رویترز: پیام‌رسان‌های موبایلی مانند واتس‌اَپ در برخی کشورها منبع اصلی دریافت خبر شده است

بسیاری از کاربران جهان در حال تغییر روش خبرگیری از وب سایت و شبکه‌های اجتماعی به اپلیکیشن‌ها و پیام رسان‌های موبایلی هستند.

به گزارش خبرآنلاین، یکی از موسسات تحقیقی رویترز به نام Reuters Institute for the Study of Journalism با همکاری دانشگاه آکسفورد از 71805 نفر در 36 کشور جهان درباره منبع دریافت خبر نظرسنجی کرده و نتایج جالبی را به دست آورده است.

47درصد از پرسش شوندگان گفته‌اند برای کسب خبر از شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنند اما در مقایسه با سال گذشته آمار استفاده از فیس‌بوک به عنوان شبکه اجتماعی نصف شده است و به جای آن کاربران از پیام رسان‌های موبایلی مانند واتس‌اَپ به عنوان منبع خبر استفاده می‌کنند.

همین درصد از مردم گفته‌اند از واتس‌اَپ برای کسب خبر استفاده می‌کنند که این فاکتور در برخی کشورها بیشتر از بقیه است.

نیمی از کاربران مالزیایی و همچنین 46 درصد از برزیلی ها پاسخ دادند که واتس‌اَپ منبع اصلی دریافت خبرشان است. سرویس خبری واتس‌اَپ در کشورهای دیگری مانند شیلی، سنگاپور،هنگ کنگ، اسپانیا و ترکیه نیز محبوب است.

مردمی که در واقع دنبال چت کردن از طریق پیام رسان‌های موبایلی هستند به دنبال کسب خبر می‌روند و جالب اینجاست که در برخی کشورها سرویس دسترسی رایگان به واتس‌اَپ به شرط عضویت در اپراتور مخابراتی پیشنهاد می‌شود.

در برخی کشورها مانند ترکیه و هنگ کنگ به دلیل رمزگذاری نقطه به نقطه توسط واتس‌اَپ از چنین پیام رسان‌هایی با هدف عدم ردیابی توسط دولت‌های فضولشان استفاده می‌کنند تا فضای امن‌تری برای تبادل دیتا داشته باشند.

برخی نتایج این تحقیق به شرح زیر است:

 51 درصد از کاربران مالزیایی، 46 درصد برزیلی و 32 درصد از اسپانیایی‌ها واتس‌اَپ را منبع اصلی خبر به جای سایر منابع خبری و حتی فیس‌بوک (به عنوان شبکه اجتماعی منتشر کننده اخبار جعلی) قرار داده‌اند.

 24 درصد از پرسش شوندگان رسالت شبکه‌های اجتماعی را برای جدا کردن حقیقت خبری از داستان موفق ارزیابی کرده‌اند درحالی که این رقم برای رسانه‌های خبری استاندارد 40 درصد عنوان شده است.

- اعتماد به منبع خبری شبکه‌های اجتماعی و پیام رسان‌های موبایلی در 36 کشور جهان کاملا پذیرفته شده است و در این بین فنلاندی‌ها 62 درصد اعتماد داشته و یونان و کره‌جنوبی با 23 درصد کمترین را در بین این کشورها به خود اختصاص داده‌اند.

- 29 درصد نیز گفتند به رسانه‌های سنتی اعتماد ندارند چرا که برخلاف نظر مردم گزارش می‌دهند و واقعیت را نمی‌گویند.

- در اغلب کشورهای مذکور رابطه مستقیمی میان بی اعتمادی به رسانه‌ها و تعصبات سیاسی وجود دارد. در جوامع سیاسی دوقطبی مانند آمریکا، ایتالیا و مجارستان این مورد بیشتر دیده می‌شود.

- در بخش اپ‌های خبری رشد خوبی را در حوزه نوتیفیکیشن‌های خبری مشاهده می‌کنیم. آمریکا 8 درصد رشد ، کره جنوبی 7 درصد و استرالیا 4 درصد رشد را در حوزه نوتیفیکیشن‌های خبری و اپ‌های مخصوص در سال گذشته تجربه کردند.

- بیش از 46 درصد از مردم از طریق موبایل اخبار را دنبال می‌کنند و رشد گوشی‌های هوشمند چه در خانه و چه در بیرون از خانه به عنوان ابزار کسب خبر قابل توجه است.

- دستیار صوتی دیجیتال پلتفرم جدید خبری است و مردم آمریکا، انگلیس و ... از طریق صوت اخبار را درخواست کرده و دریافت می‌کنند.(مانند آمازون اکو که به آن می گویید اخرین اخبار را بخوان و می خواند)

- استرالیایی‌ها و سوئیسی‌ها بیشتر از بقیه مردم جهان روزنامه چاپی سنتی را دوست دارند و آلمانی‌ها و ایتالیایی‌ها بولتن‌های خبری تلویزیونی را بیشتر می‌پسندند. این درحالی است که اغلب مردم آمریکای لاتین شبکه‌های اجتماعی و به خصوص اپلیکیشن‌های چت و پیام رسان موبایلی را بیشتر از سایر منابع خبری استفاده می‌کنند.

5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 680532

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =