۰ نفر
۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۲
درخشان: جوان‌تر شدن تیم ملی خطرناک است

حمید درخشان می‌گوید ایران باید به فکر گرفتن 9 امتیاز از 3 مسابقه بعدی خود باشد.

میثم بهرامی: جو فوتبال ایران در حال حاضر در یک جمله خلاصه می شود؛ دوشنبه ازبکستان را می بریم و می رویم جام جهانی. این تفکر اکثر اهالی فوتبال ایران است. تیم ملی این بار در مسابقات انتخابی جام جهانی آن قدر خوب کار کرده که دیگر به ذهن کسی نمی رسد ایران به جام جهانی صعود نکند. حالا سه مسابقه باقی مانده و ایران با سه امتیاز به جام جهانی صعود می کند. بازی با ازبکستان هم در تهران است و این بهترین فرصت است تا ایران سه امتیاز را بگیرد و به جام جهانی برسد.

اما این حس اعتماد به نفسی که در فوتبال ایران ایجاد شده، گرچه می تواند مثبت باشد اما از جهاتی می تواند موجب نگرانی کادر فنی تیم ملی هم بشود. کادر فنی نگرن این است که بازیکنان مغرور شده باشند و عملکردی که باید را مقابل ازبکستان ارائه ندهند. اما از طرفی تیم ملی با بهترین خط دفاعی به مصاف ازبکستان می رود و همین برای کارلوس کی روش امیدوار کننده است. اینکه تیم ملی در 7 مسابقه قبلی خود در بازی های انتخابی جام جهانی حتی یک گل هم نخورده، نکته مثبتی است که فکر کردن به آن هم باعث تضعیف روحی حریف می شود.

در باره وضعیت تیم ملی و مسابقه با ازبکستان با حمید درخشان سرمربی سابق پرسپولیس و کارشناس فوتبال گفت و گو کرده‌ایم.

*ایران بازی حساسی مقابل ازبکستان دارد. فکر می کنید برای برگزاری این مسابقه حساس آماده هستیم؟

با توجه به ظرفیت فعلی تیم ملی، وضعیت خوب است. اردوی خوبی هم داشتیم. فکر می کنم شرایط خوبی برای بازی با ازبکستان داریم. بازیکنان از لیگ جدا شده اند و آماده هستند. شرایط بازیکنان خوب است و با تمرینی که در اردوی اخیر گذرانده اند وضعیت مطلوبی دارند. از نظر روحی روانی هم شرایط خوبی دارند. امیدواریم بازی قابل قبولی انجام دهند و قدم محکم تری را برای جام جهانی بردارند.

*ازبکستان در چند سال اخیر هر وقت که با تیم ملی ایران بازی کرده، ما را اذیت کرده و نمایش نسبتا خوبی داشته.

تیم هایی که در گروه ما بودند، تیم های راحتی نبودند. هر کدام تلاش کرده اند که خودشان را به رده دوم جدول برسانند. به هر حال گروه ما آسان نبوده. تا آخرین لحظه نباید هیچ تیمی را دست کم بگیریم. به خصوص ازبکستان که وضعیت خوبی دارد و از نظر قدرتی خیلی خوب است. یک دفعه هم برای ما شرایط بدی را در تهران رقم زدند که امیدوارم هیچ وقت تکرار نشود و بتوانیم بازی خوب و قابل قبولی انجام دهیم و برنده باشی شویم. با قدرت و صلابتی که داریم امیدوارم که بازی را به خوبی پشت سر بگذاریم.

*پیش بینی شما از این مسابقه چیست؟ می توانیم ازبکستان را شکست دهیم و همین هفته به جام جهانی صعود کنیم؟

پیش بینی من این است که می توانیم ببریم. دلیل من این است که توانایی های تیم ما خیلی بالاتر از این هاست و می توانیم که این تیم را در تهران ببریم. اما نباید تفکر ما این باشد که بازی آسانی داریم. قطعا بازی آسانی نداریم اما می توانیم برنده این مسابقه باشیم و سه امتیاز خانگی را بگیریم.

*اینکه وضعیت تیم ملی در جدول رده بندی خیلی خوب است، می تواند کمی نگران کننده باشد. نگران کننده از این نظر که ممکن است باعث غرور تیم ما شود و بچه ها بازی را دست کم بگیرند. از طرفی ایران سه بازی هم در پیش دارد و اینکه فرصت زیادی برای صعود به جام جهانی داریم شاید باعث شود که ایران آن قدر که باید، جنگنده ظاهر نشود.

امیدوارم این تفکر اصلا از کنار اردوی تیم ملی هم رد نشود چه برسد به اینکه بچه ها به این موضوع فکر کنند. ما باید به این فکر کنیم که با اقتدار به جام جهانی برویم و هیچ تیمی را دست کم نگیریم. به اعتقاد شخصی من باید 9 امتیاز از این سه مسابقه بگیریم و به این شکل صعود کنیم. آن وقت اگر جایگاه ایران را بررسی کنند می بینند که امتیازات زیادی در مسابقات انتخابی جام جهانی گرفته و حتما تیم خوبی است که با این همه امتیاز صعود کرده است.

*یکی از احتمالاتی که درباره بازی ایران و ازبکستان می دهند این است که کی روش تیم ملی را جوان کند و از چند بازیکن جوان و کم تجربه تر در این مسابقه استفاده کند. شما فکر می کنید که کی روش دست به چنین کاری در این مسابقه حساس می زند؟

فکر نمی کنم از این جوان تر تیمی باشد. مگر تیمی هست که از این جوان تر باشد؟

*تیم جوانی داریم اما چند بازیکن جوان تر هم در تیم ملی هستند که گفته می شود احتمال استفاده از آن ها در بازی با ازبکستان وجود دارد.

شاید یک بازیکن را تغییر دهد. از این بابت مطمئن باشید که چنین ریسکی را هیچ مربی نمی کند. شاید کی روش یک بازیکن را عوض کند اما آن هم شاید. ولی هیچ مربی چنین ریسکی نمی کند. این کار خطرناکی است که در چنین مسابقه حساسی یک مربی بخواهد تیمش را جوان کند. در چنین مرحله و شرایط حساسی کسی دست به این کار نمی زند.

*ممکن است اگر ازبکستان را ببریم، در بازی های آینده چنین کاری کند؟

بله. آن موقع ایران زیاد به امتیازات احتیاج ندارد و می تواند به جوان تر ها فرصت بدهد تا از این شرایط استفاده کنند و تجربه به دست بیاورند.

*نکته خوبی که در حال حاضر در تیم ملی ایران دیده می شود، قدرت خط دفاعی است. ایران مدتی است که در خط دفاعی عالی کار می کند. در 7 مسابقه قبلی رقابت های انتخابی جام جهانی هم کلین شیت کرده ایم و هیچ گلی نخورده ایم. این قدرت خط دفاع را چطور تحلیل می کنید؟

خیلی خوب است. نقطه قوت ما خط دفاع و هافبک است که خیلی خوب همدیگر را ساپورت می کنند و پوشش می دهند. این یک حسن خوبی برای تیم است که در دفاع این قدر خوب کار می کند و سخت گل می خورد. کار برای حریف خیلی سخت می شود و نقطه مثبتی برای تیم ملی کشورمان است.

*دروازه بان هم که احتمالا علیرضا بیرانوند خواهد بود.

ببینید، تفاوتی بین خیلی از این بازیکنان وجود ندارد. یک تفاوت جزئی است و خیلی فرق نمی کند. منتها بیرانوند کمی تجربه بیشتری دارد.

*اینکه بازی در ورزشگاه آزادی برگزار می شود می تواند تضمینی برای این باشد که ایران حتما برنده شود؟

تضمینی برای بردن در هیچ مسابقه ای نیست. اگر شما بد بازی کنید چه تضمینی وجود دارد؟ تضمین این است که شما خوب بازی کنید و برنده شوید.

*گل های بازی با مونته نگرو را دیدید؟ تحلیل خاصی از آن گل ها دارید؟

نه، گل های بازی را ندیدم. اما هر چه که هست، آن بازی تدارکاتی بوده و خیلی مهم نیست. مهم این است که از آن بازی، سرمربی چه پوئن هایی گرفته باشد و چه برداشت هایی کرده باشد که به دردش بخورد.

*موضوعی که در تیم ملی وجود دارد این است که تیم ملی برخلاف خط دفاعی عالی که دارد، در خط حمله خیلی مطمئن نیست. یعنی قدرتی که در دفاع داریم را در حمله نداریم. مشکل از کجاست؟

طبیعی است. شما انتظاراتی که از دفاع دارید را نباید از خط حمله داشته باشید. اصلا شرایط متفاوت است. نمی شود از خط حمله انتظار داشت همه فرصت ها را گل کند و توپ ها را از دست ندهد. این که خیلی ایده آل است چون بالاتر از رئال و بارسلونا می شود. این اتفاق هیچ وقت رخ نمی دهد. آن هم با توجه به شرایط روحی روانی و آماتور بودن بازیکنان ما. اصلا بازیکنان ما آن قدر حرفه ای نیستند که همه موقعیت ها را گل کنند و خیلی ایده آل باشند. ولی بعضی وقت ها باید کارهایی را انجام داد که این کارها می تواند به خط حمله کمک کند.

*پرسپولیس در لیگ قهرمانان به الاهلی خورده. فکر می کنید پرسپولیس با تغییراتی که در لیست بازیکنان ایجاد می شود چه آینده ای خواهد داشت؟

پرسپولیس باید یارگیری کند و وقتی هم که یارگیری کند قدرتش را می برد بالاتر. اصلا تیم باید یارگیری کند. حریفان این تیم یارگیری می کنند و قدرت خود را بالا می برند. پرسپولیس اگر بخواهد در مقابل این حریفان قرار بگیرد باید قدرتش را بالا ببرد و یارگیری کند.

*در چه خطی باید بازیکن بگیرند؟

به نظرم در هر سه خط باید بازیکن بگیرند.

*دروازه چی؟

نه، دروازه بان نمی خواهیم. وضعیت دروازه خوب است.

43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 675117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۱
    12 1
    البته با تفکرات مربیان وطنی قطعا به صلاح نیست قبلا تیم ملی یک ترکیب تقریبا ثابت داشت که بعد از چند بازی دستش کاملا برای حریفان رو میشد و نتیجه لازم رو نمیگرفت اما کیروش هر بازی یه سری بازیکن جوان و جدید رو میکنه برای همین موفق بوده مطمنم اگر کیروش ترکیب رو جوانتر هم بکند باز پیروز میدان خواهد بود.