باشگاه خبرنگاران جوان نوشت:حادثه نفتکش سانچی شایعاتی زیادی به همراه داشت که حمله آمریکایی ها از داغ ترین آنهاست.

 با غرق شدن کشتی نفتکش سانچی در اقیانوس آرام  شایعاتی زیادی پیرامون این موضوع در بین مردم و کارشناسان مطرح شد که از مهم ترین آنان می توانیم به حمله آمریکایی ها به کشتی ، احتمال زنده بودن خدمه کشتی در اتاق امن و یا مخابره نشدن حادثه در سطح بین الملل اشاره کرد.


جهت شفاف سازی مسائل به وجود آمده گفتگویی داشتیم با هادی حق‌شناس مدیر امور دریایی سازمان بنادر که در ادامه می خوانید.

حق‌شناس در ابتدای مصاحبه  درباره این ادعا که گفته می شود، مقصد نهایی کشتی سانچی کره‎شمالی بوده است، گفت: به هیچ عنوان این موضوع صحت ندارد. مقصد نهایی نفتکش  داسان کره جنوبی بوده که حاوی محموله 136 هزار تنی میعانات گازی بوده است.

وی در مورد اظهارنظرها درباره عمدی بودن حادثه و برخورد موشک از سوی آمریکایی‌ها به این نفتکش به دلیل قطع شدن رادار، گفت: این موضوع از آن دست شایعاتی است که در فضای مجازی دست به دست می‌شود و به هیچ عنوان صحت ندارد.

حق‌شناس با بیان اینکه برای رد این ادعا تنها یک دلیل کافی است، تصریح کرد: کشتی کریستال چینی که دارای محموله گندم بود از کشور آمریکا بارگیری و به مقصد چین در حال حرکت بود، بنابراین تنها دلیلی که می‌توان این شایعه را مطرح کرد همین موضوع است.

مدیر امور دریایی سازمان بنادر اظهار کرد: تا به امروز هیچ دلیلی مبنی بر ورود آمریکایی‌ها وجود ندارد و ما این شایعه را به طور کامل رد می‌کنیم.

وی توضیح داد: طبق گفته خانواده‌های دریانوردان تا 2 ساعت قبل از این حادثه ارتباط تلفنی با آنها داشته‌اند، بنابراین نمی‌توان این موضوع را مطرح کرد که رادارها قطع شده است.

حق‌شناس یادآور شد: چند ساعت قبل از این حادثه‌ ایمیل‌هایی از سوی خدمه به مالکان کشتی ارسال شده و این موضوع وصل بودن سیگنال و رادار در نفتکش را تأیید می‌کند.

مدیر امور دریایی سازمان بنادر در پاسخ به این سوال که آیا اجازه صحبت با خدمه کشتی کریستال به کمیته ایرانی داده شده است؟، بیان کرد: متأسفانه سوانح دریایی زمان‌بر است و ما تمام تلاش خود را برای ورود به این کشتی انجام داده‌ایم و خوشبختانه این تلاش‌ها تا به امروز پاسخ داده شده و ما برای بررسی توانستیم هیأتی برای بازرسی از این کشتی اعزام کنیم.

وی تصریح کرد: متأسفانه شدت انفجار به حدی وحشتناک بوده است که سرعت هر نوع عکس‌العملی را از دریانوردی گرفته بود و آنها هیچ فرصتی حتی در حد یک ثانیه برای نجات خود نداشتند.

* اصطلاح اتاق امن وجود ندارد

حق‌شناس با بیان اینکه اصطلاح اتاق امن و یا مخزن هوا بعد از این حادثه‌ بر سر زبان‌ها افتاد، تأکید کرد: در نفتکش یا کشتی هیچ اتاق امن و یا مخزنی وجود ندارد و هر ادعایی در خصوص وجود اتاق امن در کشتی را به طور کامل رد می‌کنم.

مدیر امور دریایی سازمان بنادر اذعان داشت: تمامی مسئولان ایرانی و چینی در این 9 روز به دنبال خدمه و یا حتی پیکر آنها بودند.کشتی حدود 120 مایل با بندر شانگهای فاصله داشت و حضور یدک‌کش‌ها برای اطفای حریق زمان‌بر بوده است.

وی تصریح کرد: ورود یدک‌کش‌ها و یا آتش‌خوارها برای اطفای حریق حدود 10 ساعت زمان می‌برد و در این 9 روز به طور میانگین 6 یدک‌کش مشغول اطفای حریق بودند و از سوی دیگر نمی‌توانستند به طور همزمان کار کنند.

* هیچ صحبتی در خصوص زنده یا مرده بودن خدمه با چینی‌ها نداشتیم

حق‌شناس اظهار کرد: در این مدت هیچ صحبتی در خصوص زنده یا مرده بودن خدمه نداشته‌ایم و ما حتی اگر یک هزارم درصد احتمال زنده بودن و یا یافتن پیکر این خدمه‌ها را می‌دادیم مکلف بودیم که این عملیات را تا آخر انجام دهیم.

مدیر امور دریایی سازمان بنادر در پاسخ به این سوال که آیا دلیل وقوع این سانحه خطای انسانی و یا خاموش شدن رادارها بوده است، گفت: تا زمانی که vdr و یا به اصطلاح جعبه سیاه بازخوانی نشود، هیچ اظهار نظر کارشناسی درباره آن نمی‌توان کرد.

وی افزود: بازخوانی جعبه سیاه با حضور تمامی ذی‌نفعان انجام می‌شود و امیدواریم بعد از یک ماه رمزخوانی و بازخوانی جعبه سیاه انجام و این ابهامات بر طرف شود.

حق‌شناس درباره کوتاهی چینی‌ها در اطفای حریق، گفت: انتظار ما از چینی‌ها بسیار زیاد بود؛ اما باید این واقعیت را در نظر گرفت که ایران و چین دو فرهنگ متفاوت دارند و نمی‌توان جانفشانی‌ها و یا اقداماتی که ایرانی‌ها در هر حادثه انجام می‌دهند را از چینی‌ها انتظار داشت.

مدیر امور دریایی سازمان بنادر درباره  عوامل پشت پرده درخصوص دیرتر از حد معمول مخابره شدن حادثه نفتکش سانچی در سطح بین‌الملل، بیان کرد: به هیچ عنوان این حادثه دیر مخابره نشده است. بلافاصله بعد از شنیده شدن، کمیته اضطرار در ایران و چین تشکیل شد و از تمامی کشورها و سازمان بین‌المللی دریانوردی درخواست کمک و امدادرسانی صورت گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که در این مدت در ذهن خود شما چه سوال بی‌جوابی مانده است، گفت: تنها سوالی که وجود دارد آن است که چرا این حادثه اتفاق افتاده؟ در دنیا طی سه دهه اخیر هیچ حادثه مشابهی رخ نداده و اتفاقات در حد غرق شدن کشتی و یا محموله‌ها بوده است.

حق‌شناس تصریح کرد: ایران خاطراتی از جنگ نفتکش‌ها در خاک خود دیده؛ اما عمق این حادثه بسیار بسیار دردناک بوده است.

مدیر امور دریایی سازمان بنادر در پاسخ به این سوال که آیا این نفتکش از اقیانوس آرام بیرون کشیده می‌شود، گفت: در صورتی که این نفتکش در مسیر آبراه‌ها قرار بگیرد کشور چین درخواست خروج این نفتکش از طریق لایروبی را می‌دهد، بنابراین باید منتظر باشیم ببینم که آیا این نفتکش آبراه‌ها یا در تردد کشتی‌ها قرار می گیرد یا خیر.

بر اساس این گزارش عصر شنبه 16 دی ماه 96 نفتکش ایرانی سانچی متعلق به شرکت نفتکش ایران از عسلویه حرکت کرد و در 155 مایلی بندر شانگهای با یک کشتی فله‌بر کریستال در سواحل چین برخورد کرد.

متأسفانه بعد از 8 روز در آتش سوختن نیروهای امدادی ایران و چینی موفق به اطفای حریق این نفتکش نشدند و روز گذشته(یکشنبه 24دی) در آب‌های اقیانوس آرام به طور کامل غرق شد.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    3 1
    واقعا حزن بزرگی بود.خصوصا برای ما ایرانیها که در کمک به دیگر کشورها پیشگام هستیم.چرا برای این حادثه هیچ کشوری برای نجات کشتی ما اقدام نکرد.
  • بی نام IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    3 0
    یعنی باور کنیم
  • بی نام IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    0 0
    هیچ اعتمادی به گفته های رسانه های داخلی و مقامات مثلا مسئول نیست
  • بی نام BE ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
    0 0
    ارتباط تلفنی با آنها داشته‌اند، بنابراین نمی‌توان این موضوع را مطرح کرد که رادارها قطع شده است؟ اینها چه ارتباطی با هم دارند مگر با رادار تماس تلفنی گرفته می شود؟