بسیج، طلایه‌دار ایمان، ایثار و رشادت در عصر حاکمیت ولایت و امامت

بسیج، نام پرآوازه‌ای است که همواره با خاطرات رزمندگان و ایثارگران سرافراز و سلحشور ایران اسلامی به ذهن خطور می‌کند که با فداکاری‌ها و دلاورمردی‌های زایدالوصف خود که از ایمان آسمانی و عشق لایزال‌شان به اسلام، انقلاب اسلامی و ولایت فقیه ناشی می‌شود، اینان برگ‌برگ تاریخ معاصر ایران و جهان را به واژه‌ها و عبارات زرین ایثار و رشادت و واژه حماسه را به کلمه‌ای کوچک دربرابر عظمت ایستادگی‌هایشان در جبهه‌های خون و شهادت تبدیل کرده‌اند.

بي‌هيچ‌ترديدي، نه دوران معاصر و نه حتي روزگاران پيشين، جز همراهان سرور وسالار شهيدان کربلا در روز عاشورا، هرگز همانند آن‌ها را به‌ياد نمي‌آورد. درحقيقت، وقايع آوردگاه جنگ تحميلي که اين ايثارگران مفسر عشق و ايمان، آن را با جان‌نثاري هرچه تمام‌تر بر بوم تاريخ ترسيم کردند، در هيچ ميدان نبردي نظير ندارد. کربلا و عاشورا، الهام‌بخش آنان است و شوق وصال شهيدان کربلا، شور شهادت را چنان در سرشان مي‌پروراند که هيچ زباني را ياراي توصيف آن نيست.

اين حماسه بي‌بديل را بايد به انديشه درخشان ولايت‌مداري و ولايت‌دوستي شيعيان مولي‌الموحدين، حضرت اميرالمومنين و حضرت اباعبدالله‌الحسين(عليهماالسلام) نسبت داد که با الهام از آن دو بزرگ شهيد امامت و ولايت، «بسيج» را به سلاح استراتژيک و «رمز پيروزي ملت ايران» در عبور از پيچ‌هاي تاريخي و سرنوشت‌ساز و عصر حاضر را که «اسلام ناب محمدي(ص) با همه قوا» به مقابله با «نظام استکبار و صهيونيسم» برخاسته است، به عصر ايثار و شهادت و رشادت مبدل کرده است.

امام‌خميني(ره)، بنيانگذار انقلاب اسلامي در آخرين پيام‌شان به‌مناسبت هفته بسيج چنين فرمودند: «حقيقتاً اگر بخواهيم مصداق کاملي از ايثار و خلوص و فداکاري و عشق به ذات مقدس حق و اسلام را ارائه‌دهيم، چه‌کسي سزاوارتر از بسيج و بسيجيان خواهندبود! بسيج شجره طيبه و درخت تناور و پُرثمري است که شکوفه‌هاي آن بوي بهار وصل و طراوت يقين حديث عشق مي‌دهد. بسيج مدرسه عشق و مکتب شاهدان و شهيدان گمنامي است که پيروانش بر گلدسته‌هاي رفيع آن، اذان شهادت و رشادت سرداده‌اند. بسيج ميقات پابرهنگان و معراج انديشه پاک اسلامي است که تربيت‌يافتگان آن، نام و نشان در گمنامي و بي‌نشاني گرفته‌اند. بسيج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکل آن را همه مجاهدان از اولين تا آخرين امضا نموده‌اند.»

مقام‌معظم‌رهبري، امام‌خامنه‌اي(مدظله‌العالي) در سال 1395 و در ديدار با بسيجيان پرافتخار، بسيج را «لشکر انقلاب» و «مظهر مردم‌سالاري ديني» و متکي بر بصيرت خواندند و با تأکيدبر لزوم برنامه‌ريزي دقيق و مبتني‌بر تشکيل هيئت‌هاي انديشه‌ورزي براي هم‌افزايي لايه‌هاي مختلف بسيج به‌منظور حضور پرقدرت و تأثيرگذار در عرصه‌هاي گوناگون جامعه، فرمودند: «روحيه بسيجي يعني خدا را همواره درکنار و همراه خود ديدن و دچار نااميدي و افسردگي و بن‌بست نشدن؛ بنابراين، در پاسخ افراد ضعيف‌النفس که دچار ترس از دشمن و روحيه «نمي‌توانيم» شده‌اند، مي‌گوييم با اتکاء به قدرت الهي و باور قدرت حضور مردم، مي‌توان بر همه مشکلات فائق آمد و از هيچ قدرتي هم نهراسيد.»

با چنين اوصافي ازسوي بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران و جانشين برحق و عظيم الشأن وي، بايد بسيج را تجسم عشق الهي، عبوديت بي‌پيرايه و شجاعت بي‌کران دانست که جز رهروان جان‌نثار خاندان نبوت و امامت و مشتاقان ظهور قائم آل محمد، حضرت مهدي موعود(عليه‌السلام) قادر به پوشيدن لباس مقدس‌شان نيستند.

با الهام از بنيانگذار انقلاب‌اسلامي و خلف صالح آن عزيز سفرکرده، به‌جرأت مي‌توان بسيجيان را نماد ايثار، ايمان و شجاعت دانست که پژواک حماسه‌هايشان در دوران معاصر تا اقصي‌نقاط گيتي پيچيده و در آوردگاه نيکي‌ها دربرابر تباهي‌ها، به رفيع‌ترين قله‌هاي پيروزي دست يافته‌اند. اين بزرگ‌مردان خداجو همچون دُري در صدف ايمان به اسلام و سرسپردن به مکتب پرافتخار شيعه برسينه تاريخ مي‌درخشند و روحشان با حماسه نبرد با کافران و مشرکان صيقل مي‌يابد.

اکنون با گذشت 38سال از تأسيس بسيج مستضعفين و آشکارشدن برکات ايجاد اين نهاد مقدس در عرصه‌ حيات اجتماعي، دفاعي و روابط بين‌المللي، به‌جرأت مي‌توان گفت «بسيج» معجزه انقلاب‌اسلامي است که حضرت امام‌خميني(ره) آن را به ملت بزرگ ايران اسلامي هديه داد تا با درخشش و نقش‌آفريني‌هاي فراموش‌ناشدني در ميدان‌هاي پرمخاطره، پيشتاز جبهه‌هاي دفاع از انقلاب و الگوي مقاومت اسلامي و ايستادگي ضد سلطه و صهيونيسم در صحنه‌‌هاي جهاني باشند و درمقابله با «فتنه داعش» از خود چنان عظمتي نشان‌دهند که به الگو و اسوه مبارزان ضد استکبار در بحرين، لبنان، سوريه، عراق و يمن تبديل شوند.

يکي از بزرگترين دستاوردهاي «تفکربسيجي» در عرصه بين‌المللي که باوجود توطئه‌ها و تلاش‌هاي بي‌وقفه استکبار جهاني و مزدوران منطقه‌اي، روزبه‌روز شکوفاتر شده و فراتر از مرزهاي ميهن اسلامي در جغرافياي منطقه طنين‌انداز شده، اين واقعيت انکارناپذير است که در مبارزه جهاني با پديده استعماري داعش و در آوردگاه‌هاي «استکبارستيزي» جز با روحيه بسيجي و بسيجيان جان‌برکف نمي‌توان به پيروزي رسيد و دمار از روزگار نابکاران و سلطه‌جويان قصي‌القلب درآورد.

بايد به بسيج و حماسه‌سازان بسيجي که رداي «شهادت» بر تن کرده‌اند و از ميدان «دفاع مقدس» و سنگرهاي «دفاع از حرم اهل‌بيت عصمت و طهارت(عليهم‌السلام)» در عراق و سوريه، سلحشورانه و عاشقانه به عرش الهي پرکشيده‌اند، درود فرستاد و خداي سبحان را به‌شکرانه برخورداري از نعمت «ولايت» و همراهي در صف بسيجيان مخلص، سپاسگزاري و از حضرت حق‌تعالي عاجزانه طلب کرد که همه ما را با بسيجيان محشور سازد.

بايد اقتداردفاعي، قدرت بازدارندگي، نفوذ منطقه‌اي انقلاب‌اسلامي و نقش پيشتازانه و ممتاز امروز آن در دفاع از مظلومان را مرهون هدايت‌هاي راهبردي امام‌خميني(ره) و جانشين فرزانه‌اش، امام‌خامنه‌اي(مدظله‌العالي) و حماسه‌هاي بي‌بديل دفاع مقدس و انديشه بسيج دانست.

بايد همچنين دفاع مقدس را طليعه يکي از تابناک‌ترين مقاطع حيات طيبه ملت سلحشور ايران به‌شمارآورد که در آن، ملت رشيد و باايمان فرصتي را به‌دست‌آورد تا ضمن دفع شر رژيم مزدور بعثي عراق و مأيوس‌کردن حاميان استکباري‌اش، به نسلي از جوانان باايمان، ايثارگر و حماسه‌آفرين فرصت‌داد تا تاريخ مبارزات ضداستعماري در دوره معاصر را به‌گونه‌اي شگفت‌انگيز رقم زنند.

قدرت بازدارندگي دفاعي و بالندگي علمي امروز جمهوري‌اسلامي که جايگاه برتر منطقه‌اي و ايفاي نقش بازيگري فرامنطقه‌اي را براي ايران رقم‌زده و قدرت‌هاي بين‌المللي را به آن معترف ساخته‌است، محصول مجاهدت‌هاي تاريخ‌ساز و روح مقاومت، جهاد و شهادت‌طلبي بسيجيان، اين تربيت‌يافتگان مکتب ولايت و امامت در هشت‌سال دفاع مقدس و مقاطع پس‌از آن است.

بسيجيان دلاور ايران اسلامي درکنار همه آن افتخاراتي که در اين گفتار به گوشه‌هاي اندکي از آن‌ها اشاره‌شد، روحيه مقاومت و ايثارگري در جامعه را به سرمايه‌اي فناناپذير تبديل‌کرده‌اند که انقلاب‌اسلامي را در مواجهه با چالش‌ها، بحران‌ها و مشکلات ناشي از سناريوهاي جبهه معاندين، ازجمله «تحريم»‌، «تهديد»‌ و «توطئه‌هاي تروريستي» مصون مي‌دارد.

جا دارد که در اينجا، بارديگر از مقام‌معظم‌رهبري، حضرت امام‌خامنه‌اي(مدظله‌العالي) الهام بگيريم که با اشاره به امانتداري جوانان در انتقال نسل‌به‌نسل «روحيه انقلابي»، چنين فرمودند: باوجود آن‌که جوانانِ امروز، دوران انقلاب و امام(ره) را درک نکرده‌اند، اما با همان روحيه انقلابي و با بصيرت، آگاهي و تجربه‌اي فراتر از جوانان اول انقلاب، در ميدان حضور دارند که اين نشان‌دهنده پيشرفت انقلاب‌اسلامي است.

مقام‌معظم‌رهبري با تأکيدبر اين‌که حفظ و پاسداشت انقلاب، وظيفه و مأموريت آحاد ملت است، جوانان را پيشران و موتور محرکه اين حرکت بزرگ دانستند و افزودند: قطعاً حرکت بسيجي در کشور ما پيروز است، اما شرط تحقق اين پيروزي، پيشه‌کردنِ تقواي فردي و گروهي و انجام عمل صالح است که اين دو عامل مهم، موجب جلب نصرت و همراهي خداوند خواهدشد.

برادر شما

آيت‌الله ابراهيمي

 

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 731318