شاید تصویر سیاره‌ای که به دلیل تغییرات آب و هوایی ویران شده تصویری دور از ذهن و متعلق به آینده به نظر بیاید، اما زمین امروز درحال تجریه اثرات این سناریوی ترسناک است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از بيزنس اينسايدر، طي دو دهه گذشته ميانگين سطح آب درياهاي جهان 50 درصد افزايش داشته‌است. در سال 2017 برخي از مناطق زمين داغ‌ترين دماي تاريخ سياره را تجربه كرده‌اند و طي سه سال گذشته، دماي سياره زمين ركوردي جديد را ثبت كرده‌است.

6 دانشمند و ديپلمات برجسته،‌از جمله كريستينا فيگوئرز مدير سابق بخش آب و هواي سازمان ملل و استفان رامستورف فيزيكدان در نامه‌اي سرگشاده اعلام كردند جهان تقريبا سه سال تا تجربه بدترين عواقب تغييرات اقليمي فاصله دارد.

اين نامه كه در تاريخ 28 ژوئن منتشر شده‌است،‌ از دولت‌ها، مشاغل، دانشمندان و شهروندان درخواست كرده تا نسبت به آلودگي‌هاي گلخانه‌اي زمين بي‌تفاوت نباشند. در اين نامه آمده‌است اگر بتوان ميزان گازهاي گلخانه‌اي را تا سال 2020 كاهش داد، دماي جهاني از رسيدن به سطح غيرقابل جبران باز داشته خواهد شد.

عوارض اين پديده شامل جنگل‌زدايي شديد، افزايش سيل ناشي از بالا آمدن سطح آب درياها، و تغييرات غيرقابل پيش‌بيني جوي كه مي‌توانند كشاورزي را نابود كرده و زندگي در مناطق ساحلي را مختل سازد. برنامه‌اي كه اين افراد در نامه خود ارائه داده‌اند 6 هدف را براي سال 2020 شامل مي‌شود:

- افزايش 30 درصدي منابع تجديد‌پذير انرژي براي توليد برق
- ارائه طرح‌هايي براي شهرها و استان‌ها براي رهايي از سوخت‌هاي فسيلي به عنوان منبع انرژي تا سال 2050 كه سالانه بودجه‌اي 300 ميليارد دلاري را طلب مي‌كند
- اطمينان از برقي بودن 15 درصد از تمامي خودروهاي فروخته شده
- كاهش انتشار آلاينده‌هاي ناشي از جنگل‌زدايي
- انتشار برنامه‌اي براي به نيم رساندن آلودگي‌هاي ناشي از جنگل‌زدايي تا سال 2050
- تشويق بخش‌هاي مالي براي مشاركت بيشتر در پروژه‌هاي مهار كننده تغييرات اقليمي

اهداف اين نامه با اهداف دولت دونالد ترامپ كه به تازگي اعلام كرده تغييرات اقليمي در دستور كارش قرار ندارد،‌ در تضاد كامل است. ترامپ در اوايل ماه ژوئن اعلام كرد در سال 2019 آمريكا از معاهده پاريس كنار خواهد رفت،‌معاهده‌اي كه در آن دستورالعمل‌هاي ملي براي كاهش آلودگي‌هاي گلخانه‌اي تعيين شده‌است.

نويسندگان نامه از شهرها و كسب و كارها درخواست كرده‌اند تا با انتشار گازهاي گلخانه‌اي مقابله كرده و خود را با اهداف معاهده پاريس سازگار كنند، حتي اگر دولت آمريكا به آنها كمكي نكند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 682037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =