۰ نفر
۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۱۱
اصلاحات اقتصادی از کجا شروع شود؟

یک کارشناس اقتصادی گفت:«تا زمانی که فعالیت بانکهای زیان ده در اقتصاد ادامه داشته باشد،کاهش نرخ سود به سختی امکان پذیر است.»

علی سرزعیم در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین در پاسخ به این پرسش که اگر دولت بخواهد دست به اصلاحات اقتصادی بزند، کدام بخش را باید در اولویت قرار دهد؟ اظهار داشت:«دولت اول باید ساختار خود را اصلاح کند، در غیر این صورت اصلاح ساختار وزارتخانه ها موفق نخواهد بود.»

وی افزود:«مردم حاضر نیستند با یک دولت ناکارآمد همراه شوند؛ از قدیم گفته‌اند یک سوزن به خود و یک جوال‌دوز به دیگران بزن.»

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد:«اگر دولت بتواند این سیگنال را به جامعه دهد، آن زمان می‌تواند گام دوم را بردارد و بگوید مردم من سختی را تحمل کردم و حالا شما هم سختی را تحمل کنید. البته دولت باید بار بزرگ و سختی را روی اقشار پولدار بگذارد و فشار کمتری به فقرا بیاید.»

سرزعیم متذکر شد:«باید پذیرفت که ادامه این رویه هم به نفع اقتصاد کشور نیست و دوران پرتلاطمی را پیش رو خواهیم داشت.»

وی ادامه داد:« اصلاح روند موجود زمان می‌برد؛ نباید این تصور یا توهم را داشت که یک‌سری اصلاح ساختارها زود جواب می دهد.»

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد:«دولت باید بگوید من یک‌سری کارهای درست برای کشور می‌کنم که ثمرات آن در آینده ظاهر می شود. عاقلان و نخبگان هم به ملت از فداکاری‌های دولت در این زمینه بگویند و حمایت از دولت را فراهم کنند.»

سرزعیم همچنین در پاسخ به این پرسش که آبا شرایط کاهش نرخ سود بانکی فراهم است؟ خاطرنشان کرد:«به اعتقاد من تا زمانی که اصلاحات بانکی صورت نگیرد، شرایط مهیا نیست.»

وی تصریح کرد:«تا وقتی که بانکی داریم که فقط زیان تولید می‌کنند و کمبود منابع ایجاد می‌کنند، نرخ سود را بالا نگه می‌دارند.»

این کارشناس اقتصادی درباره روند اصلا نظام بانکی عنوان کرد:«در اصلاح نظام بانکی باید چند پروژه را همزمان با یکدیگر اجرا کنند. یکی شفافیت نظام بانکی است.»

سرزعیم تصریح کرد:«باید اطلاعات به‌دست آید که دارایی‌های موهوم بانک‌ها چقدر است و مشکوک‌الوصول‌ها نیز چقدر است. این گام اول است.»

وی خاطرنشان کرد:«در گام دوم، باید براساس داده‌های واقعی بانک‌هایی را که زیان‌ده شدند، تعیین‌تکلیف کنند.» 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 689499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • تقی A1 ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    0 0
    اولین اصلاحات باید از ادارات دارایی شروع شود
  • ناشناس A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۱
    0 0
    هیچ بانکی ورشکسته نیست اینا همش فیلمه تا مردم رومجبورن کنن تا بیان مسکن رودست موندشون روبخرن