۰ نفر
۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۵

حسین کنعانی‌مقدم*

رأی 16 میلیونی به آقای سید ابراهیم رئیسی به عنوان نامزد جبهه مردمی نیروهای انقلاب نشان داد که این مجموعه می تواند ظرفی برای آرای مردم باشد بنابراین از روندی که وجود دارد و شاهدش هستیم، می‌توان نتیجه گرفت که جمنا از آن ظرفیت لازم و کافی برخوردار است که ساختار سیاسی نهادمندی را در جریان اصولگرا ایجاد کند. اگر جمنا بتواند خودش را تنظیم، تقویت و سازماندهی تشکیلاتی نماید، به شرطی که در آینده در مسیر حق‌طلبی و مردم‌سالاری حرکت کند، قادر خواهد بود آرای مردم را جمع کند.

اینکه جبهه پیروان خط امام و رهبری و جبهه پایداری نگاه همراهی با جمنا ندارند، موضوع دیگری است چون طیف اصولگرایی وسیع است و جبهه پیروان خط امام و رهبری و جبهه پایداری بخش و جزیی از این طیف هستند که تصمیم ساز محسوب نمی شود و نمی توانند محور باشند چون اگر می توانستند تاکنون محور شده بودند.

جامعتین شامل جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شخصیت هایی مثل قالیباف، رضایی، ولایتی و ناطق نوری کسانی هستند که اثر گذارند و می توانند در جریان اصولگرایی موثر واقع شوند بنابراین این نیست که جبهه پیروان خط امام و رهبری و پایداری هر تصمیمی بگیرند، بقیه جریان اصولگرایی بخواهند همان رفتار تعقیب کنند.

حالا شاید بگویند خیلی از افراد یادشده موافقتی با جمنا ندارند چه طور انتظار است که آنها تقویت کننده حرکت تشکیلاتی جمنا باشد؟ در پاسخ معتقدم اشکال گرفتن بخشی از کار سیاسی است اما وقتی می بینیم در انتخابات ریاست جمهوری همه برگه رأی خود را در سبد آقای رئیسی می گذارند، نشان می دهد که این عقبه با هم هماهنگ و همراه هستند چون جمنا اثر بسیار زیاد در ایجاد انسجام و کنارگیری بقیه نامدها داشت، به طوری که آقای رئیسی تنها نامزد مطرح حاضر در صحنه رقابت با آقای روحانی شد.

اما اینکه این وضعیت برای انتخابات مجلس ادامه پیدا خواهد کرد یا خیر؟ باید بگویم وضعیت در انتخابات مجلس با انتخابات ریاست جمهوری متفاوت است چون در انتخابات ریاست جمهوری تلاش ها برای اجماع میان چند نامزد است درحالیکه در انتخابات مجلس احزاب و گروه ها با نامزدهای گوناگون در شهرهای مختلف حضور پیدا می کنند، ضمن آنکه مسائل منطقه ای و بومی نیز وجود دارد که برخی نامزدها امکان دارد تمایلی نداشته باشند که براساس ساختارهای سیاسی به این رقابت پا گذارند و ترجیح دهند مستقل حرکت کنند؛ همه این عوامل امکان دارد یک اجماع کلی صورت نگیرد به طوری که هر تصمیمی جمنا گرفت همه تصمیم همان را دنبال کنند اما جمنا می تواند محور اصلی اصولگرایان در رقابت جدی با اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس باشد.

*دبیرکل حزب سبز

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 733847

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =