۰ نفر
۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱

معاون مرکز تحقیقات غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به تاثیر سوء هوای گرم بر بیماران دیابتی، کتواسیدوز دیابتی را از عوارضی برشمرد که می تواند بر اثر هوای گرم ایجاد شود و مبتلایان به دیابت را درگیر کند.

به گزارش ایرنا،کتواسیدوز دیابتی یک عارضه‌ی جدی دیابت است که می‌تواند منجر به اغماء و مرگ شود. وقتی سلول‌های بدن شما به تولید انرژی از سوختن گلوکز قادر نباشد به ناچار از چربی‌ها استفاده می‌کند که به تولید مواد کتونی منجر می‌شود. در غیاب انسولین، کتون‌ها در خون انباشته و مقداری از آن‌ها توسط ادرار دفع می‌شود. تجمّع زیاد کتون‌ها برای بدن مضر است و مسمومیت‌ ایجاد می‌کند. به حالتی که در نتیجه‌ی تجمّع زیاد کتون‌ها در بدن ایجاد می‌شود، کتواسیدوز دیابتی (DTA) می‌گویند.

این عارضه معمولاً بیماران مبتلا به دیابت نوع یک را درگیر می کند؛ البته در انواع دیگر دیابت مثل نوع دو یا دیابت بارداری هم ممکن است اتفاق بیافتد.
دکتر «محمدرضا مهاجری تهرانی » معاون مرکز تحقیقات غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با اشاره به اینکه کمبود انسولین مهمترین دلیل بروز این بیماری است، اظهار کرد: در کسانی هم که به دلیل گرمازدگی یا موضوعات دیگر دچار کم آبی می شوند، خطر افزایش شدید قندخون و کتواسیدوز افزایش می یابد.
وی تهوع، استفراغ، درد شکم و سرگیجه و کاهش سطح هوشیاری را از علائم این بیماری اعلام کرد و گفت: کتواسیدوز دیابت عارضه ای خطرناک است که اگر درمان نشود می تواند سبب مرگ بیمار شود.
معاون مرکز تحقیقات غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: این بیماری معمولا در دیابت نوع یک مشاهده می شود. کتواسیدوز در سنین خاصی شیوع بیشتری ندارد.
مهاجری تهرانی، افزایس خطر انعقاد خون در افراد دیابتی را از دیگر عوارض گرمازدگی اشاره کرد و گفت: برخی مطالعات نشان داده که این افراد مستعد انعقاد خون در رگ های عروق چشم هستند.
فوق تخصص غدد و متابولیک با اشاره به اینکه گرمای شدید می تواند سبب افزایش استرس در این افراد شود، افزود: هورمون های استرس در بدن در مواجهه با این موضوع افزایش پیدا می کنند که می تواند سبب افزایش قند خون شده و در نتیجه نیاز به انسولین را افزایش می دهد.
وی ادامه داد: نکته دیگری که برای افراد دیابتی در هوای گرم صورت می گیرد، افزایش جذب انسولین است. اگر بیمار دیابتی، انسولین زیرپوستی تزریق می کند، سرعت جذب آن در هوای گرم افزایش پیدا می کند و در این شرایط قند این افراد سریع تر از مواقع دیگر پایین می آید.
مهاجری تهرانی ادامه داد: راه رفتن روی اشیا گرم از جمله سنگ یا شن با پای برهنه، موضوع دیگری است که در هوای گرم، برای بیماران دیابتی تهدید کننده است . این کار می تواند سبب تاول و سوختگی کف پا شده و مشکلاتی را برای بیماران دیابتی فراهم کند.
معاون مرکز تحقیقات غدد دانشگاه علوم پزشکی تهران به بیماران دیابتی توصیه کرد که در هوای گرم که امکان سوختگی پا وجود دارد حتما برای راه رفتن در محیط های عمومی و حتی خانه از کفش مناسب استفاده کنند.
وی گفت: اگر این افراد می خواهند در یک روز گرم سال از خانه بیرون آیند یا فعالیت بدنی داشته باشند حتما لازم است مایعات فراوان مصرف کنند و مایعات خنک فراوان با خود همراه داشته باشند تا در مواقع لزوم استفاده کنند .

 دیابتی ها در معرض هوای گرم قرار نگیرند
وی اساسا به بیماران دیابتی توصیه کرد که ساعت 11 تا 14 که معمولا اوج گرما است و احتمال عوارض گرمازدگی هم بیشتر است، در معرض هوای گرم قرار نگیرند و در صورت ناچاری، موارد پیشگیری از گرمازدگی را انجام دهند.
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: برای جلوگیری از گرمازدگی و آفتاب سوختگی از کرم های مرطوب کننده مناسب استفاده کنند و از پوشش مناسب، کلاه و حتی چتر بهره گیرند تا در معرض نور مستقیم آفتاب در ساعات گرما نباشند.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 696195

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =