۱ نفر
۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۵

محمود فاضلی

بیانیه اخیر وزارت خارجه یونان به مناسبت سی و چهارمین سالگرد تشکیل بخش ترک نشین قبرس در سال 1983 که در یونان از آن بعنوان «کشور جعلی» یاد می‌شود، یکبار دیگر نشان داد که طرفین درگیر در بحران قبرس تا چه میزان دچار شکاف و بی‌اعتمادی هستند. آتن در این بیانیه، ترکیه و برخی محافل بخش ترک‌نشین قبرس را به تحمیل غیرقانونی عمل انجام شده در بخش اشغالی قبرس و طرح گزینه‌های تجزیه محور برای مسئله قبرس متهم کرده و مدعی است جامعه بین‌المللی هرگز نباید مشروعیت بخشیدن به عواقب اشغالگری مستمر ترکیه در قبرس را بپذیرد. سالگرد این رویداد یادآوری می‌کند که در جامعه بین‌المللی، یک کشور مستقل عضو سازمان ملل و اتحادیه اروپا همچنان پس از 34 سال تحت اشغال نظامی قدرت بیگانه قرار دارد و این اقدام یکجانبه و غیرقانونی نقض آشکار اصول بنیادی حقوق بین‌المللی بوده و ادامه این وضعیت و در کنار شهرک سازی‌های غیرقانونی مانع اصلی تحقق راه حل مورد قبول طرفین است.

پس از سال‌ها اختلاف و شکاف میان دو بخش شمالی و جنوبی و همچنین تنش‌های بی‌پایان میان یونان و ترکیه به عنوان متحدین اصلی دو بخش شمالی و جنوبی، طرفین طی سال‌های اخیرمذاکراتی تحت نظر سازمان ملل برای حل اختلافات داشته‌اند که عملا بی‌نتیجه بوده است. آخرین دور مذاکرات دو طرف نیز در تابستان گذشته در سوئیس که با حضور دبیرکل سازمان ملل، رئیس بخش ترک قبرس، رئیس جمهوری بخش یونانی نشین، وزرای خارجه ترکیه و یونان و وزیر مسئول امور اروپا و آمریکای انگلستان (به عنوان نمایندگان کشورهای ضامن)، نماینده سازمان ملل در امور قبرس و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گرد هم آمدند.

از دیدگاه رهبر بخش ترک نشین، با توجه به بی‌نتیجه ماندن مذاکرات صلح برای اتحاد دو بخش قبرس، قبرس ترک نشین وارد یک روند بدون پایان و با نتیجه نامعلوم نمی‌شود و برای بخش ترک نشین نه تبدیل شدن به یک استان ترکیه و نه تبدیل شدن به یک اقلیت در قبرس قابل قبول نیست. نیاز برای دستیابی به راه حل وجود دارد اما اگر ما همان رویکردها و همان روش‌ها را استفاده کنیم باز هم این روند با همان نتیجه یکسان به پایان می‌رسد. قبرس یونانی نشین نیاز دارد که ذهنیت خود را تغییر دهد و باید این سئوال را بپرسد که واقعا آنها چه می‌خواهند؟ آیا خواستار مصالحه هستند و می‌توانند شرایط یکسان با ترک‌ها را قبول کنند. به باور او دو گزینه در دستورکار قبرس ترک نشین وجود ندارد،اول این که به اقلیتی در قبرس تبدیل شویم و دوم اینکه هشتاد و دومین استان ترکیه باشیم.
به اعتقاد دبیرکل برای رسیدن به یک راه‌حل، به عقل و احساس نیاز داریم چرا که وقتی احساس به تنهایی مورد استناد قرار گیرد، گاهی وضعیت بسیار پیچیده و متناقض می‌شود، اما هنگامی که احساسات خود را هماهنگ با عقل خود به کار گیریم، می‌توان شاهد نتایج بسیار مثبتی بود. حل مساله قبرس بر اساس دولتی دارای دو منطقه، دو جامعه و برابری سیاسی و به شکل شراکت فدرالی میسر خواهد بود، اما لازمه این امر مذاکرات فشرده است و باید بر روی این موضوعات تمرکز کنیم.

رئیس جمهوری ترکیه مدعی است کشورش کماکان ضامن صلح، آزادی و ثبات در جزیره قبرس و منطقه شرقی دریای مدیترانه خواهد بود. اما کسی انتظار سکوت ترکیه در قبال بن بست در وضعیت جمهوری ترک قبرس شمالی و اعمال محدودیت غیرقانونی به این کشور را نداشته باشد. نخست وزیر ترکیه نیز اعتقاد دارد آنکارا و مردم قبرس ترک شمالی از منافع و حقوق خود در چارچوب قوانین بین‌المللی دفاع خواهند کرد. بخش ترک نشین جزیره قبرس تاوان ناسازگاری طرف یونانی‌‌نشین را می‌دهد و این امر تناقض و ناعدالتی بزرگی است و به همین دلیل باید اقدامات لازم برای پایان محدودیت‌های ناعادلانه و بی‌پایه علیه مردم ترک جزیره قبرس انجام شود.

دو قبرس شمالی و جنوبی هریک خود را برای برگزاری انتخابات آماده می‌کنند. قبرس ترک نشین تاریخ انتخابات زودهنگام را در هفتم ژانویه 2018 و هفت ماه زودتر برگزار شود. رئیس جمهور 71 ساله محافظه‌کار قبرس جنوبی نیز اعلام کرده است در نظر دارد برای دستیابی به دومین دوره پنج ساله ریاست جمهوری در انتخابات پیش‌رو در ژانویه 2018 شرکت کند و همین امر می‌تواند مذاکرات صلح را حداقل برای مدت نامعلومی تحت تاثیر قرار دهد.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 732084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =