مستندی درباره عملکرد خلبانان در هنگام سقوط هواپیما

مستند «پر سیمرغ» با همکاری خانه مستند انقلاب اسلامی و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به تازگی آخرین مراحل تولید خود را پشت سر گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مستند «پر سیمرغ» که به موضوع اجکت خلبانان از هواپیماهای جنگی می‌پردازد با همکاری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به تهیه‌کنندگی مهدی مطهر و کارگردانی سالار بی‌باک به تازگی در خانه مستند انقلاب اسلامی آخرین مراحل تولید را پشت سر گذاشته است و به زودی از سیمای ملی نمایش داده خواهد شد.

سالار بی‌باک کارگردان این مستند ضمن اعلام این خبر تصریح کرد: «در صورتی که برای خلبان جنگنده سانحه‌ای پیش بیاید یا هواپیما نظامی مورد اصابت قرار بگیرد خلبان مجبور به ترک هواپیما می‌شود که به آن اصطلاحا اجکت می‌گویند یعنی خلبان با صندلی خود از هواپیما به بیرون پرتاب می‌شود و با چتر نجات فرود می‌آید. با توجه به اقلیم ویژه ایران محلی که خلبان فرود می‌آید می‌تواند کویر، جنگل، کوهستان و یا حتی دریا باشد. وقتی خلبانی در دریا فرود می‌آید شرایط کاملا فرق می‌کند چون خلبان در این حالت باید خویش را از خطر غرق شدن هم حفظ کند. از همان دوران جنگ و با توجه به فرود چند خلبان در دریا و هور نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی مدرسه نجات خدمه را که از قبل انقلاب تشکیل شده بود فعال کرد.»

بی‌باک اضافه کرد: «در این مدرسه اولاً به خلبان‌ها آموزش داده می‌شود که در هنگام فرود غرق نشوند. همراه خلبان در هنگام فرود یک قایق بادی و یک کیف بقا وجود دارد که خلبان باید با استفاده از این لوازم خود را حفظ کند تا نیروهای امداد به کمک او بیایند. ما نیز با توجه به جذابیت‌های بصری این مقوله، همین مسئله را به عنوان موضوع اصلی مستند «پر سیمرغ» انتخاب کردیم.»

کارگردان مستند «پر سیمرغ» افزود: «در این مستند ما با خلبانانی که در حال آموزش در مدرسه نجات خدمه بودند همراه شدیم و در کلاس‌های تئوری و عملی این خلبانان حضور پیدا کردیم. در مستند «پر سیمرغ» هم اطلاعات جالبی در مورد بقا در شرایط سخت به مخاطبان داده می‌شود و هم اتفاقات جالبی در جریان مانورهای نجات روی آب به تصویر کشیده شده است. همچنین به خاطر تصویر برداری این مستند در استان مازندران و بر روی آب‌های دریای خزر «پر سیمرغ» پر از تصاویر زیبا و جذاب از شمال کشور و دریای خزر است. در کنار آن ما به سراغ یکی از خلبانان دوران دفاع مقدس رفته ایم که در جریان جنگ هشت ساله مجبور به اجکت از هواپیمای خود شده است و توانسته با آموزش‌هایی که دیده است خود را نجات دهد و به نیروهای خودی برساند.»

مستند «پر سیمرغ» که با همکاری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به تهیه کنندگی مهدی مطهر و کارگردانی سالار بی باک در خانه مستند انقلاب اسلامی تولید شده است، به زودی نمایش داده خواهد شد.

 

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 711101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =