۰ نفر
۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۴

حمیدرضا صالحی

یک فضای کسب و کار مطلوب از نظر ما فضایی است که شاخص ها موردنظر در رنکینگ فضای کسب و کار در دنیا از جمله رقابت پذیری بالا باشد. تا زمانی که شاخص های مرتبط با این موضوع مانند نرخ مبادلاتی، حامل های انرژی با مشکل رو به رو باشد، شاخص رقابت پذیری ما بهبود آن چنانی پیدا نمی کند. مهمترین کار اصلاح زیرساخت های اقتصادی است تا فضای کسب و کار و شاخص های مهم کسب و کار بهبود پیدا کند. دولت باید اصلاحات شاخص های کلان را نیز انجام دهد. از جمله  واقعی سازی نرخ ارز که خیلی مهم است و می تواند در اقتصاد ما نقش مهمی داشته باشد.

مهم ترین علت مشکلات ساختار فعلی، همراه بودن اقتصاد کشور با نفت است. این موضوع اقتصاد کشور را دچار مشکل کرده است. شاهد این بودیم که قبل از اینکه نفت گران شود در سال های ۴۷ الی ۴۸ در کشور رشد اقتصادی خیلی خوب بود اما زمانی که قیمت نفت بالا می رود رشد اقتصادی کشور پایین می آید. همانطور که زمانی که نفت در ایران بشکه ای ۷ دلار بوده، باز نفت موجب رشد کشور شد. مشکل اساسی  اقتصاد نفتی کشور است که باید از آن فاصله گرفت. دولت ها در یک دهه گذشته نتوانستند هزینه های خود را کاهش دهند و وابستگی خود را از نفت کاهش دهند. منابع غیر نفتی در بودجه تغییراتی نسبت به گذشته داشته است اما به کندی پیش رفته است. 

روند تغییرات به سمت اقتصاد غیر نفتی و هدفمندی یارانه ها در دولت نهم و دهم شروع شد و با رشد نامناسب و حرکت های اشتباه تبدیل به یک اتفاق نادرستی شد. منابع درآمدی مالیاتی نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده و می تواند این یک اصلاح درست زیرساخت اقتصادی کشور باشد. اما می بینیم که در زمانی که رکود در کشور بود، بحث افزایش مالیات ها ایجاد شد. باید طبق شرایط های اقتصادی کشور اجرای برنامه ها را در نظر بگیریم. در زمان و شرایط مناسب باید اصلاحات صورت بگیرد.

 

*عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 733933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =