قطب‌الدین صادقی: تئاتر کردی بازنمایی دردها و رنج‌هاست

دکتر قطب الدین صادقی نویسنده و کارگردان سرشناس کرد در گفتگویی با خبرگزاری خبرآنلاین، بیان داشت: تئاتر کردی بازنمایی مسائل و مشکلات مردم، تاریخ و ادبیات کرد، فولکلور، مردم شناسی دردها و رنج ها، آئین ها و نوع زندگی کردهاست و باید ابعاد سنت و مدرنیته زندگی آنها را بازنمایی کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سقز، وی در این باره افزود: باید از طریق دیالوگ و تعاملات فرهنگی و ارتباطات بین المللی جهت تقویت بنیه فکری و هنری جشنواره تئاتر کردی استفاده کرد

قطب الدین صادقی افزود: راه اندازی دبیرخانه جشنواره تئاتر کردی اقدامی مهم و ضروری است و باید خط مشی، چهارچوب ها و ابعاد این فستیوال توسعه یابد.

این کارگردان سرشناس عنوان کرد: باید از افکار و عقاید مختلف برای برگزاری هر چه باشکوه تر جشنواره استفاده کرد.

قطب الدین صادقی گفت: بین المللی کردن و برندسازی فستیوال تئاتر کردی بسیار مهم است و باید از ظرفیت کردهای جهان برای تقویت و ایجاد فضای تکثر در این جشنواره استفاده کرد، من برایم جای تعجب بود که امسال کردهای خارج در این جشنواره حضور نیافته اند که لازم است مثل سابق و بیشتر این مساله مورد توجه دست اندرکاران فستیوال قرار بگیرد.

وی خاطر نشان ساخت: باید تئاتر کردی به لحاظ نمایش نامه نویسی، کارگردانی، بازیگری و استفاده از هنر های مختلف متحول و از تجارب جشنواره های پیشرفته و بین المللی در این راستا استفاده کرد.

وی بیان داشت: زبان کردی زبان غنی و ثروتمندی است و لازم است از گویش های مختلف آن برای حضور در این جشنواره بهره برد.

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =