ایسنا نوشت: نخست وزیر اقلیم کردستان عراق با مثبت خواندن مذاکرات اخیر در بغداد و تهران درباره مسایل سیاسی و اقتصادی تاکید کرد، تاریخ مشخصی برای حل مشکلات با بغداد وجود ندارد.

 به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در کنفرانسی مطبوعاتی در استان اربیل اظهار داشت: ما در این سفر هیچ گونه توافقنامه‌ای را با بغداد و تهران امضا نکردیم، سفر ما به بغداد پس از تماس‌های تلفنی من و حیدر العبادی، نخست وزیر عراق انجام شد.

بارزانی گفت: در دیدار با العبادی بر لزوم حل مشکلات بر اساس قانون اساسی تاکید کردیم، ما به شکلی جدی خواستار حل مشکلات هستیم.

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق افزود: در این دیدار مسایلی چون حقوق کارمندان، نفت، فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های مرزی را بررسی کردیم و کمیته‌هایی برای رسیدگی به آنها تعیین شد، ‌رایزنی‌های ما برای دستیابی به راه‌حلی کامل برای مشکلات موجود میان بغداد و اربیل ادامه دارند.

وی تاکید کرد: هیچ‌ تاریخ مشخصی برای حل مشکلات یا افتتاح فرودگاه ها و پایان دادن به مساله حقوق کارمندان وجود ندارد و این نشست‌ها و دیدارها تنها آغاز جدیدی برای حل مشکلات هستند.

نیچروان بارزانی با اشاره به اینکه اجرای ماده ۱۴۰ قانون اساسی عراق تمامی مشکلات موجود میان دو طرف در خصوص مناطق مورد اختلاف را بر طرف می‌کند، گفت: دوستان بغداد و اربیل نقش بزرگی در انجام دیدار اخیر ما با العبادی ایفا کردند.

وی در ادامه از دیدار آتی‌اش با العبادی و عبد الجبار اللعیبی، وزیر نفت در حاشیه نشست سران در داووس سوئیس خبر داد.

بارزانی درباره سفر اخبرش به تهران گفت: این سفر با دعوت ایران انجام و طی آن بر روابط تاریخی موجود میان دو طرف تاکید شد.

وی افزود: طرف ایرانی در این دیدار از حقوق اقلیم کردستان در قانون اساسی عراق حمایت کرده و برای حل مشکلات میان اربیل و بغداد اعلام آمادگی کرد. ما در این سفر به تقویت معاملات تجاری پرداخته و بر اتخاذ اقدامات لازم در این زمینه تاکید کردیم.

نخست وزیر اقلیم کردستان عراق با تاکید بر اینکه اربیل برای تقویت روابط اقتصادی خود با تهران و آنکارا تلاش می‌کند، روابط ما با آمریکا بسیار خوب است و ما آنها را در جریان سفرمان به ایران قرار دادیم.

بیریوان خیلانی، نماینده حزب دموکراتیک کردستان در گفتگو با روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی اظهار داشت: سفر بارزانی به ایران در راستای سفرهای قبلی او به فرانسه و آلمان و در چارچوب برنامه‌های دیپلماتیک اربیل بود، ایران وزنه سنگینی در منطقه محسوب می‌شود و نقش سیاسی، امنیتی و اقتصادی بزرگی دارد.

خیلانی افزود: پس از آنکه دولت مرکزی تحریم‌هایی را علیه اقلیم اعمال کرد، ایران از موضعگیری بغداد در مورد تعلیق پروازهای خارجی در دو فرودگاه اربیل و سلیمانیه و مسدودسازی سه گذرگاه مرزی مهم میان اقلیم و ایران حمایت کرد، سفر بارزانی به ایران برای بررسی این مسایل و عادی‌سازی روابط در منطقه اهمیت داشت.

وی درباره دیدار اخیر نیچروان بارزانی با العبادی نیز گفت: در این دیدار تمامی پرونده‌ها و مسائل موجود میان دو طرف مورد بحث و بررسی قرار گرفتند.

این نماینده حزب دموکراتیک کردستان گفت: تمامی آنچه اربیل از بغداد می‌خواهد در چارچوب قانون اساسی است و عدم اجرای این قانون از جمله ماده ۱۴۰ آن موجب شد که روابط دو طرف به این وضعیت برسد.

ناظم الدباغ، نماینده اقلیم کردستان عراق در تهران نیز تاکید کرد: سفر بارزانی به ایران مهم و نتیجه‌بخش بود و تهران آمادگی خود را برای میانجیگری میان بغداد و اربیل اعلام کرد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =