان و تداوم رشد اقتصادی در كشورهای نوظهور به ویژه چین و هند، تغییر رشد سالانه فروش خودرو از 3.6 درصد در حال حاضر به 2 درصد تا سال 2030 میلادی خواهد رسید.

دورنمای سوم: با توجه به این‌كه رفتار و عادت‌های مصرف‌كننده برای انجام سفرهای شهری درحال تغییر است، پیش‌بینی می شود از هر 12 خودروی فروخته شده در سال 2030 میلادی، یک خودرو در قالب اشتراك‌گذاری سفر به فروش برسد و متعاقب آ،ن بازار خوبی برای این هدف ایجاد شود.

دورنمای چهارم: ساختار شهر به‌عنوان مناسب‌ترین معیار تقسیم‌بندی كه تعیین‌كننده رفتار و عادت‌‌های سفر است ،در نظر گرفته خواهد شد و جایگزین دیدگاه ناحیه‌ای و كشوری در بازار خودرو خواهد شد.

دورنمای پنجم: در صورت رفع موانع تكنولوژیكی و مسائل قانونی و نظارتی، تا 15 درصد از خودروهای فروخته شده در سال 2030 می‌تواند به خودروهای تمام‌خودران اختصاص داشته باشد.

دورنمای ششم: خودروهای برقی توانسته‌اند به خودروهای قابل رقابت و مناسب در بازار تبدیل شوند؛ اگرچه سرعت پذیرش آن متناسب با سطح امكانات و ساختار شهر تغییر می‌كند.

دورنمای هفتم: چشم‌انداز روش‌های نوین سفر درون شهری با پیچیدگی و تنوع زیاد، بازیگران فعلی صنعت خودروسازی را ملزم به همكاری و رقابت با رقبا، در چند حوزه خواهد كرد.

دورنمای هشتم: بازیگران قدیمی صنعت خودروسازی روی كل فرآیند تولید، تمركز و توجه دارند درحالی كه بازیگران جدید تنها در بخ كوچكی از زنجیره ارزش فعال هستند.

از جمله درس‌هایی كه باید برای صنعت خودروسازی ایران در مواجهه با تحولات و برای همسو شدن با مسیر تكاملی صنعت خودرو، مورد توجه قرار گیرد، می‌توان به كسب آمادگی به منظور همسو شدن با تغییرات بازار، تقویت صنایع مرتبط و تجهیز شبكه تامین به منظور حداقل‌سازی هزینه تدارك عوامل، افزایش درجه انعطاف‌پذیری با تمركز بر امور تحقیق و توسعه، طراحی مهندسی و توسعه سیستم‌های نرم‌افزاری و تنوع بخشی خدمات پس از فروش در طول چرخه عمر محصول اشاره كرد.

بر این اساس، با توجه به هشت دورنمای صنعت خودروسازی در افق 2030، ضروری است بازیگران فعلی صنعت

خودروسازی ایران به ایجاد زیرساخت و طراحی استراتژی‌های تصمیم‌گیری جدید برای ترسیم آینده صنعت خودروسازی با لحاظ عدم قطعیت‌ها، قدرت و نفوذ شركا، اصلاح و تطبیق سازمان بنگاهی و تغییر رویكرد ارزش‌گذاری در صنعت خودروسازی اهتمام ورزند. بنابراین لازم است استراتژی صنعت خودروی ایران با تمركز بر عواملی همچون تغییرات بازار خودرو و ورود بازیگران جدید، تمركز بر امور تحقیق و توسعه، طراحی مهندسی و توسعه سیستم‌های نرم‌افزاری، تقویت صنایع مرتبط و تجهیز شبكه تامین و تنوع بخشی خدمات پس از فروش در طول چرخه عمر محصول، تهیه و تدوین شود.

همچنین پیشنهاد می‌شود خودروسازان داخلی با نگاهی آینده‌نگرانه در قالب دو برنامه كوتاه‌مدت و میان‌مدت، ابتدا در برنامه كوتاه‌مدت، با توجه به اینكه بستر نرم‌افزاری اولیه روش‌های اشتراك سفر در كشور فراهم شده است، نسبت بزه طراحی سخت‌افزاری خودروهایی با رویكرد اشتراكی سفر و با كاربری ویژه همچون سرویس‌های ایاب و ذهاب به محل كار، خرید، تفریحی و... اهتمام ورزند. در گام دوم و در قالب برنامه میان‌مدت با همكاری شركت‌های نرم‌افزاری داخلی یا خارجی (در قالب همكاری مشترك)، زمینه ورود به عرصه جدید صنعت خودروسازی جهانی را فراهم كند.

 

39225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 700133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    0 0
    تا سال 2030 صنعت اینقدر پیشرفت میکنه که میتونن پیکان رو دوباره زنده کنن کاری که کدخدا تا 2050 برای آدم نمی تونه بکنه. هنر نزد ایرانیان است و بس