جدایی صنعت از تجارت؛ اصلاح یا بازگشت به عقب؟

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک گفت: اگر تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت اتفاق نیفتد و تنها اصلاحات درون وزارتخانه صورت گیرد، می‌توانیم مجموعه موفق‌تری داشته باشیم.

محمدحسین مقیسه در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره لایحه تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: واقعیت این است که اگر بخواهیم یک مقایسه تطبیقی در این خصوص انجام دهیم، می‌‌توانیم یک رابطه مستقیمی بین درجه توسعه‌یافتگی و هماهنگ بودن سیاست‌های تولید، تجارت و حتی اقتصاد پیدا کنیم.

وی افزود: شما اگر نگاه کنید، می‌بینید کشورهای پیشرفته و همچنین کشورهای در حال توسعه بیش از 80 درصد فرآیند توسعه‌شان با تجمیع سیاست‌گذاری بخش‌های تولید، تجارت و اقتصاد هماهنگ بوده است، بنابراین به نظر می‌رسد این رابطه از لحاظ آماری و از نظر واقعی وجود دارد.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک تصریح کرد: نقدهایی به موضوع تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد است؛ به خصوص در اقتصاد ایران، اما در مجموع برداشت من این است که ما اگر مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت را به همین شکل داشته باشیم و آسیب‌شناسی کنیم و اتفاقاتی که فکر می‌کنیم در سنوات گذشته نیفتاده را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: تصور این است که اگر تولید و تجارت از یکدیگر تفکیک شوند، می‌تواند به بخش بازرگانی و تولید کمک کند، اما ما باید ببینیم آسیب‌ها چه بوده است.

مقیسه عنوان کرد: آن زمان می‌توان در درون وزارت صنعت، معدن و تجارت موانع را برطرف کرد و نقاط مثبت را به آن اضافه کرد. تصور من این است که با این شیوه، تصمیم منطقی و درست‌تری خواهیم گرفت.

وی متذکر شد: من فکر می‌کنم اگر تفکیک اتفاق نیفتد و اصلاحات درون وزارتخانه صورت گیرد، می‌توانیم مجموعه موفق‌تری داشته باشیم.

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک متذکر شد: در گذشته با وجود همه تلاش‌هایی که صورت گرفته است، اما بیشتر تجمیع اتفاق افتاده یا ادغام. شاید بهتر این باشد که در بخش سیاست‌گذاری‌های کلان اتفاقاتی بیفتد.

مقیسه یادآور شد: در دنیای کسب‌وکار امروز تولید بدون تجارت و تولید بدون بازار معنایی ندارد؛ حتی در کسب‌وکارهای خرد.

وی خاطرنشان کرد: ما اول باید به فکر فروش و بازار باشیم و بعد به فکر تولید باشیم. بر این اساس، من فکر می‌کنم سیاست‌های کلی بخش بازرگانی و تجارت اگر با بخش تولید هماهنگ باشد، به نفع همه خواهد بود.

 

35225

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 700067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
    0 0
    جدایی صنعت از تجارت شنیده بودم فیلم جدید فرهادی در راه است