آرمان نوشت: بر اساس مصوبه 721 دوم آبان‌ماه سال 91 شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره هیات‌های امنای استانی دانشگاه آزاد اسلامی ائمه جمعه استان‌ها و استانداران عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی هستند اما فرهاد رهبر سعی کرد این نقش را پررنگ کند.

به نظر می‌رسد حضور ائمه جمعه در هیات امنای استانی دانشگاه آزاد به نوعی بی توجهی به جایگاه آنهاست چرا که شان و جایگاه ائمه جمعه بسیار بالاتر از همراه شدن در مسایل سیاسی که بوی جناحی و حضور در دسته بندی‌هاست چرا که در این صورت شرط بی‌طرفی که لازمه تقویت وحدت در جامعه است از آنها سلب خواهد شد.

حضور در هیات امنای استانی دانشگاه آزاد یعنی به‌طور طبیعی حضور در مناصب اجرایی یک نهاد سبب حمایت بی‌چون و چرا از آن نهاد خواهد شد که در نتیجه در انتقاد از عملکرد بسته می‌شود که این مولفه با اصول نیازمند برای ائمه جمعه چندان همخوانی ندارد یا در موضوع دیگری مانند انتخابات بعید است مدیران دانشگاه آزاد حمایتی از کاندیداها نداشته باشند که در این صورت احتمالا باز هم امام جمعه با مجموعه مدیران دانشگاه آزاد همسو می‌شوند و کاهش اعتبار و اعتقاد به جایگاه نمازجمعه از جمله تبعات این رویکرد است. مهمتر از همه آنکه استقلال آنها به زیر سوال خواهد رفت.

دو هدف احتمالی از احکام صادره

به نظر می رسد رئیس دانشگاه آزاد با انتصاب ائمه جمعه 31 استان به عنوان عضو هیات امنای استانی دانشگاه آزاد دو هدف را در نظر داشته است. نخستین هدف بستن در انتقاد از دانشگاه آزاد از طریق تریبون نماز جمعه است چرا که او تصور آن را دارد که با صدور حکم برای ائمه جمعه آنها را به نوعی همراه خود کرده است بنابراین در همین راستا انتقاد جدی به دانشگاه آزاد نخواهد شد. از سوی دیگر ظاهرا این نگاه ولو دور وجود دارد که فرهادرهبر تصور آن را دارد از طریق انتصاب 31 ائمه جمعه به عنوان عضو هیات امنای دانشگاه آزاد از پشتوانه خوبی برخوردار خواهد شد که احتمال دارد اگر خودش کاندیدا نباشد می‌تواند آرای کاندیدایی که موافق او نیست را کاهش دهد. نمی‌توان اهداف سیاسی در این انتصابات را به کلی نادیده گرفت بلکه می‌توان اذعان داشت این اهداف وجود دارد و یا لااقل باز تاب سیاسی خواهد داشت. اکنون با حضور علی اکبری در راس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه باید منتظر واکنش او بود.

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 746410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =