زمانی که سایپا تصمیم به وارد کردن پراید گرفت، تنها دو سال از ورود این خودرو به بازارهای روز اروپا می گذشت. سال 1993 پراید به ایران هم وارد شد و نشان داد خیلی هم از بازار روز خودرو فاصله ندارد.

اما تفاوت در این بود که بر خلاف انگلیس یا آلمان چرخ پراید تا 24 سال بعد هم برای ایران به همان شکل چرخید. البته با این فرق که سایپا دیگر تنها یک وارد کننده نبود و ابتدا به جز موتور، 85 درصد اجزا و سپس 100 درصد آن را خودش تولید کرد.

در حالی که شرکت های خودروسازی اروپایی یا آسیای شرقی بر مبنای الگوی پراید خودروهای پیشرفته تری هر سال طراحی و تولید می کردند داد مصرف کننده ها به خاطر قطعات بی کیفیت پراید صبا در می آمد. سال 82 سایپا این مشکلات را تا حدودی با سایپا 141 رفع کرد. اما باز هم از نگاه منتقدان عایق بندی ضعیف و نفوذ آب به داخل، ترمز ضعیف و صداهای اضافی از مشکلات پراید بود.

داخل کابین 141 هم نسبت به صبا با تغییراتی همراه شد:  مثلا تلاش ناکامی برای زیباتر کردن داشبور و کنسول کرده بودند.  صندوق عقب سایپا 141 از یک طرف شبیه به هاچ بک و از طرف دیگر شبیه به  لیفت بک است. البته شما امروز نمی توانید اقدام به خرید پراید صندوقدار 141 صفر کنید. چرا که از سال 93 تولید آن متوقف شده است.

خرید پراید صندوقدار صفر تا آن زمان کمی سخت بود چرا که بر خلاف ظاهر کم تنوع پراید، از نظر سایپا 20 مدل مختلف این خودرو در بازار وجود داشت. پراید 111، 131، 132، 141 و از هر کدام 4 تیپ مختلف  EX، SX،SL، LXو ST تولید شده بود. ایمن ترین آن اس ای بود که هم فرمان هیدرولیک داشت و هم ترمز ای بی اس. اما با توجه به توقف تولید تیپ های دیگر تعداد تیپ های اس ای امروز بیشتر است. اس تی فقیر ترین نوع این پراید است که ناامن ترین پراید محسوب می شود.

برای خرید پراید صندوق دار صفر شما امسال تنها 2 حق انتخاب دارید: 132 و 131. خیلی ها اعتقاد دارند که تفاوت این دو خودرو تنها به ظاهر آن است. البته از تفاوت قیمت حدود 500 هزار تومانی این دو قطعا تغییر زیادی هم بر نمی آید. حجم موتور هر دو 1.3 لیتر، حداکثر قدرت آن 63 اسب بخار در5 هزار و 200 دور در دقیقه بوده و باک هر دو گنجایش 37 لیتر بنزین دارد. اما تفاوت های آنها این است که 132 برخلاف 131 سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر) ندارد. این پراید 60 کیلیو گرم سبک تر بوده اما طول و عرض و ارتفاعشان با هم برابر است. همچنین 131 در سوخت به صرفه تر عمل می کند. بر اساس مشخصات فنی پراید 132 در شهر در هر 100 کیلومتر 9.5 لیتر و پراید 131، 8.8 لیتر مصرف می کند. نکته جالب این است که مصرف بنزین 132 در بزرگراه ها کمتر از 131 است. یک پراید 132 در بزرگراه 5.3 لیتر بنزین در هر 100 کلومتر می سوزاند اما این عدد در پراید 131 به 5.6 لیتر می رسد.

قیمت سایپا 132 سفید در نمایندگی 21 میلیون 450 هزار تومان و در بازار 500 هزار تومان گران تر است. همچنین رنگی این مدل در نمایندگی هم 21 میلیون و 800 هزار تومان قیمت دارد. مدل سفید از 131 در بازار 22 میلیون و در نمایندگی حدود 300 هزار تومان ارزان تر است. رنگی پراید 131 در بازار 22 میلیون و 112 و در نمایندگی 21 میلیون و 950 هزار تومان است.

۲۱۲۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735507