رئیس تیم مذاکره کننده هسته ای در سالگرد برجام در خصوص راکتور آب سنگین اراک توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حمید بعیدی نژاد رئیس تیم مذاکره کننده هسته ای و سفیر فعلی کشورمان در لندن در کانال تلگرامی خود نوشت:

با فرارسيدن سالگرد برجام، مباحث مربوط به برجام از جمله موضوعات مربوط به رآكتور آب سنگين اراك مورد بحث رسانه ها قرار دارد. تكرار توضيحاتي در اين خصوص شايد مفيد باشد:

حفظ ماهيت آب سنگين رآكتور اراك و مدرن سازي آن از مهمترين نتايج و افتخارات برجام براي ماست. سازمان جنگ رواني صهيونيسم جهاني براي تبديل اين پيروزي به شكست، تمثيل ساختگي پر كردن قلب رآكتور با سيمان را مطرح كردند كه خبرنگاران در بازديد به دروغ بودن آن پي بردند.مراقب توطئه دشمن باشيم.  موضوع اين بوده است كه پس از آنكه اعضاي ١+٥ مجبور به پذيرش حفظ ماهيت آب سنگين رآكتور اراك و مدرن سازي آن شدند، آنها اصرار داشتند چون جهت مدرن سازي، قلب موجود رآكتور يا همان كالاندريا با قلب جديد مدرن تعويض ميشود، براي جلوگيري از سؤاستفاده و يا استفاده احتمالي، قلب موجود بايد به خارج از ايران ارسال گردد. 

 ايران با اين موضع مخالفت نموده و اعلام كرد هيچ قطعه اي از تجهيزات هسته اي خود را به خارج نمي فرستد. بعد از گفتگوي طولاني نتيجه آن شد كه راهي فني پيدا شود كه تنها امكان استفاده فوري مجدد از كالاندريا وجود نداشته باشد. آنها پيشنهاد دادند كه محفظه ي فولادي كالاندريا با جوشكاري به چند تكه بريده شود. 

 ايران با اين پيشنهاد نيز مخالفت نمود و اعلام نمود كه قصد دارد اين محفظه را بعنوان محصول خلاقيت دانشمندان هسته اي براي بازديد مردم و نسل آينده، حفظ نموده و در موزه به نمايش بگذارد. در آخرين مرحله پيشنهاد گرديد كه فقط "منافذ كالاندريا" و نه خود قلب با سيمان پُر شود تا امكان استفاده ي فوري از آن وجود نداشته باشد. 

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =