۰ نفر
۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۵

«خبرجنوب» نوشت: با وجود اهمیت ازدواج اما به دلیل برخی مشکلات تمایل بعضی افراد به تجردگرایی همچنان رو به افزایش است. از دیدگاه متخصصان تعلیم و تربیت برشمردن یک عامل در این خصوص امکانپذیر نیست و بررسی مساله باید از ابعاد مختلف انجام گیرد.

فرار از ازدواج و مسئوليت زندگي مشترك ميتواند دلايل مختلفي داشته باشد. به وجود آمدن شرايطي كه تغييرات شخصيتي در پي دارد را مي توان در رده هاي اول اين علت ها جست و جو كرد.
متخصص تعليم و تربيت و مدير اجتماعي دانشگاه شيراز در اين خصوص به خبرنگار ما گفت: مسئله تجردگرايي و كاهش ازدواج پديده اي چندبعدي در كشور ما است كه يك عامل را نميتوان در اين مورد برشمرد.
دكتر محبوبه البرزي افزود: بالا رفتن سن ازدواج و يا كاهش تمايل برخي از دختر و پسرها به قرار گرفتن در يك زندگي مشترك مسئوليت هايي را به دنبال دارد. علت هاي بسياري وجود دارد و بررسي آن از يك بعد امكان پذير نيست. اين استاد دانشگاه شيراز گفت: تغييرات شخصيتي كه در پسران و دختران ما بوجود آمده مفهوم زندگي مشترك و فرزندآوري را به طور كلي در آنها تغيير داده و در اين خصوص اوضاع مطلوب نيست.
دكتر البرزي ادامه داد: اين جريان مانند موجي است كه وارد جامعه ما شده و در همان مرحله اول در حال گرفتن قرباني هاي خود است كه البته اين شرايط پس از دوره اي به ثبات مي رسد.
مدير اجتماعي دانشگاه شيراز يادآور شد: اقتصاد و مسايل مالي پس از ويژگي هاي شخصيتي در فرار مجردها از ازدواج تاثيرگذار بوده و عدم ثبات اقتصادي و تامين نشدن شرايط موردنياز براي تشكيل خانواده در اين خصوص بسيار تاثير گذاشته است.
دكتر البرزي در ادامه بااشاره به تاثير مسايل فرهنگي بر كاهش ازدواج گفت: در جامعه ما از نظر فرهنگي براي تقويت با هم بودن، حفظ نشاط و شاد بودن، برنامه اي براي نوجوانان و جوانان نداريم و اين مسئله جزو سه عامل مهم در كاهش ازدواج است كه البته در اين زمينه مشكلات در شيراز به دليل كلانشهر بودن و مهاجرپذيري چندين برابر است.
اين متخصص تعليم و تربيت در مورد راهكارهاي بهبود وضعيت يادشده، افزود: جايگاه از دست رفته خانواده بايد با يك سري بازسازي هايي در تفكرات نوجوان ها، به جامعه برگردانده شود و به اين منظور انجام يك حركت جهادي در سطح شهر ضروري است.
دكتر البرزي گفت: به موضوع خانواده بايد از همان سال هاي آغازين و در مقاطع پيش دبستاني و دبستان پرداخت، به طوري كه به كودكانمان اهميت نهاد خانواده را ياد بدهيم. موضوعي كه در حال حاضر خلاء آن در آموزش هاي پيش دبستاني و دبستان احساس مي شود.
مديركل دفتر امور بانوان استانداري فارس نيز گفت: ايجاد زمينه هايي براي تشكيل، حفظ و نگهداري نهاد خانواده ضروري است و علاوه بر مسئولين، سازمان هاي مردم نهاد نيز بايد در اين زمينه بيشتر از وضعيت موجود تلاش كنند.
معصومه دستغيب ادامه داد: ايجاد يك نگرش كلي مطلوب نسبت به جايگاه خانواده در عصر فناوري اهميت بسياري دارد و مسئولين بايد در اين حوزه براي جوانان امكانات لازم مادي و معنوي را ايجاد كنند.
وي يادآور شد: آموزش و پرورش و آموزش عالي نيز به عنوان دو سازمان تاثيرگذار به منظور ايجاد باورها و ارزش هايي كه جايگاه خانواده را تقويت ميكند بايد برنامه هاي جديدي را طراحي و اجرا كنند.
دستغيب گفت: در نظام درسي فعلي آموزش و پرورش به صورت كم رنگ به بحث تشكيل خانواده و اهميت آن و تاثير ازدواج در سلامت جسم و روان پرداخته شده و نهادينه كردن اهميت تشكيل خانواده از سنين كودكي بايد بيش از گذشته مدنظر متخصصان تعليم و تربيت قرار گيرد.
مديركل دفتر امور بانوان و خانواده استانداري فارس ادامه داد: در حال حاضر هيچگونه سرمايه گذاري علمي، دانشي و نگرشي در حوزه ازدواج و تحكيم بنياد خانواده در نظام آموزش و پرورش صورت نگرفته و در آموزش عالي نيز از ديدگاه علمي كمتر در خصوص خانواده، ازدواج، شرايط مورد لزوم آن و اهميت انتخاب مناسبت صحبت مي شود.
دستغيب گفت: عدم آشنايي درصد بالايي از افراد با مقوله انتخاب صحيح همسر ضايعه بزرگي است كه اثرات آن را به طور واضح در نسل جوان و حتي تحصيلكرده ها مي بينيم. مديركل دفتر امور بانوان و خانواده استانداري فارس افزود: اين عدم آشنايي به مسايل خانواده در بين برخي جوانان به حدي است كه آنها مهارت هاي لازم براي ارتباط با همسر و فرزندان و حتي خانواده همسر را ندارند و نتيجه آن عدم استحكام خانواده است.
دستغيب يادآور شد: نتيجه اين عدم آگاهي ها مجرد ماندن برخي به دليل ترس از مشكلاتي كه پس از ازدواج پيش مي آيد، تاخير در ازدواج و يا ازدواجهاي ناموفق است. اين مقام مسئول استانداري فارس گفت: البته در حال حاضر با هماهنگي هاي صورت گرفته دوره هاي آموزشي قابل توجهي براي زوجين قبل از ازدواج در حال اجرا است و صرفا ارائه آموزش هاي اجباري چند ساعته پيش از دوران عقد نمي تواند ما را به اهداف موردنظر در زمينه استحكام بنياد خانواده برساند و اين دوره ها بايد ادامه يابد.
دستغيب يادآور شد: نكته قابل تامل اين است كه خانواده زوج ها هنگام ازدواج هزينههاي بسياري را متقبل مي شوند، اما صرف هزينه اي براي مشاوره و آموزش هاي يادشده در اين بين جايي ندارد كه فرهنگ سازي در اين خصوص ضروري است.
مديركل ثبت احوال فارس هم با ارائه آماري در مورد ميزان ازدواج هاي امسال در استان گفت: از آغاز امسال تا پايان تيرماه 13 هزار و 887 مورد ازدواج در فارس صورت گرفته كه ميزان آن نسبت به مدت مشابه سال قبل 5/2 درصد كاهش يافته است.
عليرضا انصاري ادامه داد: يكي از دلايل كاهش اين آمار تغيير ساختار سني جمعيت و كم شدن تعداد افرادي است كه در سن ازدواج قرار دارند.
وي گفت: براساس اين آمارها ميانگين سن مردان در اولين ازدواج 28 سالگي و ميانگين سن زنان در اولين ازدواج در استان 23 سالگي است. همچنين ميانگين اختلاف سن زوجين 5 و نيم سال گزارش شده است.
انصاري افزود: بيشترين تركيب سني ازدواج نيز امسال مربوط به مردان 25 تا 29 ساله با زنان 20 تا 24 ساله بوده و براساس آن بيشترين تعداد ازدواج ثبت شده از آغاز امسال تا پايان تيرماه در بين مردان 25 تا 29 ساله با زنان 20 تا 24 ساله بوده كه با ميزان 2 هزار و هفت ازدواج 14 و نيم درصد كل ازدواج ها را در اين مدت به خود اختصاص داده است.
مديركل ثبت احوال استان فارس يادآور شد: در 4/78 درصد ازدواج ها در مدت يادشده در استان مرد بزرگتر از زن و در 10درصد زن بزرگتر از مرد بوده و در 5/11 درصد ازدواج ها، زوجين كمتر از يك سال تفاوت سني دارند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 700031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =