با طبیعت باشیم!

15 خرداد (5 جون) روز جهانی محیط زیست است. تشکیلات مسوول برگزاری این روز (وابسته به سازمان ملل) هدف از تعیین این شعار را تشویق مردم به برگزاری برنامه‌های طبیعت‌پیمایی برای دیدن و لمس کوه و دشت یا برقرار ساختن ارتباط با طبیعت، اگرچه کوچک در خانه و شهر، اعلام کرده است.

موضوع یا شعار امسال برای این روز، «وصل با طبیعت» است. در چند دهه‌ی اخیر، پیشرفت‌های علمی در کنار آسیب‌هایی مانند تغییر اقلیم که بر زمین وارد شده، کمک کرده است که دریابیم چگونه طبیعت به شیوه‌های بی‌شمار در زندگی و آسایش ما مؤثر است. برای مثال، اقیانوس‌ها و جنگل‌ها و خاک در عین این که منبع غذایی همه‌ی زیستمندان است، حجم عظیمی از گازهای گلخانه‌ای مانند دی‌اکسید کربن و متان را در خود نگهداشته که این سبب حفظ تعادل گرمایی زمین است است. اگر چنین نبود، زیستنِ ما بر زمین ممکن نبود؛ چنان‌که آسیب‌رسانی انسان به این پهنه‌های طبیعی، و در نتیجه آزاد شدن بخشی از گازهای گلخانه‌ای، موجب تغییر اقلیم و گرم‌تر شدن زمین و بروز انبوهی از مشکلات پیچیده شده است.

هوایی که هر لحظه فرو می‌دهیم، همه‌ی خوراکی که می‌خوریم، و نزدیک به نیمی از داروهایی که مصرف می‌کنیم، از طبیعت برداشت می‌شود. همچنین بیشترین تفریح‌ها در پهنه‌های طبیعی انجام می‌شود و آرامش روانی و سلامت جسمی ما وابسته به طبیعت است. با این وصف، چگونه می‌توان بر خدماتی که طبیعت به ما می‌دهد، قیمت گذاشت؟!

بیاییم به مناسبت روز جهانی محیط زیست (در ایران: هفته‌ی محیط زیست) در تعطیلی‌های این هفته و هفته‌ی آینده، با چند کار ساده به خودمان و به زمین خدمتی بکنیم:

* اگر به کوه و صحرا، کنار دریا، به منطقه‌های حفاظت شده، یا هر نقطه‌ی طبیعی دیگر می‌رویم، شکرگزار باشیم که از چنین پدیده‌های باشکوهی بهره می‌بریم؛ نفس عمیقی بکشیم و با خود عهد کنیم که بر این سفره‌ی رنگین و بابرکت چنان گام بگذاریم که در پشت سرمان ردّی باقی نماند.

* در طبیعت، هرجا که بساطی گستردیم، اطراف خود را به شعاع دست‌کم پنج متر پاک‌سازی کنیم.

* بچه‌ها را به باغ و در ببریم و بگذاریم که خاک‌بازی کنند؛ خودمان هم کفش‌ها را درآوریم و با پاها و دستهایمان زمین را لمس کنیم.

* نگاه دقیق‌تری به درختان، به آسمان، به خاک، به رودخانه... بیاندازیم و ببینیم که چه زندگی رنگارنگ و پرتنوعی در آن‌ها جاری است!

* اگر به سفر نمی‌رویم و در شهر یا روستا می‌مانیم، برنامه‌ای برای رسیدگی به فضای سبز محیط خود ترتیب دهیم، یا با کمک دوستان و همسایگان خود به پاک‌سازی محله‌ از زباله بپردازیم.

* به یک سازمان غیردولتی مدافع محیط زیست بپیوندیم یا به آن‌هایی که مشغول نیکوکاری‌های محیط زیستی هستند، کمک مالی کنیم.

* عکس‌هایی از فعالیت خود بگیریم و در شبکه‌های مجازی، به اشتراک بگذاریم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 672276

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =