۰ نفر
۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۰

روزنامه شهروند نوشت: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت بزرگترین مشکل دولت اشتغال است و ادامه داد: «ما بی‌تردید نیازمند ایجاد فرصت‌های شغلی زیادی هستیم و باید افراد را آماده کنیم که بتوانند با چند متغیر واسط فرصت‌ها را تبدیل به ایجاد شغل کنند. ما از هر راهی برای ایجاد فرصت‌های شغلی استفاده می‌کنیم و در تک‌تک وزارتخانه‌ها این مباحث دیده می‌شود؛ حتی ظرفیت‌هایی که دیده نمی‌شوند و نهفته هستند، می‌توانند به فرصت شغلی تبدیل شوند.»

اگر تا چند‌ سال پیش مشاغل خانگی، کسب‌وکارهای کم‌اهمیتی به نظر می‌رسیدند که مخاطبان و متقاضیان چندانی نداشتند، حالا بازار کار آنها به قدری گسترده شده که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از صدور یک‌میلیون و ٣٦٠‌هزار مجوز در این زمینه خبر داده و اعلام کرده؛ علاوه بر اینها، بیش از دو‌میلیون نفر هم در صف دریافت مجوز شغل خانگی هستند.

«علی ربیعی»، دیروز در مراسم انعقاد قرارداد توسعه مشاغل خانگی از رونق‌گرفتن کسب‌وکارهای کوچک خبر داده و گفته است؛ ٢٤‌هزار‌میلیارد ریال تسهیلات به ٦٠٠‌هزار نفر از متقاضیان ایجاد مشاغل خانگی اختصاص یافته است.با وجود این‌که در گذشته مشاغل خانگی و فرصتی که می‌توانستند در زمینه کسب‌وکارهای خرد داشته باشند، چندان مورد توجه قرار نمی‌گرفت اما حالا به‌ نظر می‌رسد در شرایط نه‌چندان مناسب بازار و محدودیت اشتغال‌های رسمی، جویندگان کار، برای کارآفرینی‌های کوچک و مشاغل خانگی دست به کار شده‌اند.

آنطور که ربیعی می‌گوید، دولت از این کسب‌وکارها حمایت می‌کند، چراکه «براساس مطالعات انجام‌شده، ٦٠‌درصد از مشاغل خانگی ایجاد شده، هنوز پایدار هستند که رقم خوبی است. در خصوص ٤٠‌درصد دیگر قرار شد که مشکل آنها از طریق کلینیک‌های اشتغال مورد بررسی قرار گیرد.»تنها مردم نیستند که این روزها از مشکل بیکاری حرف می‌زنند و می‌گویند؛ یکی از مهمترین انتظاراتشان این است که دولت تمهیدات و تسهیلاتی پیش‌بینی کند که باری از دوش خیل بیکاران بردارد.

دیروز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در سخنانش بر این موضوع تأکید کرد که امروز بزرگترین مسأله دولت اشتغال است: «ما بی‌تردید نیازمند ایجاد فرصت‌های شغلی زیادی هستیم و باید افراد را آماده کنیم که بتوانند با چند متغیر واسط فرصت‌ها را تبدیل به ایجاد شغل کنند. ما از هر راهی برای ایجاد فرصت‌های شغلی استفاده می‌کنیم و در تک‌تک وزارتخانه‌ها این مباحث دیده می‌شود؛ حتی ظرفیت‌هایی که دیده نمی‌شوند و نهفته هستند، می‌توانند به فرصت شغلی تبدیل شوند.»

آنطور که ربیعی می‌گوید، تنها با اتصال خدمات به بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات در ٢‌سال گذشته ٣٢٠‌هزار شغل فرصت‌یابی شده که باید با متغیرهایی به شغل تبدیل شوند: «برای نمونه اتصال خدمات به بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات ظرفیت‌های بسیار خوبی به ما نشان داده است.

همچنین این بخش در اتصال با حوزه گردشگری می‌تواند مشاغل زیادی ایجاد کند.»یکی از نکاتی که در مراسم انعقاد قرارداد توسعه مشاغل خانگی مورد تأکید قرار گرفت، تغییر ماهیت مشاغل در دنیای جدید است، دنیایی که تحت‌تأثیر فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی شرایط و سبک زندگی تازه‌ای را تجربه می‌کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دراین‌باره گفت: «تعریف و ماهیت شغل درحال تغییر است؛ حتی تغییر قوانین تأمین اجتماعی و سایر قوانین را دنبال می‌کنیم که مشاغل را به سمت رسمی‌شدن هدایت کنیم؛ از فرصت‌یابی جدید شغلی دستاورد خوبی را در‌ سال گذشته و فعالیت ١٨ماهه خود و فرصت‌های نهفته شغلی دریافت کرده‌ایم و پیش می‌بریم.»به گفته ربیعی، در وزارتخانه‌های بهداشت، نیرو و ورزش فرصت‌های شغلی زیادی وجود دارد که با مقداری مداخله از جنس تحریک، برنامه‌ریزی و درنظرگرفتن خدمات و اعتبارات فنی می‌توان برای دو تا سه‌سال آینده زمینه‌سازی فرصت‌های شغلی مناسبی داشته باشیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: تمرکز ما بر اشتغال است و سیاست اشتغال را در دولت یازدهم و دوازدهم دنبال کردیم؛ کشور همیشه سیاست تولید و رشد داشته و برنامه‌نویسی ما سیاست‌های رشد و تولید بوده است؛ یعنی این‌که سیاست اشتغال را ذیل سیاست رشد و تولید تعریف می‌کردیم.او ادامه داد: این نگرشی کلی و شیوه سیاست‌گذاری بود اما سیاست اشتغال مسیرهای متفاوتی را طی می‌کند، البته سیاست اشتغال منجر به رشد نیز می‌شود و سیاست اشتغال تولید، رشد و اشتغال را با هم در برمی‌گیرد.

ایجاد بازارهای جدید با توسعه مشاغل خانگی

عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم یکی دیگر از سخنرانان مراسم‌ امضای تفاهمنامه همکاری جهاد دانشگاهی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بود؛ قراردادی به نام توسعه مشاغل خانگی که بناست با انعقاد آن در ٨ استان برای ٢٠‌هزار نفر شغل ایجاد ‌شود. او در سخنان خود به این اشاره کرد که جهاد دانشگاهی در طرح توسعه مشاغل خانگی نهادی تسهیلگر است و توضیحاتی درباره این طرح داد: «در این طرح با پرهیز از استفاده ابزاری از تسهیلات، ظرفیت‌های منطقه‌ای و استانی را شکوفا کرده و بازارهای جدید را ایجاد خواهیم کرد.»اینطور که منصوری توضیح داد، طرح توسعه مشاغل خانگی نخستین طرح در برنامه اشتغال فراگیر است. «براساس روش‌های جدید سیاست‌گذاری باید از مداخله مستقیم دولت در بخش خصوصی پرهیز کنیم، اما با توجه به ضعف‌های این بخش نیاز به مداخله نهادهای تسهیلگر و توسعه‌ای به‌عنوان واسط داریم. از این‌رو با توجه به پتانسیل‌های جهاد دانشگاهی بنا شد از ظرفیت‌های این نهاد به‌عنوان یک نهاد تسهیلگر در طرح توسعه مشاغل خانگی بهره‌مند شویم.»

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که در سال‌های گذشته، امر توسعه مشاغل خانگی وابسته به پرداخت وام و صدور مجوزهای مختلف بود، اضافه کرد: «این اقدامات مطمئنا ایجاد مشاغل و کسب‌وکار خانگی را به دنبال ندارد. برای همین الگوی جدید توسعه مشاغل خانگی طراحی شده و طی فاز اول در ٨ استان به‌عنوان پایلوت اجرایی خواهد شد.»این مقام وزارت تعاون همچنین خبر داد که در این طرح مبتنی بر ظرفیت‌های منطقه‌ای و استانی، مشاغل خانگی مختلف شناسایی خواهند شد و با پرهیز از استفاده ابزاری از تسهیلات، ایجاد بازارهای جدید مورد توجه قرار خواهد گرفت. از طرفی با ارایه آموزش‌ها به‌ویژه آموزش‌های مهارتی بناست گام‌های اساسی در این راستا برداشته شود.

منصوری در ادامه با بیان این‌که بازدیدهای میدانی نشان می‌دهد که این فرآیند می‌تواند منجر به نتیجه شود، گفت: «خوشبختانه جهاد دانشگاهی ظرفیت خوبی را در اختیار این طرح گذاشته که امیدواریم منجر به خیر شود.»معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین ادامه داد: «ستاد ملی مشاغل خانگی را ذیل قانون مربوطه تشکیل دادیم و این طرح نیز ابتدا به تصویب این ستاد رسید و بعد همکاری‌ها با جهاد دانشگاهی آغاز شد. »

47238

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 713656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =