نرخ تورم اتحادیه اروپا در سال جاری 1.8 درصد و نرخ بیکاری 9.4 درصد خواهد بود و در سال 2018 هم نرخ رشد قیمت‌ها 1.3 درصد و نرخ بیکاری 8.5 درصد خواهد بود .

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از اتاق تهران، اقتصاد اروپا در سال‌های اخیر با بحران‌ها‌‌ی زیادی روبه‌رو بود. یکی از این بحران‌ها‌‌ را می‌‌‌توان در جریان بحران بدهی یونان و تلاش اعضای اتحادیه برای حفظ این کشور در اتحادیه اروپا دید. اما اوج این مشکلات اقتصادی زمانی مشخص شد که  مردم بریتانیا تصمیم به خروج از اتحادیه اروپا گرفتند و آینده نامعلومی را برای اقتصاد منطقه و بقای آن رقم زدند.

پیر موسکوویچی، عضو کمیسیون اروپا

اقتصاد اتحادیه اروپا در سال جاری و سال‌های آینده میلادی وضعیت خوبی خواهد داشت و خروج بریتانیا از این اتحادیه آسیبی به اقتصاد این کشورها وارد نمی‌کند. در سال گذشته ما نمی‌توانستیم در مورد رونق اقتصادی اروپا با اطمینان صحبت کنیم زیرا عوامل بحران‌‌آفرین زیادی در این منطقه وجود داشت. در درجه اول ما نمی‌دانستیم در انتخابات فرانسه و هلند چه گروهی روی کار می‌آیند. تجربه انتخابات امریکا و روی کار آمدن دونالد ترامپ در این کشور باعث شد تا اروپایی‌ها‌‌ از دیدگاه‌های پوپولیستی دور شوند و این به نفع اروپا است. بنابراین در سال جاری دو نگرانی بزرگ از اروپا برداشته و مشخص شد که روند خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا هزینه چندانی برای اتحادیه ندارد زیرا ارزش اقتصادی اتحادیه خیلی بیشتر از بریتانیا است. از طرفی اتحادیه اروپا و بریتانیا  تلاش می‌‌‌کنند تا روند خروج از اتحادیه را با کمترین هزینه اجرا کنند. بنابراین من انتظار دارم اوضاع اقتصادی اروپا در سال 2017 رو به رشد باشد و نرخ بیکاری در این اتحادیه کاهش یابد. در سال 2018 میلادی هم تداوم این رشد در  اقتصاد اتحادیه اروپا مشاهده خواهد شد.

ماریو دراگی، رئیس بانک مرکزی اتحادیه اروپا

در سال‌های گذشته ما شاهد رشدی شکننده در اقتصاد اروپا بودیم و نرخ بیکاری در این کشورها رشد کرده بود ولی هم‌اکنون اقتصاد اروپا رشدی تثبیت‌شده و قدرتمند خواهد داشت و فرصت‌های شغلی تازه‌ای در این منطقه ایجاد می‌‌‌شود که فشار زندگی را از دوش مردم برمی‌‌‌دارد و به آنها فرصت کار بیشتر ولی در فضایی ایمن‌تر از نظر روانی و اقتصادی می‌‌‌دهد. نرخ تورم در سال جاری 1.8 درصد و نرخ بیکاری 9.4 درصد خواهد بود و در سال 2018 هم نرخ رشد قیمت‌ها 1.3 درصد و نرخ بیکاری 8.5 درصد خواهد بود. از طرف دیگر انتظار می‌‌‌رود در سال جاری ارزش تولید ناخالص داخلی اتحادیه اروپا 1.8 درصد و در سال 2018 میلادی 1.7 درصد رشد کند که نشان می‌‌‌دهد اوضاع اقتصادی به تثبیت نسبی رسیده است. ما در نظر داریم از انتهای سال 2018 روند عادی‌سازی نرخ بهره بانکی اروپا را اجرا کنیم. البته یک چالش خارجی بسیار بزرگ برای اروپا وجود دارد و آن هم وضعیت اقتصادی امریکا است. با انتخاب رئیس‌جمهوری تازه در امریکا که دیدگاه‌ها‌‌ی متفاوتی نسبت به رؤسای جمهوری قبلی در امریکا دارد نه‌تنها نمی‌توان در مورد اوضاع اقتصادی امریکا بلکه در مورد رابطه امریکا با اروپا پیش‌بینی‌ها‌‌ی درستی داشت و همین مسئله‌‌‌ فضای دوگانگی و تردید زیادی را برای اقتصاد اروپا ایجاد می‌‌‌کند.

لاری فینک، تحلیل‌گر و پژوهشگر اقتصادی

در سال جاری میلادی ارزش تولید ناخالص داخلی اروپا با سرعت 2.5 درصد رشد می‌‌‌کند. به نظر من پیش‌بینی‌ها‌‌ی ارائه‌شده مبنی بر رشد 1.8 درصدی اقتصاد اروپا پیش‌بینی‌ها‌‌ی بسیار محتاطانه‌ای است و در واقعیت ما شاهد این هستیم که اقتصاد اروپا با سرعت حداقل 0.5 درصد بیش از امریکا رشد می‌‌‌کند. در امریکا فضای نااطمینانی موج می‌‌‌زند و این نااطمینانی حاصل حضور دولت جدید در امریکا و مشخص نبودن سیاست‌های این دولت در زمینه سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های صنعتی و اقتصادی این کشور است. انتظار می‌‌‌رود اقتصاد آلمان در سال‌های آتی همچنان با سرعت بالایی  رشد کند و دوره رونق در اقتصاد این کشور که به دنبال حضور آنگلا مرکل در فضای سیاسی این کشور تقویت شد ادامه پیدا کند. همچنین انتخاب ماکرون در فرانسه به بهبود اوضاع اقتصادی این کشور کمک می‌‌‌کند. بهبود اوضاع اقتصادی منطقه یورو باعث شد تا توجه مردم به دیدگاه‌های پوپولیستی کمتر شود و این مسئله‌‌‌ای است که در طول تاریخ همواره اثبات شده است.

اما در مورد بریتانیا نمی‌توان نظری قطعی داد زیرا این کشور وارد یک عصر بی‌ثباتی و عدم اطمینان در مورد جایگاه خود در تعاملات اقتصادی و سیاسی جهانی شده است. از نظر من وضعیت اقتصادی اتحادیه اروپا تحت تاثیر خروج بریتانیا از این اتحادیه تیره نخواهد شد اگرچه اوضاع اقتصادی بریتانیا به دلیل از دست دادن بازار بزرگ اروپا چندان پررونق نمی‌ماند.

اندی کیت، اقتصاددان

در فصل اول سال جاری نرخ رشد اقتصادی منطقه یورو برابر با 0.5 درصد بوده است و نرخ بیکاری در این منطقه به پایین‌ترین سطح طی 8 سال اخیر رسید. در این فصل شمار زیادی از نیروهای کاری که برای کار و تحصیل به بریتانیا سفر کرده بودند از این کشور خارج شدند که این کار هزینه زیادی را به دولت وارد کرد ولی منافع اقتصادی زیادی برای اروپا دارد. این افراد در بخش‌های مختلف کشورهای عضو اتحادیه اروپا به کار گماشته می‌‌‌شوند و ضمن ایجاد درآمد اقدام به پرداخت مالیات و هزینه بیمه بازنشستگی می‌‌‌کنند. به نظر من یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌ها‌‌ی رهبران اروپایی وضعیت اقتصادی اسپانیا است. این کشور در سال گذشته با سرعت 3.2 درصد رشد کرد ولی انتظار می‌‌‌رود ارزش تولید ناخالص داخلی اسپانیا در سال جاری با سرعت 2.7 درصد رشد کند و نرخ بیکاری به 18.2 درصد برسد. در سال جاری نرخ بیکاری جوانان در این کشور اروپایی برابر با 40.5 درصد است و تقریبا نیمی از جوانان نه امیدی  برای یافتن شغل دارند و نه برای یافتن شغل تلاشی می‌‌‌کنند. در واقع اسپانیا را می‌‌‌توان یکی از بحرانی‌ترین اقتصادهای اروپا دانست که هم پتانسیل تبدیل شدن به یک بریتانیای دیگر- از نظر تصمیم‌‌گیری برای خروج از اتحادیه اروپا - را دارد و هم احتمال تبدیل شدن به یک یونان دیگر- کشوری که بحران بدهی دولتی داشت و برای باقی ماندن در اتحادیه میلیاردها دلار از کشورهای دیگر و بانک مرکزی اتحادیه اروپا استقراض کرد-  را دارد و هردو سناریو برای اقتصاد اتحادیه اروپا گران تمام خواهد شد.

 

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 688222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =