«خبرجنوب» نوشت: نگارخانه تاروپود شیراز تا پایان هفته جاری میزبان نمایشگاه نقاشی گروهی از هنرمندان است که تلاش دارند نگاره ها و نمادهای سنتی ایران را در قالب فرم ها و نقاشی های مدرن ترکیب کنند و به نمایش درآورند.

در اين نمايشگاه 39 اثر از 14 نقاش به نمايش درآمده كه تكنيك اجرايي عمده آن ها پاستل، فوتوآرت، تركيب مواد، نقاشي خط، آكروليك و دوخت و دوز ميباشد.
يكي از ويژگيهاي اين نمايشگاه اما اين است كه گروهي از فارغ التحصيلان مقطع كارشناسي ارشد رشته هنر و معماري دانشگاه آزاد تهران دور هم جمع شدهاند و يك گروه به نام «آركاديا» را تشكيل داده اند؛ گروهي كه دومين تجربه نمايشگاهي خود را در شيراز تجربه ميكند و ارديبهشت سال قبل نيز اولين نمايشگاه نقاشي خود را در شيراز برپا كرده بود.
اين گروه متشكل از 14 نقاش به نامهاي احمد ميرزاده، الهام كلاشك، حامد كلاشك، دلارام قائمي، ژينوس شهيدي، شادي داوري، شعله خلج، ليلا زرين ترنج، نيوشا نيوژپور و يسنا عسكري همگي از تهران، ليلا فرامرزي از كرمانشاه، محمدرضا احمدزاده از كرج، هديس اولاد از اهواز و علي خوبيار از شيراز مي باشد كه تصميم دارند نقاشيهايي با استفاده از نگاره ها و نمادهاي ايراني را در قالب هاي پست مدرن براي مخاطب بيافرينند.
آن گونه كه شادي داوري يكي از اعضاي اين گروه 14 نفره به خبرنگار ما مي گويد؛ «آركاديا» يك گروه هنري نقاشي است كه نام خود را از يك تابلوي دوران رنسانس به نام «ما در آركاديا هستيم» گرفته است.
به گفته اين هنرمند نقاش، آركاديا به معناي اتوپيا يا مدينه فاضله نقاشان است و همين وجه تسميه نام گروه را مشخص مي كند.
وي يكي از ويژگي هاي قابل توجه گروه آركاديا را حضور هنرمنداني از شهرهاي مختلف كشور مي داند و ادامه مي دهد: شعار محوري گروه ما اين است كه «همه ايران سراي من است» و بر همين اساس تصميم گرفتيم در گروه، هنرمنداني از شهرهاي مختلف كشور حضور داشته باشند.
داوري در ادامه سخنان خود به سابقه فعاليت اين گروه اشاره مي كند و مي گويد: گروه آركاديا 4 سال پيش فعاليت خود را آغاز كرده و تلاش ميكند با برگزاري نمايشگاهها و كارگاههاي آموزشي مختلف، هنر مدرن را به ميان توده مردم ببرد و آنها را با ويژگي هاي اين هنر
آشنا كند.
وي با بيان اينكه گروه آركاديا در طول دوران فعاليت خود تغيير و تحولات بسياري را تجربه كرده و برخي اعضا از گروه جدا و اعضاي ديگر جايگزين شده اند، ادامه مي دهد: به رغم همه اين اتفاق ها، گروه ماهيت و هدف اصلي خود را حفظ كرده و با تقسيم وظايف ميان اعضا و انجام كارهاي مشاركتي و گروهي تلاش مي كند به اهداف از پيش تعيين شده خود دست يابد.
داوري در بخش ديگري از سخنان خود در پاسخ به اينكه اين نمايشگاه داراي چه ويژگيهايي است و چه حرف تازه اي را براي مخاطبان خود دارد نيز ميگويد: از آنجا كه جهان ما در عصر پست مدرن قرار دارد و ما در ايران در ابتداي اين مسير حركت مي كنيم، هنرمندان اين گروه سعي كرده اند با استفاده از نمادها، نگاره ها و موتيوهاي ايراني، نقاشي ها و آثار پست مدرني را ايجاد كنند كه تلفيقي از هنر روز و نمادهاي سنتي باشد.
وي در تشريح بيشتر اين موضوع مي گويد: به عنوان مثال در يكي از آثار الهام كلاشك ميبينيم كه اين هنرمند، صنايع دستي و پارچه هاي قلم زني را با فضاي پست مدرن تركيب كرده و يا ژينوس شهيدي تلاش كرده فضاي گرم شهر كرمان را به شكل پست مدرن با استفاده از رنگ هاي تند و گرم نشان دهد و يا نيوشا نيوژپور نقش هاي فرش ايراني را استريليزه كرده و با تركيب آنها در فضايي مدرن، اثر هنري متفاوتي را خلق كرده
است.
داوري به ويژگي آثار خودش در اين نمايشگاه هم اشاره مي كند و مي گويد: در خلق آثار خودم از تكنيك اجرايي دوخت و دوز استفاده كرده ام و چون به نقاشي هاي ايراني علاقه دارم از نقش مايه ها و موتيوهاي ايراني در فضاي مدرن بهره برده ام.
اين هنرمند در پايان سخنان خود تاكيد ميكند كه گروه آركاديا تمام تلاشش اين است كه هنر را كاربردي كند و مخاطب عام را جذب هنرهاي مدرن نمايد.
گفتني است نمايشگاه گروهي نقاشي از روز جمعه 31 شهريورماه در نگارخانه تاروپود شيراز كار خود را آغاز كرده و به صورت رسمي تا روز پنجشنبه هفته جاري ادامه دارد، اما آن گونه كه مسئولان اين نگارخانه ميگويند با توجه به قرارگرفتن در ماه محرم، تمديد اين نمايشگاه نيز دور از انتظار نيست.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 710814

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =