مهر نوشت: خانواده ستایش برای اعدام قاتل دخترشان نیازی به پرداخت فاضل دیه(مابه التفاوت دیه زن و مرد) ندارند.

درحالی که بر اساس قوانین جزایی اگر قاتل مرد، و مقتول یک زن باشد، خانواده مقتول برای قصاص قاتل باید تفاوت دیه زن و مرد را به قاتل بپردازند، اما در پرونده قتل ستایش قریشی به دلیل محکومیت قاتل به یک بار اعدام به دلیل زنای به عنف و یک بار قصاص به دلیل قتل ستایش، تنها اعدام اجرا شده و از این جهت خانواده ستایش برای اعدام قاتل دخترشان نیازی به پرداخت فاضل دیه(مابه التفاوت دیه زن و مرد) ندارند.

با توجه به اینکه در این پرونده چند حکم داده شده است طبق ماده ۱۳۳ قانون مجازات اسلامی مبنی بر اینکه«در تعدد جرائم موجب حد و قصاص، مجازاتها جمع میشود. لکن چنانچه مجازات حدی، موضوع قصاص را از بین ببرد یا موجب تأخیر در اجرای قصاص گردد، اجرای قصاص، مقدم است و در صورت عدم مطالبه فوری اجرای قصاص یا گذشت یا تبدیل به دیه، مجازات حدی اجراء میشود» مجازات اشد یعنی مجازات اعدام اجرا می شود.

ماده ۳۸۲ قانون مجازات اسلامی هم اشاره می کند«هرگاه زن مسلمانی عمداً کشته شود، حق قصاص ثابت است لکن اگر قاتل، مرد مسلمان باشد، ولی دم باید پیش از قصاص، نصف دیه کامل را به او بپردازد و اگر قاتل، مرد غیر مسلمان باشد، بدون پرداخت چیزی قصاص میشود. در قصاص مرد غیرمسلمان به سبب قتل زن غیرمسلمان، پرداخت مابه التفاوت دیه آنها لازم است»

دکتر فرج اللهی، رییس شعبه سی و دوم دیوان عالی کشور در این زمینه می گوید: دادنامه شعبه ۷ دادگاه کیفری استان تهران در مورد محکومیت امیرحسین پورجعفر کتم جانی راجع به قتل عمدی و زنای به عنف و جنایت بر میت با لحاظ اصلاحاتی بر اساس مواد ۱۳۳ و ۳۸۲ قانون مجازات اسلامی در شعبه ۳۲ دیوان عالی کشور ابرام شده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 621625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کوروش A1 ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۷
    14 1
    اول کاش اسم میذاشتیم که راحت بتونیم جواب بدیم.من هم مثل شما موافق بودن افاغنه در کشورم نیستم ولی ان دسته از افاغنه که مرتکب جرم وجنایت شدند مجازات شدند در این مورد خاص هم اگر قصاص اجرا نشود باید به عدالت شک کرد.دوبار اعدام برای اطمینان از مرگ نیست برای دو حکم متفاوت هستکه در یک صحنه جرم اتفاق افتاده.