۰ نفر
۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۱

زهره آشتیانی *

پارلمان مشورتي زنان تجربه اي مدرن براي حضور روشمند و هدفمند زنان ايران در عرصه اجتماعي است ، كه بايد ان را به فال نيك بگيريم و نقطه عطفي براي حركت جهت تحقق عدالت جنسيتي خواهد بود . طبق ماده ٣١ سند چشم انداز ششم توسعه، تقويت ساختار حوزه زنان و خانواده با رویکرد تحقق عدالت جنسیتی در سیاست‌ها و برنامه ها بايد محقق گردد و تشكيل پارلمان مشورتي زنان مي تواند يك گام براي حركت در راستاي تحقق اين سند باشد.

در واقع آنچه مبرهن است اينكه در ایجاد پارلمان زنان اسناد فرادستی همچون سند چشم‌انداز و قانون اساسی ملاک عمل بوده و اقدامي مهم براي اجماع نظر مسولانه در سطح محلي و منطقه اي بر روي مسائل حوزه زنان و خانواده و تضمين ضمانت اجرايي مصوبات و برنامه هاي راهبردي در نظام شوراي برنامه ريزي استاني براي حل مسايل اين حوزه در سير تحولات كشور است كه به تقويت فرايند نظام برنامه ريزي و سياست گذاري هاي كلان در اين حوزه نيز كمك کند.

بي شك همواره نسخه كلان ملي نمي تواند رافع تمام مشكلات اقشار مختلف زنان بنابر ويژگي هاي قوميتي ، مذهبي و سنتي و اقليمي باشد و لذا پارلمان مشورتي زنان فرصتي است براي انكه مطالبات جامعه زنان بومي سازي شده و متناسب با ويژگي هاي منطقه اي راهكارهاي مناسب براي آنها تدوين شود.

قطعا تقويت و توسعه پارلمان هاي مشورتي زنان مي تواند حركت بخش زنان در تمامي استانها براي طرح مطالبات باشد و انچه مهم است اينكه زنان محلي و منطقه اي فرصتي براي حضور در عرصه تصميم گيري و رشد در سطح استاني و منطقه اي خواهند يافت كه اين فرصتي براي تعهد به شايسته سالاري بنابر مداخله زنان نخبه ، دانشگاهي و فعالان نهادهاي مدني در عرصه است و نه تنها موجب انگيزه بخشي به زنان براي تاثير در حل مسايل خودشان خواهد شد بلكه بستر ارائه راهكارهاي بومي براي حل چالش ها و مسائل متناسب با هر منطقه و قشر فراهم خواهد بود .

پذيرش تكثر در تدوين برنامه ملي مي تواند مقدمه اي براي نتيجه محوري باشد و بايد براي حل مسايل جامعه زنان اين تكثر را به رسميت بشناسيم ، چرا كه به طور يقين در مناطق فرودست مشكلات زنان با مناطق ديگر فرق مي كند و نمي توان با يك روش و برنامه به مديريت مطلوب و نتيجه محور پرداخت و بايد پارلمان مشورتي زنان به شناسايي منطقه به منطقه مسايل بپردازد تا به راهكار هاي مناسب برسد . بنابراين پارلمان مشورتي زنان در هر استان مي تواند با شناسايي مسايل زنان به دسته بندي الويتها و راهكار متناسب با جامعه محلي بپردازد.

بايد گفت كه بي شك شناسايي زنان توانمند در سطح استان ها از طريق ساز و كار پارلمان مشورتي مي تواند قدمي مهم براي تهيه بانك اطلاعاتي زنان جهت حضور انها در نظام برنامه ريزي و تصميم گيري كشور باشد و از اين طريق مي توانيم به افزايش فرصت برابر براي حضور زنان در عرصه پرداخت كه اين حضور وقتي با راهبرد معين و برنامه مشورتي مناسب همراه شود نقش مهمي در تحقق اهداف برنامه توسعه كشور كه همانا تقویت نهاد خانواده و جایگاه زن در آن و استیفای حقوقی شرعی و قانونی زنان در همه عرصه‌ها و توجه ویژه به نقش سازنده آنان است خواهد داشت.

پارلمانهاي مشورتي زنان مي توانند نقش موثري در شناسايي و حمايت از حضور زنان توانمند در عرصه انتخاباتها داشته باشند كه اقدام موثري جهت تقويت رويكرد عدالت جنسيتي در عرصه قانون گذاري ملي و محلي كشور با ظهور در عرصه انتخابات مجلس و شوراها است. لذا در استانه انتخابات مجلس اينده زنان شايسته اي براي حضور در عرصه شناسايي شده و بستر مناسب براي رقابت در فرصتي عادلانه فراهم مي شود .

با نگاهي به تجربه كشورهاي مختلف دنيا مانند هند و يا پاكستان مي گويم كه شبكه سازي از نهادهاي مدني حوزه زنان و خانواده اقدامي موثر براي توجه هدفمند به مسائل اين حوزه بوده است كه اكنون پارلمان مشورتي مي تواند اين مهم را در دستور كار قرار دهد و با ايجاد شبكه اي منسجم از سازمانهاي غيردولتي به تقويت بنيان فكري و مديريتي اين پارلمان و پيشبرد اهداف ملي و محلي اين حوزه بپردازد. لذا معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوري قطعا بستر اشتراك گذاري اين ايده در ساير استانها را فراهم خواهد کرد و به حمايت از توسعه تشكيل پارلمان مشورتي در ساير استانها می پردازد.

تعامل دو سويه ميان ما و پارلمانهاي مشورتي زنان به عنوان پارلمانهايي محلي و منطقه اي مي تواند نقطه عطفي براي تداوم ريل گذاري درست در مسير حوزه زنان و خانواده باشد.

* دبیر کارگروه رسانه معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 704112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =