همیشه به حال این بچه ها و پیرمردهای خادم در هیئت ها و حسینیه ها غبطه می خورم، هنوز چند روز مانده به این که محرم فرابرسد، اصلا روی زمین بند نیستند، انگار طائر افلاکی آسمان حسین علیه السلام شده اند. رهایشان کنی، تا بیاید دهه اول تمام شود، خواب و خوراک و زندگی شان می شود هیئت و حسینیه.

از چند روز قبل بچه ها با تلاش و حتی با التماس درصدد گرفتن کاری در هیئت هستند، همین که حتی کفشی از عزاداران حسین علیه السلام جفت کنند، برایشان یک دنیا افتخار است.
این که حال و هوای بچه ها باشد، از كودكى اين شور را در خود وهم سن وسالان خويش احساس كرده وبه ياد دارم كه تكيه كوچكى در كوچه نزديك خانه كه در كمتراز دويست مترى بارگاه علوى بود ، بر پامى كرديم ، وبا چه شور وشوقى ، در اين تكيه به عزادارى مى پرداختيم.

ما به دنبال نوكرى وخدمت به دستگاه ابا عبد الله الحسين ع بوديم. در شبهاى پايانى دهه ، با در دست گرفتن پارچ آب وليوانى مسين ، به آب دادن در دسته جات عزادار وارد شده وبه سينه زنان وزنجير زنان وديگر برپاكنندگان شعائر حسينى ، آب تقديم كرده وهر از گاه با صداى كودكانه خود ، اين ندا را با صداى بلند سر مى داديم :" إشرب الماء وأذكر عطش الحسين "
آب را بنوش وياد تشنگى حسين كن

خدايا چه لحظات زيبايي بود زيرا در آن هنگام كه خود را خادم حسين قرار داده بوديم ، بر روى زمين گام نمى زديم ، بلكه احساس پرواز ، عشق وشور و... سرتا پاى وجودمان را فراگرفته بود وساعتها بدين كار مشغول بوديم وخستگى به تن ما راه ورود نداشت.
در اين هنگام بود كه بياد دارم با نگاهى حسرت وار به علمدار دسته وديگر سردمداران هيأت ، نظر كرده وآرزوى گام نهادن در راه آنان را داشتم.

به تدريج تمامى اين مراحل را در سالهاى پس از كودكى پشت سر گزارده وبه جايي رسيديم كه اين احساس را داشتيم كه با پايان گرفتن روز عاشوراء ، دوباره يك سال را در انتظار آمدن محرمى ديگر وعزادارى بر حسين مظلوم ، سپرى مى كرديم. در اين هنگام بود كه به حال و هوای پیرمردهای خادم در هیئت پى مى بردم.

آنها که عمری را با حسین علیه السلام عشق بازی کرده اند، بو و عطر محرم که به مشامشان می رسد، اصلا گویی دوباره جوان می شوند، زانوهایشان قوت می گیرد و خستگی را هم خسته می کنند. از چای ریختن، تهیه ملزومات اولیه پخت و پز غذا و هزار جور کار دیگر، مگر می شود خادم چندین و چند ساله هیئت باشی و ریش در این دستگاه با عظمت سپید کرده باشی و یاد حسین علیه السلام تو را به جنب و جوش واندارد.

من عاشق همین حرارت حسینی ام که پیر را هم جوان می کند، از همان اکسیرها که سوداگران زمان همواره به دنبالش بوده اند، اینجا اکسیرگاه دل هاست و خادمان پیر و سالخورده، جوان شده اکسیر ناب عشق حسین علیه السلام هستند.

چرا خادمان حسينى اين شور وعشق را داشته وبدان افتخار مى ورزند ؟خادمى ونوكرى دستگاه امام حسين ع ، شرف وعظمتى است كه هر كس نمى تواند اين مدال عظمت را بر سينه خود نصب نمايد. جبرئيل امين ، افتخار خادمى اين خاندان را به رخ ديگر فرشتگان مى كشد.

شکي نيست که پيامبر و اهل بيت ما ، اول شخصيت هاي عالم هستند حتي روايت است که انبياء پيشين را با پيامبر و ائمه ما مقايسه نکنيد. «نَحْنُ أَهْلُ الْبَيْتِ لَا يُقَاسُ بِنَا أَحَدٌ فِينَا نَزَلَ الْقُرْآنُ وَ فِينَا مَعْدِنُ الرِّسَالَة»
اين تعبير در روايات آمده و خيلي هم عموميت دارد، نبايد هيچ کسي را کنار اين ها گذاشت. جبرئيل با همه عظمت و مقامش، گهواره جنبان حضرت زهراء است و مي گويد من خادم اين خانه هستم. امام حسين عليه السلام هم در روز عاشوراء مي فرمايد: جبرئيل خادم ما اهل بيت است. در روايت هست که وقتي حضرت موسي عظمت پيامبر را ديد گفت: خدايا من را از امت اين پيامبر قرار بده.

در روايت است آن هنگامى كه پيكر خادمى از خادمان حسين ع را در قبر گذاشتند و دفن کردند، تنها که ماند در اين وقت است كه آقا اباعبدالله به ديدن وى آمده و مى فرمايد : من تو را تنها نمي گذارم تو خدمتگذار من بودى !

نوکری وخادمى بر آستان مبارك اباعبدالله (ع) مقام بسیار عظیمی است که جا دارد، سال‌های سال یک عزادار برای وارد شدن به این مقام به درگاه الهی انابه کند و به امام حسین (ع) توسل جوید. نوکری امام حسین (ع) نه استثنای زمانی برمی‌دارد نه مکانی

حضرت عيسي هم درخواست کرد خديا من را از اين امت قرار بده خداي متعال هم دعايش را مستجاب کرد. مي دانيد حضرت عيسي از دنيا نرفته اين آيه قرآن است (وَ ما قَتَلُوهُ وَ ما صَلَبُوهُ)
مسيحي ها مي گويند حضرت را از صليب دار زدند، اما قرآن مي فرمايد که يکي شبيه حضرت عيسي شد و او دار زده شد خود حضرت عيسي محفوظ ماند. خداي متعال حضرت عيسي را به آسمان ها برده و زنده است و دعايش را مستجاب کرده است. خدا او را براي شاگردي و خادمى حضرت امام زمان ذخيره کرده است.

وقتي حضرت ظهور مي کند مي آيد با حضرت بيعت مي کند و به حضرت اقتداء مي کند و جزء ياران امام زمان است. حضرت ابراهيم که آن همه عظمت و مقام دارد وقتي نور شيعيان حضرت امير ع را در آسمان مشاهده کرد دست به دعا برداشت و با آن همه عظمتي كه داشت و از جان و مال و آبرو و فرزند گذشت گفت: خدايا من را از شيعيان حضرت اميرالمومنين ع قرار بده «اللّهمّ اجعلني من شيعة أمير المؤمنين» آيه قرآن داريم که خداي متعال هم دعايش را مستجاب کرد «وَ إِنَّ مِن شِيعَتِهِ لَابْرَاهِيمَ، إِذْ جَاءَ رَبَّهُ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ » حضرت ابراهيم به مقام قلب سليم رسيد توحيدش کامل شد تازه شيعه اميرالمومنين عليه السلام شد. البته شيعه يعني کسي که همه وجودش اطاعت و امر امام است هر چه او امر مي کنند اطاعت مي کند مثل سلمان و ابوذر و مقداد، اما کساني که اهل بيت را دوست دارند اين ها محبين اهل بيت هستند. شيعه واقعي مقامش خيلي بالاست.
کساني که با اهل بيت ارتباط دارند خيلي مقامشان بالاست، آن چيزي که بيش از همه ميزان حسنات ما را سنگين مي کند ولايت است.
امام خمينى ره مى فرمايند : ماه محرم و صفر، ماه برکات اسلامی است و ماه زنده ماندن اسلام است.ما هر چه داریم، از این محرم است و از این مجالس. مجالس تبلیغ ما هم از محرم است، از این شهادت سیدالشهدا(ع) است.
محرم و صفر است که اسلام را نگه داشته است، فداکاری سیدالشهدا(ع) است که اسلام را برای ما زنده نگه داشته است. ماه محرم و صفر را باید به ذکر مصائب اهل بیت (علیهم السلام) زنده نگه داریم که با ذکر مصائب اهل بیت (علیهم السلام)، این مذهب تا حالا زنده مانده است.

رمز بقای مذهب شیعه
باید ببینیم رمز بقای این مذهب و (رمز) بقای ممالک اسلامی (و) ممالک شیعی چه بوده است. ما باید آن رمز را حفظ بکنیم. یکی از رمزهای بزرگی که بالاترین رمز است، قضیه سیدالشهدا(ع) است. سیدالشهدا(ع) مذهب را بیمه کرد؛ با عمل خودش، اسلام را بیمه کرد. (این که) ائمه (علیهم السلام) این قدر اصرار کردند به این که مجمع داشته باشید، گریه (و) ندبه بکنید، برای این (بود) که این، کیان مذهب ما را حفظ می کند.

«کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا»
«کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» یک کلمه بزرگی است. کربلا چه کرد؟ ارض کربلا در روز عاشورا چه نقشی را بازی کرد؟ همه زمین ها باید این طور باشند. نقش کربلا این بود که سیدالشهدا(ع) با چند نفر جنگ کرد، عدد معدودی به کربلا آمدند و ایستادند در مقابل ظلم یزید و در مقابل دولت جبار، در مقابل امپراتور زمان ایستادند و فداکاری کردند و کشته شدند، لکن ظلم را قبول نکردند و یزید را شکست دادند. همه جا باید این طور باشد و همه روز هم باید این طور باشد، همه روز باید ملت ما این معنا را داشته باشد که امروز روز عاشورا است و ما باید در مقابل ظلم بایستیم و همین جا هم کربلا است و باید نقش کربلا را پیاده کنیم.

بالاترین جنبه مجالس ابی عبدالله(ع) جنبه سیاسی این مجالس، بالاتر از همه جنبه های دیگر است، بی خود بعضی از ائمه ما (علیهم السلام) نمی فرمایند که برای من در منابر روضه بخوانید، بی خود ائمه ما (علیهم السلام) نمی گویند که هر کس بگرید یا بگریاند یا صورت گریه کردن به خودش بگیرد، اجرش فلان و فلان است.

حال متاسفانه با نزديك شدن ماه محرم وصفر ، ما شاهد دو گونه هجمه فرهنگى به دستگاه حضرت هستيم. گروهى دانسته وگروهى بنظرم ندانسته ورايزنى نشده ، سخنانى را درراستاى مخدوش كردن خادمى بر اباعبد الله ع وجز اينها را به زبان آورده به خيال خود ، خدمتى به دستگاه حضرت و انديشه و طرز تفكر مردم به اين خاندان كرده اند!!

( امامان معصوم ع از ما شيعيان ، نه نوكر مى خواهند ونه غلام!!؟؟ آن ها انسانيت مى خواهند.)

سرورم ، اى فرزند رسول خدا ص ، انسانيت در اين مجالس واز همين خادمان ونوكران اباعبد الله برمى خيزد.
آيا شهيدان وفداكاران واز جان گذشتگان انقلاب و جنگ تحميلى ، جز اين بودند كه همه برخواسته از اين مجالس وهيئت هاى حسينى بشمار مى آمدند؟؟
شما كه خود در سخنانتان اشاره نموده ايد كه :
( پيشكسوتان أستان مقدس اباعبد الله الحسين ع ، كار بسيار ارزشمندى انجام مى دهند وآنچه در انقلاب و جنگ تحميلى مشاهده شد ، آثار محرم و فرهنگ عاشوراست. اكثر قريب به اتفاق رزمندگان وشهداى اسلامى ، در روضه ها و مراسمات عزادارى امام حسين ع بزرگ شده اند. )
چطور مى فرماييد :( سينه زدن وگريه كردن براى اباعبد الله الحسين ع ، تنها احساسات انسان را تحريك مى كند امارشد فكرى نمى دهد!!؟؟؟)

سرورم ؛آيا سخن شما در اينكه از عزادارى هاى بدون معرفت به ابا عبد الله الحسين ع ، كارى ساخته نيست ... با رواياتى كه درپاى منبر شما بزرگان در اين باره نقل شده ودر كتابهاى اساسى شيعه همچون بحار علامه مجلسى وكافى وجز اينها وارد شده است ، همخوانى دارد؟؟؟

امام صادق علیه السلام فرمودند: گریه کننده جدَّم از جاى خود برنمى‏ خیزد، مگر اینکه مانند روزى که از مادر متولد شده از گناهان پاک است.

حضرت زهرا علیها السلام فرمودند: هرگاه گریه کنندگان بر حسینم داخل بهشت شوند، من هم داخل بهشت می‌شوم.

حضرت صادق علیه السلام فرمودند: خدا حیا مى‏ کند گریه کننده بر حسین ابن على علیه السلام را عذاب نماید.
حضرت صادق علیه السلام فرمودند: امام حسین علیه السلام دائماً به زوّار و گریه کنندگان و اقامه کنندگان عزایش نظر رحمت دارد.
امام صادق علیه السلام فرمودند: هر کسى هنگام یاد ما اشک از چشمانش جارى شود، خدا آتش را بر صورت او حرام مى‏ کند.
امام باقر علیه السلام بعد از آموختن زیارت عاشورا به علقمه فرمودند: هر کس این زیارت را بخواند (از دور یا نزدیک) و بر حسین علیه السلام ناله کند و امر کند اهل خود را که بدون تقیه بر حسین علیه السلام گریه کنند، من ضامن او مى‏ شوم نزد خدا که ثواب هزار حج، هزار عمره و هزار غزوه براى او بنویسند.

سرورم ؛ بنظرم در هيچيك از اين روايات معتبر، تاكيدى را كه حضرتعالى فرموده ايد ، وجود ندارد.

عابس دیوانه امام حسین بود "" حب الحسین اجننی "" برهنه شدن عابس در برابر سنگ اندازان سزاوار تأمّل است. برخورد او گویای اوج ایمان، معرفت و یقینش به ساحت قدسی امام و راه مستقیم آن ولی الله الأعظم است. آری، هرگاه عشق به اوج کمال رسد، چنان انسان از خود بی خود می شود که همه چیزش را خالصانه و بی پیرایه بر در دوست می نهد..
عابس وعابس هاى تاريخ در اين مجالس وعزاداريها ، به اين درجه وجايگاه رسيده اند.

خادمى ونوكرى بر ابا عبد الله الحسين ع ، شرافت شيعه است.
خادمى ونوكرى بر اباعبد الله الحسين ع ، افتخار شيعه است.
خادمى ونوكرى بر اباعبد الله الحسين ع ، سرمايه شيعه است.
هر شيعه پاك نهادى بر اين شرافت وافتخار وسرمايه ، سر تعظيم فرود آورده واين محرم وصفر وعاشوراء است كه اسلام را زنده نگه داشته است.

پروردگارا
نام مرا وتمام عزاداران وگريه كنندگان بر اهل بيت رااز خادمان ونوكران امير المومنين ع وخاندانش قرار ده كه بزرگترين راه نجات وپيروزى است.
آمين

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 707174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =