۰ نفر
۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۰

ایسنا نوشت: با پایان بی‌نتیجه دور هشتم مذاکرات ژنو، روسیه نشانه‌هایی از آنچه در روند مذاکرات در سوریه می‌خواهد را نمایان کرده و پنج شرط برای موفقیت طرح صلح در سوریه پیش روی مخالفان قرار داد.

 به نوشته روزنامه الحیاة، الکسی بوروداوکین، نماینده روسیه در مقر سازمان ملل در ژنو گفت: هیات مخالفان باید "نکات مهمی" از جمله اعلام آمادگی برای مبارزه با داعش و النصره، حمایت از آتش بس و ایجاد مناطق کاهش تنش را به دستور جلسه خود بیافزاید.

همچنین بوروداوکین تاکید کرد: هیات مخالفان زمانی که اعلام کرد بشار اسد، رئیس جمهور سوریه باید با آغاز مرحله انتقالی کنار برود، با موضعگیری به مذاکرات آمد که نمی‌توان آن را با تعهد مخالفان مبنی بر عدم تعیین پیش‌شرط مطابق دانست.

نماینده روسیه همچنین از هیات مخالفان خواست برای نامیدن و اشاره به هیات دولت سوریه از عبارت "هیات حکومت" استفاده نکند.

وی تاکید کرد: مسکو هیچ تناقض و تعارضی میان روند مذاکرات ژنو با نظارت سازمان ملل و سوچی که با دعوت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قرار است اوایل سال آتی میلادی برگزار شود، نمی‌بیند.

نماینده روسیه در سازمان ملل با اشاره به برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه "سوچی مذاکرات ژنو را تضعیف می‌کند"، این سخنان را گمانه‌زنی و تلاش برای کارشکنی در روند برگزاری کنفرانس دانست و گفت: سوچی برای گفتگوی ملی سوریه و با هدف دادن نیرویی مثبت به مذاکرات ژنو همانند کاری که مذاکرات آستانه انجام داد، برگزار می‌شود.

وی با تاکید براینکه سوچی پس از شکست ژنو به فرصتی خوب تبدیل می‌شود، افزود: باید بگوییم سوچی و ژنو، نه سوچی یا ژنو.

در همین راستا سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد، نابودی تروریست‌ها در سوریه بستر لازم برای سازشی بر اساس گفتگو میان گروه‌های سوری طبق اصول قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت را فراهم می‌کند.

لاوروف افزود: موفقیت روسیه و دولت سوریه در نابودی داعش بستر را برای انتقال به مرحله دوم یعنی سازش سیاسی بر اساس قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت فراهم کرد.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: مقدمات برای برگزاری مذاکرات سوچی در دست انجام است و دستور جلسه این مذاکره شامل تهیه قانون اساسی جدید، برگزاری انتخابات عمومی با نظارت سازمان ملل، حل مشکلات انسانی و تعیین برنامه‌ای جامع برای بازسازی کشور است.

نماینده روسیه در سازمان ملل در کنفرانسی مطبوعاتی هیات مخالفان را مسئول شکست مذاکرات عنوان و تاکید کرد: مشکل اصلی در این است که مخالفان به طرح پیش‌شرط‌های خود برای گفتگو به ویژه برکناری اسد ادامه می‌دهند.

وی افزود: موفقیت مذاکرات ابتدا نیازمند آنست که مخالفان سوری و حامیانشان لزوم حذف خواسته‌هایی مانند برکناری اسد از برنامه‌هایشان را درک کنند.

او در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی از مخالفان سوری خواست به افزودن بندهای مهمی از جمله اعلام حمایت و آمادگی برای مشارکت در عملیات‌های مشترک علیه گروه‌های تروریستی به دستورکار مذاکراتی خود بیاندیشند.

همچنین نماینده روسیه در سازمان ملل، مخالفان را به حمایت از تلاش‌هایی که برای توقف درگیری‌ها و ایجاد مناطق کاهش تنش انجام می‌شود، دعوت کرد و گفت: مخالفان باید در بیانیه‌ها و اسناد خود به وضوح تاکید کنند که به دنبال هیچ گونه راه‌حل نظامی در سوریه نبوده و بر تلاش برای سازش سیاسی در این کشور تاکید دارند.

وی افزود: اگر مخالفان با چنین موضعگیری‌هایی به ژنو آماده بودند، به نظرم مذاکرات مستقیم میان دو طرف و حرکت به سمت حصول پیشرفتی در مذاکرات ممکن بود.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =