ایرنا نوشت: تارنمای اینترسپت در آمریکا گزارش داد که هیات منتخب شورای امنیت سازمان ملل، ادعای ائتلاف عربی و واشنگتن مبنی بر سازماندهی حمله موشکی به فرودگاه بین المللی ملک خالد در نزدیکی ریاض از سوی ایران را رد کرد.

براساس گزارش اینترسپت که روز شنبه در شبکه خبری اسپوتنیک نیز منتشر شد، این هیات با ارسال نامه ای محرمانه برای دیپلمات های غربی اعلام کرد که هیچ مدرکی برای اثبات ادعای عربستان درخصوص مسئول بودن ایران در انجام حمله موشکی اخیر نیروهای انصارالله به ریاض، مشاهده نکرده است.

به گفته اعضای این هیات، تشدید محاصره یمن از جانب ائتلاف تحت سرکردگی سعودی ها و متوسل شدن عربستان به پارگراف 14 قطعنامه 2216، تلاشی در جهت جلوگیری از انتقال کمک های بشردوستانه به غیرنظامیان یمنی محسوب می شود.

قطعنامه 2216 آوریل 2015 یک ماه پس از آغاز مداخله نظامی ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان در جنگ داخلی یمن تصویب شد. پاراگراف 14 این قطعنامه از کشورهای عضو سازمان ملل می خواهد از تامین، فروش یا انتقال تجهیزات نظامی برای ائتلافی به رهبری انصارالله جلوگیری کنند.

عربستان، ایران را به تامین موشک های بالستیک کوتاه برد برای نیروهای انصارالله در یمن متهم کرده است. مقام های ارشد آمریکا از جمله دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور نیز ایران را مسئول حمله یمن دانسته اند؛ اما تهران نیز بارها شایعات مطرح شده مبنی بر مسلح کردن نیروهای انصارالله در یمن را رد کرده است.

عربستان از زمان حمله موشکی به فرودگاه ریاض در روز چهار نوامبر (13 آبان)، یمن را در محاصره کامل قرار داده است. «مارک لوکوک» رئیس کمک های بشردوستانه سازمان ملل پس از اعمال محاصره یمن در نشست شورای امنیت اعلام کرد که جلوگیری از انتقال کمک به یمن، باعث قحطی و مرگ میلیون ها نفر خواهد شد، وضعیتی که جهان طی دهه های گذشته شبیه آن را ندیده است.

سازمان ملل بارها هشدار داده که حدود هفت میلیون نفر در یمن در حال حاضر در معرض گرسنگی قرار دارند. یمن همچنین دستخوش شیوع بیماری وبا است که بیش از 900 هزار نفر را آلوده کرده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =