۰ نفر
۴ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۶

بار دیگر بخشی از کشورمان دستخوش زلزله شد و گروهی از هموطنان قربانی این حادثه طبیعی و گروهی دیگر بی‌خانمان شدند. اما آنچه که باید به آن توجه کرد؛ بحران مدیریت در سازمان مدیریت بحران است.

نمی‌توان گفت که زلزله ما را غافلگیر کرد، چرا که در هیچ جای دنیا این گونه بلایا قابل پیش‌بینی نیست اما با مدیریت اصولی ضایعات ، عوارض و دردها و آلام مردم را کاهش می‌دهند. آفرین بر مردم ایران که با توجه به مشکلات اقتصادی و گرفتاری‌ها،
چه قدر زیبا و حماسی حرکت کردند. تا آنجا که با کمک‌هایشان تا حدودی از دردها و رنج‌های مردم زلزله زده کاسته شد. این در حالی است که سازمان مدیریت بحران با توجه به جغرافیای علمی کشورمان که بر روی گسل‌های زلزله قرار دارد باید آمادگی‌های لازم را داشته باشد و با تجربه گرفتن از زلزله‌های بم، رودبار و منجیل باید می‌دانست که در پخش نیازمندی‌های مردم ،بی‌نظمی‌هایی روی می‌دهد که از ابتدا باید مورد برنامه‌ریزی و مدیریت قرار می‌گرفت.

به هر حال هم‌وطنان عزیز، مهربان و دلسوزمان اجازه ندادند که کاستی‌ها خودنمایی کند و در کنار نیروهای امدادی چون ارتش، بسیج و سپاه در خدمت زلزله زدگان بودند و تمام توان خود را
به کار گرفتند که مورد تایید و تشویق تمام دنیا قرار گرفت. بعضی می‌گویند عده‌ای برای خودنمایی این کارها را کردند

چه عیبی دارد حتی اگر به قصد خودنمایی نیز حرکاتی انجام شود بسیار زیباست چرا که دیگران نیز تشویق به کمک می‌شوند. آنچه که کاستی و کمبود به نظر می‌رسد آموزش مدیریت بحران در شرایط عادی به مردم است. یعنی کمک‌های انفرادی در این گونه مواقع باید از طریق مجاری رسمی و سازمان‌های شناخته شده مردمی صورت گیرد تا در انجام وظایف قصوری به وجود نیامده و باعث کندی خدمت‌رسانی نشود.
از طرف دیگر مهم موضوع مشکلات روحی و روانی مردم آسیب دیده بعد از کمک و نجات بازماندگان است. از این جا به بعد با سرمای زمستان مواجه هستیم که باید هرچه زودتر سرپناه دائمی برای مردم زلزله زده ایجاد شود. مردم غرب کشور در دوران جنگ تحمیلی پایمردی‌ها و دلاوری‌های خود را به همه اثبات کردند و در دفاع از مرزهای کشور سنگ‌تمام گذاشتند.

اینک این مردم همواره دلسوز کشور نیاز به کمک دارند بنابراین نباید کمک‌های مردمی تا پایان اسکان کامل‌شان قطع شود. به هر سو مردم وحدت، یکپارچگی، همدلی و همسویی خود را به جهانیان به اثبات رساندند و نشان دادند که ایرانی در لحظات سخت هم‌وطنان خود را تنها نمی‌گذارد بنابراین مسئولان، دولتیان و مقامات مختلف باید قدرشناس این همه دریای خروشان انسانیت، معرفت و همدلی هم وطنان باشند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 730866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =