حامد قدوسی در کانال تلگرامی «یک لیوان چای داغ، نوشته‌های حامد قدوسی» نوشت: شعار پوستر دقیق نیست: در جهانی که منابع انرژی و البته تولید «کربن» محدودیت نداشته باشد، مشکل آب هم نخواهد بود! مساله کم‌بود آب در ریشه آن به مساله محدودیت انرژی برمی‌گردد. طبعا دوستانی پرسیدند که چه‌طور چنین چیزی ممکن است و مبنای این استدلال چیست؟

برای درک به‌تر رابطه بین «مصرف انرژی» و «تامین آب» خوب است با این نکته ساده شروع کنیم که سرانه آب شیرین در سطج جهانی خیلی خیلی بیش‌تر از نیاز متوسط یک انسان است. مشکل این‌جا است که توزیع جغرافیایی منابع آب و جمعیت با هم جفت و جور نیست. مقدار عظیمی از منابع آب شیرین تجدیدپذیر دنیا در مناطقی مثل برزیل یا کانادا است که جمعیت زیادی در آن جا ساکن نیست. کشورهایی مثل بنگلادش یا هند هم در زمان محدودی از سال حجم عظیمی آب شیرین (از طریق بارش‌های موسمی) دریافت می‌کنند که همه آن استحصال نمی‌شود.



حال فرض کنیم دست‌رسی به انرژی نامحدود و پاک و ارزان داشتیم، در این حالت بسیاری از استراتژی‌ها برای افزایش بهره‌مندی آب اقتصادی می‌شد: ۱) می‌توانستیم خط لوله‌ها یا تانکرهای عظیمی را از مناطق پرآب به مناطق کم‌آب سرازیر کنیم. ۲) آب فاضلاب را کامل تصفیه و بازچرخانی کنیم. ۳) شبکه وسیعی از اب شیرین‌کن‌ها در مناطق ساحلی ایجاد کنیم. ۴) با تزریق انرژی (و البته «نیترات») بهره‌وری کشاورزی را بالاتر برده و نیاز به مصرف آب کشاورزی را کم کنیم. ۵) سیستم‌های گل‌خانه‌ای ایجاد کنیم و از تبخیر آب جلوگیری کنیم. ۶) ...

طبعا ما در این‌جا از مدلی مجرد از تعامل سیستم آب و انرژی در سطح کلان و در حد بودجه منابع جهانی صحبت می‌کنیم. در واقعیت افزایش دست‌رسی به آب از طریق مصرف انرژی مسایل خود را خواهد داشت که نیاز به راه‌حل‌های مهندسی دارد. مثلا آب‌شیرین‌کن پسماندهایی تولید می‌کند که باید مدیریت شود ولی جالب است که خود این پسماند (مثلا آب شور با غلظت بالا) باز خودش با مصرف انرژی بیش‌تر قابل مدیریت کردن است (مثلا از طریق تجزیه نمک یا انتقال پسماند به مناطق دیگر). 

پیام کلیدی قضیه این است که هر قدر دست‌رسی ما به انرژی پاک (کم‌کربن)، ارزان و مقیاس‌پذیر (Scalable) بیش‌تر می‌شود امید به راه‌حل‌هایی جدید برای حل مساله آب هم افزایش می‌یابد. 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا US ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
    0 0
    ایشون راجع به جهان از ما بهتران صحبت میکنن. الان کجای دنیا منبع کربن نامحدوده؟ کجای دنیا میتونه بدون آب انرژی کافی تولید کنه؟ نوا۷ رو کجا برگزار میکنید؟ چی هست؟ نشست سران دنیای از ما بهتران یا برای مردم عادی هم هست؟
  • بی نام A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۹
    1 0
    درسته. جنگ بعدی هم جنگ بر سر آب نیست، بلکه بر سر انرژی هست
  • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۳۱
    0 0
    ه نظرم ایشون تلویحاً همون شعاری که در پوستر آمده است رو مورد تایید قرار داده ان. انرژی جایگزین دارد. جایگزینی از جنس انرژی تجدید پذیر. انرژی های پاک. برعکس میزان آب قابل شرب یک میزان ثابت ولی با توزیع متغیر جغرافیایی است. غیر قابل جایگزین با ترکیبی دیگر. موضوع کاملا روشنه. آب جایگزین ندارد. اینکه دسترسی به انرژی بیشتر بتواند راه حلی برای بی آبی باشد تفکری خطرناک است. در ضمن کاش میشد از دوستانی که این پوستر رو هم طراحی کردن مطلبی مینوشتید. طرح پوستر از منظر طراحی کاری آماتور ولی در خور تحسینه مفهومی رو هم که به آدم انتقال میده با شعار پوستر همخونی داره. نقاط ضعفی دارد، همچنین نقاط قوتی/ اینکه پوستری این چنین بتواند افراد را وادار به تفکر و نوشتن کند کار کمی نیست.