آخرین خبرها از حومه حلب؛ ترکیه وارد عفرین شد/نشست شورای امنیت/ کنترل بخش‌هایی بدست ارتش آزاد/تصاویر

از شب گذشته تا کنون عفرین شاهد تحولات چشمگیری بوده است، بخشی از مناطق مهم این شهر به دست ارتش آزاد افتاده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ارتش آزاد که در کنار ارتش ترکیه، در دو روز گذشته به شهر عفرین در شمال سوریه حمله کرده اند، بخش بسیار مهمی از مناطق این شهر را تحت کنترل خود درآوردند، حملات زمینی سنگین از شب گذشته تا کنون در جریان بوده است. در این میان یک ساختمان دو طبقه که شامل خانواده و غیر نظامیان بود تخریب شده است و ساکنان آن کشته شده اند. در همین حال فرانسه تقاضای نشست شورای امنیت را کرده است که با واکنش تند اردوغان مواجه شد و رئیس جمهور ترکیه آنها را همدست تروریست ها نامید. در گزارش ذیل، تحولات روز گذشته تا این لحظه را از نظر می گذرانید: 

درخواست فرانسه

همزمان با پیشروی ارتش ترکیه در عملیات جدید خود در شمال سوریه منابع در سازمان ملل اعلام کردند، شورای امنیت امروز (دوشنبه) جلسه‌ای را برای بررسی بحران روزافزون انسانی در این کشور در پی عملیات "شاخه زیتون" ترکیه علیه شبه نظامیان کرد در عفرین سوریه برگزار می‌کند.

سایت شبکه اسکای نیوز عربی، قرار بود شورای امنیت جلسه‌ای را برای شنیدن گزارش مارک لوکوک، نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه درباره سفر اخیرش به سوریه برگزار کند.

بنا به درخواست فرانسه در این جلسه پشت درهای بسته حمله نظامی ترکیه به عفرین و نیز عملیات نظامی ارتش سوریه در ادلب و غوطه شرقی هم بررسی خواهد شد.



تسلط ارتش آزاد سوریه بر مناطق استراتژیک عفرین

نیروهای ترکیه و ارتش آزاد سوریه در روز یکشنبه بر چندین منطقه نظامی و استراتژیک که تحت کنترل یگان‌های مدافع خلق کرد در شمال غرب عفرین در حومه حلب در شمال سوریه بود، تسلط یافتند. ارتش ترکیه اعلام کرد، بیش از ۱۵۰ مقر و انبار تسلیحات آنها را منهدم کرد و ارتش آزاد سوریه بر مناطق استراتژیک تسلط دارد.

ارتش آزاد سوریه با حمایت یگان‌های ترکیه تا چندین کیلومتر وارد خاک سوریه شده‌اند و چهار تپه استراتژیک در دو منطقه شیخ حدید و راجو در غرب عفرین در حومه حلب را تحت تسلط دارند. آنها همچنین بر دو روستای شنگال و اده مانلی در شمال غرب عفرین تسلط یافتند.

این تپه‌ها دارای اهمیت استراتژیک هستند چراکه احتمالا به نیروهای مهاجم کمک می‌کنند از چند جهت به شهر یورش ببرند. ورود نیروهای ترکیه از بخش شمال غربی برای یگان‌های مدافع خلق کرد که دژهایی در بخش شرقی ایجاد کرده‌ بودند، غیرمنتظره بود.

 

 

گسترش دایره حمله

به گزارش ایسنا الجزیره به نقل از منابع نظامی گزارش داد، انتظار می‌رود دایره حمله در ساعات آینده گسترش یابد چراکه احتمال دارد نیروهای ترکیه از محور شرقی به عفرین یورش ببرند. تجهیزات جدید نظامی نیز برای نیروهای ترکیه وارد شهر اعزاز در حومه حلب شده است.

ارتش آزاد سوریه نیز مدعی شد، سه شبه نظامی وابسته به یگان‌های مدافع خلق کرد را در شمال غرب عفرین به اسارت خود در آورده است.

در مقابل یگان‌های کرد در عفرین از زبان سخنگوی خود اعلام کردند، دو تانک ترکیه را در جریان ممانعت از حمله گسترده ارتش آزاد و نیروهای ترکیه در منطقه بلبل و روستاهای حمام و دیکمادش در شمال و غرب عفرین منهدم کرده و چهار نیروی ترکیه را از پای درآورده‌اند.

حمله زمینی ارتش ترکیه نیز در دومین روز عملیات نظامی این کشور انجام شد. این عملیات تحت عنوان شاخه زیتون با هدف نابودی کسانی است که ترکیه آنها را تروریست می‌خواند. ترکیه می‌خواهد با دور کردن کردها از عفرین مرزهای خود را امن کند. عفرین در ۳۰ کیلومتری مرز ترکیه قرار دارد.

 

انهدام 2 سکوی پرتاب راکت پ.ک.ک/پ.ی.د توسط جنگنده‌های ترکیه

در همین حال خبرگزاری آناتولی وابسته به حزب عدالت و توسعه گزارش داد: جنگنده‌های نیروهای مسلح ترکیه طی عملیاتی دو سکوی پرتاب راکت متعلق به گروه پ.ک.ک/پ.ی.د را منهدم کردند.

دو سکوی پرتاب راکت گروه پ.ک.ک/پ.ی.د که برای حمله به شهرستان ریحانلی از توابع استان ختای واقع در مرز کشور با سوریه از آنها استفاده کرد، در عملیات هوایی نیروهای مسلح ترکیه منهدم شدند.

لازم به ذکر است که در 11 حمله راکتی پ.ک.ک/پ.ی.د به شهرستان ریحانلی استان ختای ترکیه یک غیرنظامی سوری جان خود را از دست داد و 46 غیرنظامی دیگر از جمله 16 تبعه سوری نیز مجروح شدند.

 

شلیک گلوله‌های خمپاره توسط پ.ک.ک/پ.ی.د ازعفرین به کیلیس ترکیه

آناتولی در ادامه این گزارش نوشت: چهار منزل مسکونی در محله‌های «اکرم چتین» و «باریش» شهر کیلیس ترکیه ساعت 20:00 به وقت محلی هدف گلوله‌های خمپاره که به طور متوالی توسط اعضای گروه تروریستی پ.ک.ک/پ.ی.د در عفرین شلیک شده، قرار گرفت.

یگان‌های توپخانه‌ای نیروهای مسلح کشور که در مرز ترکیه با سوریه مستقر هستند، نقاط حضور پ.ک.ک/پ.ی.د در آن سوی مرز را زیر آتش سنگین توپ‌های خودکششی «فیرتینا» قرار دادند.

 

وزیر دفاع آمریکا:ترکیه پیش از حمله هوایی به سوریه با واشنگتن مشورت کرد

در همین حال وزیر دفاع آمریکا گفت که ترکیه پیش از آنکه حمله هوایی خود به شمال غرب سوریه را آغاز کند با ایالات متحده مشورت کرده و واشنگتن همچنان در این خصوص با آنکارا در تماس است.
ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز گزارش داد: جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا گفت: ترکیه صریح بود. آن ها پیش از پرواز دادن هواپیمای خود به ما اطلاع دادند و حمله را با مشورت ما انجام دادند.


متیس تاکید کرد که واشنگتن در این رابطه همچنان با آنکارا در تماس است.
وزیر دفاع آمریکا با تاکید بر اینکه ترکیه تنها عضو ناتو بود که در درون مرزهایش با تروریسم روبه رو بود، افزود: آنکارا نگرانی های امنیتی مشروعی دارد.
متیس همچنین تاکید کرد که واشنگتن نیروهایی را در سوریه مستقر کرده تا از اینکه تسلیحات تامین شده از سوی آمریکا علیه ترکیه استفاده نشود، اطمینان حاصل کند.


عملیات شاخه زیتون تا نابودی کامل تروریست‌ها ادامه خواهد داشت

در همین رابطه مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه که روز گذشته به بغداد سفر کرده است، در گفت‌وگو با خبرنگاران در بغداد تاکید کرد که عملیات شاخه زیتون تا نابودی کامل تروریست‌ها ادامه خواهد داشت.

مولود چاووش اوغلو، در گفت‌وگو با خبرنگاران در رابطه با عملیات «شاخه زیتون» که با هدف تامین امنیت مرزی، استقرار ثبات در منطقه و پایان دادن به خشونت ها و فشارهای  پ.ی.د/ پ.ک.ک و داعش در شمال غربی سوریه صورت می‌گیرد، را مورد ارزیابی قرار داد.

وی ضمن ارزیابی علل و انگیزه های آغاز این عملیات گفت: ترکیه این عملیات را در پی اینکه گروه های تروریستی مستقر در شمال سوریه مناطق مرزی کشور از جمله استان ختای و همچنین نیروهای امنیتی و ارتش آزاد سوریه را در مناطق آزادشده در چارچوب عملیات سپر فرات در شمال این کشور و نیروهای امنیتی، ناظران و غیر نظامیان را در استان ادلب هدف قرار دادند، آغاز کرد.

چاووش اوغلو ضمن ارزیابی حمله موشکی گروه پ.ک.ک/پ.ی.د/ی.پ.گ از منطقه عفرین سوریه به شهر مرزی ریحانلی ترکیه و ادعای برخی از کشورها مبنی بر اینکه "ی.پ.گ به سمت ترکیه موشک پرتاب نکرده است"، گفت: "روز گذشته تیلرسون (وزیر امورخارجه آمریکا) نیز اظهار داشت که در مورد دست داشتن این گروه تروریستی در حمله موشکی گویا گزارشی از دوستان خود دریافت نکرده است. اکنون دنیا چهره واقعی این گروه تروریستی را بهتر ببینند. به ویژه کشورهای که این گروه های تروریستی را تسلیح می کنند، در این زمینه حق سخن گفتن ندارند. چنانچه به نظر می رسد، این حملات تلاش‌های اخیر این گروه تروریستی است. عملیات شاخه زیتون تا نابودی کامل تروریست‌ها ادامه خواهد داشت."

در چنین شرایط انتظار داریم که فرانسه از ما پشتیبانی کند

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه صبح امروز با همتای فرانسوی خود در مورد عملیات مذکور تلفنی گفت‌وگو کرده است، تصریح کرد: "آگر فرانسه و یا هر کشور دیگری خواهان ارائه این مسئله به سازمان ملل شود، از نظر ما جانب تروریست‌ها را می‌گیرد. پس از آن ما هم در مقابل آن ها چنین رفتار خواهیم کرد. ما انتظار داریم که فرانسه در چنین وضعیتی از ما حمایت کند. ما نمی خواهیم این کشور در کنار گروه تروریستی باشد."


اردوغان: تروریست‌ها با وجود حمایت آمریکا توان مقابله با ترکیه را ندارند

همچنین رئیس‌جمهور ترکیه هم اعلام کرد که تروریست‌های با حرافی و سخنانی از قبیل "آمریکا حامی ماست و سلاح در اختیارمان می‌گذارد"، نمی توانید در مقابل ترکیه و ملت ترک بایستید.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور و رهبر حزب عدالت و توسعه ترکیه طی سخنانی در پنجمین کنگره استانی شاخه زنان این حزب در سالن ورزشی «توفاش» در شهر بورسا اعلام کرد: این را بدانید که با حرافی و سخنانی از قبیل "آمریکا حامی ماست و سلاح در اختیارمان می‌گذارد"، نمی توانید در مقابل ترکیه و ملت ترک بایستید.

او درباره درخواست ک.ج.ک و ح.د.پ از مردم برای حضور در خیابان، گفت: "هر کسی براساس دعوت اینها سرازیر خیابان شود تاوان سنگینی خواهد داد. این یک مبارزه ملی است و در جریان آن هر کسی که سر راه ما قرار بگیرد نابود خواهند شد و کوچکترین انعطافی به خرج نخواهیم داد".

اردوغان اظهار داشت: متاسفانه برخی کشورهای متحد ترکیه می گوییند که به گروه تروریستی کمک تسلیحاتی ارائه نمی کنند، اما ما تمام شواهد و مدارک را داریم، می دانیم، می بینیم و نشان می دهیم که این کار را انجام می دهند. چه کسی را فریب می دهید؟ این کشورها علاوه بر 5 هزار قلم تسلیحات نظامی که با تریلی ها فرستادند، حدود 2 هزار قلم تسلیحات و مهماتی دیگر را با هواپیما ها به گروه تروریستی ارسال کردند. به این صورت از پ.ک.ک، پ.ی.د و ی.پ.گ پشتیبانی و گروهی از آنها را در عفرین مستقر کردند. همه این تحولات را پیگیری کردیم و شبی ناگهان مواضع آنها را مورد هدف قرار دادیم.

رئیس‌جمهور ترکیه در پایان افزود: در کشور ما 3.5 میلیون تبعه سوری به سر می برند. هدف ما بازگرداندن این 3.5 میلیون خواهر و برادر سوری مان به کشورشان در اسرع‌وقت است. اقدامات لازمه علیه گروه تروریستی و تجزیه‌طلب پ.ک.ک را به طور مستمر انجام می دهیم و خواهیم داد. تا نابودی کامل پ.ک.ک، پ.ی.د و ی.پ.گ در کشورمان ما توقف نخواهیم کرد. اعضای این گروه‌های تروریستی در سوریه که تلاش برای نفوذ به ترکیه را دارند نیز تاوان بسیار سنگینی را خواهند پرداخت.


اظهارات آمریکا درباره عملیات شاخه زیتون

در همین حال هیتر نوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از اوضاع شمال غرب سوریه ابراز نگرانی کرد.

به گزارش آناتولی، هیتر نوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بیانیه ای درباره عملیات «شاخه زیتون» که با هدف تامین امنیت مرزی کشور، استقرار ثبات در منطقه و پایان دادن به فشار و خشونت‌های پ.ک.ک/ پ.ی.د و داعش در شمال غربی سوریه صورت می‌گیرد، صادر کرد.

در این بیانیه با اشاره به تماس های روز گذشته وزیر امور خارجه آمریکا با مولود چاووش اوغلو و سرگی لاوروف وزرای خارجه ترکیه و روسیه، آمده است: "از تحولات اخیر شمال غرب سوریه به خصوص از وضعیت غیرنظامیان که در معرض تنش رو به افزایش در این منطقه قرار دارند نگران هستیم.

از نگرانی های امنیتی مشروع ترکیه به عنوان یک متحد‌ در ناتو و یک شریک کلیدی در مبارزه با داعش حمایت می کنیم. در عین حال می خواهیم که ترکیه عملیات خود را از حیث جغرافیایی و زمانی محدود نگاه داشته و درباره حفظ جان غیرنظامیان دقت به خرج دهد."


پیشروی نیروی زمینی ترکیه در عفرین

در ادامه خبرها از عفرین اناتولی گزارش داده است که نیروهای مسلح ترکیه در ادامه عملیات شاخه زیتون علیه گروه تروریستی پ.ک.ک/پ.ی.د در عفرین، 11 منطقه را از اشغال این گروه  آزاد کردند.
نیروهای مسلح ترکیه و ارتش آزاد سوریه بامداد امروز در مرحله زمینی عملیات شاخه زیتون؛ روستا‌های شنکال، وکورنی، وبالی و ادامانلی، مزرعه‌های کیتا، وکوردو، وبیبنو، تپه تل سوریه، تپه 240 و دو تپه از توابع مناطق مرزی راجو و بلبل را از لوث گروه تروریستی پ.ک.ک/پ.ی.د پاکسازی کردند.

به این ترتیب نیروهای مسلح ترکیه در نخستین روز از مرحله زمینی عملیات شاخه زیتون، از مسیر شمال، شمال غرب و غرب وارد عفرین شدند.

نیروهای ارتش آزاد سوریه در گفت‌وگو با مردم روستا‌یی منطقه، مردم محلی را در جریان اهداف عملیات شاخه زیتون که آزادسازی کامل منطقه از اشغال گروه تروریستی پ.ک.ک/پ.ی.د است، قرار دادند.

در یک ویدیوی ضبط شده توسط نیروهای ارتش آزاد سوریه، دیده می شود که یکی از فرماندهان این ارتش به مردم محلی می گوید: “شما دوست و مانند خانواده ما هستید. هدف حضور ما در اینجا، پایان دادن به ظلم و ستم‌ اعمال شده علیه شما است. پ.ک.ک/پ.ی.د دشمن مشترک ماست”.

نیروهای مسلح ترکیه ارتش آزاد سوریه در ابتدای مرحله زمینی عملیات با مقاومت جدی مواجه نشدند. مخالفان رژیم در بعضی از روستا‌های منطقه مرزی راجو برخی اعضای گروه تروریستی را سالم دستگیر کرده اند.

هواپیما‌های جنگنده نیروهای مسلح ترکیه نیز در طول روز مواضع گروه تروریستی پ.ک.ک/پ.ی.د را مورد هدف قرار دادند. مواضع متعلق به پ.ک.ک/پ.ی.د در روستای مالکیه در شهرستان تل رفعت و روستا‌های جلمه، هیمدیه، حاجلر، فرییه و تل سلور از توابع جیندریس مورد بمباران جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش ترکیه قرار گرفتند.

 

در همین حال این خبرگزاری وابسته به دولت حاکم در ترکیه مدعی شد که گروه تروریستی پ.ک.ک/پ.ی.د به طور مستقیم غیرنظامیان را هدف قرار داده و از عفرین به غیرنظامیان ساکن شهرک «کل جبرین» در شهرستان اعزاز که در جریان عملیات سپر فرات توسط ارتش ترکیه از اشغال گروه تروریستی داعش آزاد و پاکسازی شده است، تعرض می کند. تاکنون در تعرض این گروه تروریستی به منطقه مذکور دو غیرنظامی کشته شده اند.

از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی از آمادگی گسترده نیروهای ارتش آزاد سوریه برای آغاز حملات زمینی و حرکت از سمت شرقی عفرین است.

انتظار می رود نیروهای زمینی در چارچوب عملیات شاخه زیتون با انجام حملات جدید از جهات مختلف وارد عفرین شوند.

ستاد کل ارتش ترکیه نیز طی اطلاعیه ای اعلام کرده است: "این عملیات طبق نقشه پیش می رود. انهدام مواضع شناسایی شده از راه زمین و هوا ادامه دارد. در این عملیات، تنها تروریست ها و مواضع آنها از جمله پناهگاه ها، مهمات و جنگ افزارها هدف قرار گرفته و تدابیر و حساسیت لازم جهت نرسیدن آسیب به غیرنظامیان اتخاذ شده است.
مرکز استان کیلیس و مناطق مهمی از استان ختای ترکیه به علت ارتفاع زیاد عفرین از سطح دریا، در تیررس عناصر گروه تروریستی مذکور قرار دارند.

گفت‌وگوی تلفنی روسای ستاد نیروهای مسلح ترکیه و ایران

در همین حال ژنرال خلوصی آکار رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه با سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به‌صورت تلفنی گفت‌وگو کرد.

 

 

به گزارش خبرآنلاین، عملیات شاخه زیتون ترکیه در منطقه عفرین در شمال غربی سوریه از روز شنبه 20 ژانویه آغاز شده است.
دولت ترکیه هدف از این عملیات را نابودی تروریست های پ.ک.ک، ک.ج.ک، پ.ی.د، ی.پ.گ و داعش در منطقه عفرین در شمال غرب سوریه و نجات مردم این مناطق از ظلم و فشار تروریست‌ها اعلام کرده است.

دولت ترکیه همچنین این عملیات را با استناد به حق دفاع مشروع بین المللی و قطعنامه‌های مبارزه با تروریسم شورای امنیت و ماده 51 منشور سازمان ملل حق خود می داند.
مقام های ترکیه اعلام کرده اند که خواهان حفظ تمامیت ارضی سوریه هستند و نیروهای نظامی این کشور، پس از سرکوب تروریست ها، منطقه را ترک خواهند کرد.
دولت سوریه بارها نسبت به تجاوز نظامی ترکیه به خاک خود اعتراض کرده است.

تصاویر از رویترز و آناتولی

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۲
    6 20
    ترکیه هیچ کاری از پیش نمیبره. چون اولا حضور داعش توی اونجا یک ادعای خیلی مسخرست. خود کردها داعش رو بیرون کردن. دوما مردم اون منطقه ترکیه و النصره و بقیه رفقای تروریست شون رو نمیخوان.
    • محسن A1 ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۷
      1 2
      ترکیه هم نگفته اونجا داعش هست.اتفاقا تروریستهای پان کرد یگان خلق به بهانه داعش وارد مال سوریه شدن و پاکسازی قومی کردن ولی ترکیه به زودی حسابشون رو میرسه.به زودی مثل کرکوک باید خفت بار پا به فرار بزارید
    • بی نام A1 ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
      0 0
      ارتش ظفرمند ترکیه اونجا گیر کرده و اردوغان هم روش نمیشه بگه بیاین بیرون. حالا میبینیم که پا به فرار میذاره. خخخخخ.
  • علی A1 ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۳
    9 4
    کشور سوریه تبدیل به یک پیتزای بزرگ شده که همه کشورها ازش سهم میخوان...اگه 7 سال پیش دیکتاتور ملعون این کشور مثل دیکتاتورهای مصر تونس لیبی...گورشو گم کرده بود حالا این کشور در سلامت کامل بود و حتی یک گروه تروریستی تو این کشور نبود