هر دانشجوی ترم یک رشته اقتصاد به خوبی می داند ایجاد اشتغال چه از سوی دولت و چه از طرف بخش خصوصی، نیاز به سرمایه گذاری (چه داخلی و چه خارجی) دارد.

سعیده شفیعی: "میرسلیم یکی از کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مناظره دوم کاندیداها اعلام کرد با رشد اقتصادی ناشی از فروش نفت موافق نیست و با فروش نفت در واقع مانع اشتغال جوانان شده است." این بیانات علاوه بر این که کارشناسان اقتصادی را در وهله اول شوکه کرد، وعده های فضایی سایر نامزدهای اصولگرا در ایجاد شغل و رشد دوبرابری درآمد کشور را به یاد آورد. به نظر می رسد که سه نامزد اصولگرا هیچ درک و فهمی از اصول اساسی علم اقتصاد ندارند و ظاهراً قصد دارند اقتصاد کشور را به شیوه دورهمی اداره کنند. 

اقتصاد ایران طی پنج دهه گذشته اقتصادی نفتی و وابسته به درآمدهای حاصل از صادرات نفت و گاز بوده است. البته درآمدهای مالیاتی و درآمدهای ناشی از عوارض و جرایم نیز بخشی از درآمدهای دولت را تشکیل می دهند. هیچ دولتی طی این مدت نبوده است که قادر یا مایل به فروش نفت نبوده باشد و اصولاً بخش مهمی از پروژه ها و سرمایه گذاری ها در کشور از این محل تامین مالی می شود. ضمن این که ایشان در سخنان خود اشاره ای به برنامه دولت احتمالی خود برای کسب درآمد نکرد. روشن نیست وی در صورت به قدرت رسیدن، از چه منابعی برای حصول درآمد استفاده خواهد کرد؟

این که وابستگی اقتصاد کشور به نفت باید در طول زمان کاهش یابد امری منطقی و پذیرفتنی است که از سال های دهه 1360 به عنوان آرمان اصلی دولت ها همواره مطرح شده است اما این موضوع در طول یک یا دو سال امکان تحقق ندارد. اتفاقا در زمان تصدی هم فکران ایشان بر دولت (دولت های نهم و دهم)، وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفتی به بیش از 70 درصد رسید اما این سخنان هم اکنون در حالی از سوی آقای میرسلیم عنوان می شود که طی سال های فعالیت دولت یازدهم، سهم درآمدهای نفتی از کل درآمدهای دولت رو به کاهش بوده و سهم درآمدهای مالیاتی افزایش یافته است. بر اساس گزارش بانک مرکزی از وضعیت مالی دولت طی یازده ماهه سال گذشته، درآمدهای مالیاتی 48.2 درصد، درآمدهای نفتی 33.8 درصد و سایر درآمدها (عوارض و جرایم) 18.1 درصد از کل درآمدهای دولت را تشکیل داده اند که خود به خوبی گویای کمتر شدن وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفتی است.

نکته مهم دیگر در خصوص بیانات ایشان این است که بر اساس نگرش ایشان، فروش نفت مانع اشتغال جوانان شده است. این کلام به خوبی عدم درک ایشان از مفاهیم علم اقتصاد را نشان می دهد. هر دانشجوی ترم یک رشته اقتصاد به خوبی می داند ایجاد اشتغال چه از سوی دولت و چه از طرف بخش خصوصی، نیاز به سرمایه گذاری (چه داخلی و چه خارجی) دارد و عملاً بدون سرمایه، هیچ شغلی ایجاد نخواهد شد. اتفاقاً بخشی از توسعه، اشتغال و رشد اقتصادی کشور در سایه درآمدهای نفتی حاصل شده است و اگر این منابع خدادادی در کشور وجود نداشت این سطح از اشتغال شکل نمی گرفت.

اینجانب به عنوان یک پژوهشگر حوزه اقتصاد، دانش آموخته این رشته و روزنامه نگار اقتصادی مراتب تاسف خود را بابت عدم آگاهی ایشان و سایر نامزدهای اصولگرا از اصول اساسی علم اقتصاد اعلام می دارم و هشدار می دهم در صورت روی کار آمدن این افراد کشور به قهقرای سال های 1384 تا 1392 پیش خواهد رفت. امیدوارم روزی در این کشور نامزدهایی که قصد اداره کشور عزیزمان را دارند حداقل چند روز قبل از مناظره به کتب اصول علم اقتصاد نگاهی بیندازند تا این چنین شاهد سخنان غیرعلمی در مناظره ها نباشیم.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 663515

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
    1 3
    تو این گزارشتون جای جناب استاد هاشمی طبا رو به عنوان اصلاح طلب اقتصاد دان جا انداختین.
  • ح IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
    3 0
    خیر آقا ندارند
  • بی نام BE ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
    1 0
    به عنوان یک پژوهشگر حوزه اقتصاد با مطالعه و جستجوی امار و اطلاعات بانک جهانی در اینترنت مقاله جدیدی در خصوص مقایسه میزان اتکای بودجه سالیانه و اقتصاد کشور امارات به منابع نفت و مقایسه سهم ان با ایران بپردازید و یک نسخه برای کاندیداهای محترم تا صبح جمعه بفرستید تا بدانند که کشور کوچکی در جنوب کشور بزرگ و با اهمیت ما چگونه با بهره گیری از اصول علمی کشور داری می کند.
  • بی نام BE ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
    1 0
    با چند هفته مطالعه انهم در سن و سال اساتید مدعی ریاست جمهوری آموختن اصول علم اقتصاد دشور است. مانند تمامی کشور های پیشرقته انتخاب و پرورش توانمندی های کاندیداهای بالقوه ریاست جمهوری کشور به عهده احزاب است. ایشان در طی سالیان با کلیه مطالب لازم برای اداره موثر و بهینه امور کشور داری و خاصه اصول مدیریت ، کنترل و نظارت درامد و هزینه ها و اصول کلی دیپلماسی اشنا شده و طی مناظره های تخصصیچالشی از سوی رسانه ها، شایستگی خود را در منظراجتماع مردم و رسانه ها موضوعیت ببخشند. کاش روزی بیاید که اساتید مطرح دانشگاهی که تجارب شایسته مدیریتی یا دولتمردی و نمایندگی مجلس داشته باشند کاندید ریاست جمهوری کشور شوند.