عکس | تصویر نجومی روز ناسا: پرتاب و فرود «فالکن-۹»

هفته پیش، راکت «فالکن-۹» به فضا پرتاب شد و مرحله نخست موشک با موفقیت، عملیات خود را انجام داد. نمای پرتاب، جدایی و فرود مرحله نخست این موشک، موضوع تصویر نجومی امروز ناسا را تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرآنلاین، شامگاه ۷ ژانویه (۱۷ دی) بود که یکی از محرمانه‌ترین مأموریت‌های فضایی ناسا در پایگاه فضایی کیپ‌کاناورال (فلوریدا، ایالات‌متحده) آغاز شد. موشک «فالکن-۹» درحالی‌که ماهواره فوق‌سری «زوما» را در بخش محموله خود جا داده بود، از سکوی پرتاب برخاست و به سمت مدار محرمانه «زوما» پرواز کرد. البته هنوز از سرنوشت ماهواره زوما اطلاعی در دست نیست!

برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

رد بسیار درخشانی که در سمت چپ تصویر دیده می‌شود و از افق به آسمان امتداد دارد، عملکرد مرحله اول موشک را از لحظه پرتاب تا لحظه جدایی نشان می‌دهد. بالاتر از نقطه جدایی، رد عمودی نورانی دیگری را می‌بینید که نشان می‌دهد مرحله نخست موشک در مسیر پرتابی بازگشت به زمین قرار گرفته است. برای تغییر مسیر، موتورها در جهت دیگری روشن شدند که اثر آن را می‌توانید در مرکز تصویر ببینید. در همین حین، مرحله دوم موشک «فالکن-۹» همراه با محموله، مسیر خود را به سمت مدار ادامه داد.

در زمینه تصویر، رد عمودی کم‌نورتری را می‌بینید که به دریا ختم شده است. این رد، مراحل فرود کنترل‌شده مرحله اول و ترمز نهایی آن را نشان می‌دهد. در نزدیکی زمین، موتورهای ترمزی به مدت ۱۷ ثانیه روشن شدند تا درنهایت، ۸ دقیقه پس از پرتاب، مرحله نخست موشک در محل از پیش تعیین‌شده فرود بیاید.

ازآنجایی‌که بین نخستین و آخرین نوردهی این تصویر ۸ دقیقه اختلاف زمانی وجود داشت، ستارگان بر اثر گردش وضعی زمین رد انداخته‌اند. اگر بتوانید مرکز حرکت گردشی آن‌ها را تشخیص دهید، به ستاره قطبی (آلفا-دب‌اصغر) می‌رسید که عملا در این تصویر جابه‌جا نشده است.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 745714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =