ایسنا نوشت:مصرف متوسط یک خانوار تهرانی حدود ۲۰ متر مکعب در ماه است که با کاهش ۱۰ درصدی مصرف آب، معادل ۱۲۰ میلیون مترمکعب که مصرف سالانه دو استان است صرفه‌جویی خواهد شد.

تهران کمتر از ۱.۱ درصد از سطح کشور را داراست، اما ۲۰ درصد جمعیت و ۴۵ درصد صنعت کشور را در خود جای داده که همین مساله موجب افزایش مصرف آب در پایتخت شده است و این در حالی است که در مجاورت تهران هیچ رودخانه‌ای نیست و آب مورد نیاز پایتخت از حوضه‌های آبی مناطق دیگر تامین می شود.

علاوه بر این آب بدون درآمد شهر تهران ۲۴ درصد است که ۱۱ درصد آن را هدررفت ظاهری تشکیل داده که شامل خطای اندازه‌گیری، انشعاب‌های غیرمجاز و موارد دیگر می شود همچنین دو درصد از آب بدون درآمد در مصارف مجاز تصفیه‌خانه‌ها صرف می‌شود که جزو هدررفت آب نیست.

از سوی دیگر در شهر تهران حدود ۱۸ هزار کیلومتر شبکه توزیع و خطوط انتقال آب وجود دارد و سالانه بودجه‌ای در حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای بازسازی شبکه آب‌رسانی پیش‌بینی شده و برنامه‌ریزی شده است که طی پنج سال آینده حدود ۱۴۰۰ کیلومتر بازسازی شبکه در سطح استان تهران صورت گیرد.

طی سه سال گذشته با انجام اصلاحات شبکه، رقم هدررفت واقعی آب یک درصد کاهش یافته که باید گفت کاهش هدررفت واقعی آب با اصلاح خطوط انتقال و تعویض شیرآلات فرسوده امکان‌پذیر می شود و این موارد در دستور کار قرار گرفته است.

در خصوص قیمت آب در تهران نیز باید گفت که در حال حاضر قیمت متوسط هر متر مکعب آب حدود ٤٠٠ تومان است به عبارت دیگر به ازای هر نفر در تهران ۳۲۵ لیتر آب در شبانه روز تولید می شود که اگر هر خانوار تهرانی در ماه ۲۰ متر مکعب آب مصرف کند، ماهیانه ۶۵۰۰ تومان آب‌بها از آن‌ها اخذ می‌شود.

همچنین مشترکانی که انشعاب فاضلاب را در منازل خود نصب کرده‌اند، باید به طور میانگین ۱۰۰۰ تومان بیشتر از دیگر مشترکان پرداخت کنند البته میزان پرداخت آب‌بها بین مشترکان متفاوت است به طوری که آب بهای پرداختی مراکز دولتی در قیاس با مراکز آموزشی بیشتر است و مراکز آموزشی در هر متر مکعب ۲۴۰ تومان و مراکز دولتی برای هر متر مکعب آب ۹۰۰ تومان به صورت ماهانه پرداخت می کنند.

میزان آب بهای پرداختی مراکز ساخت و ساز و به عبارتی کاربری بنایی یعنی مکان هایی که ساخت و ساز در آن ها انجام می‌شود ۱۳۰۰ تومان است که بر اساس گفته های نوذریپور قائم مقام شرکت آب و فاضلاب تهران، قیمت آب باید به ارزش واقعی خود باز گردد چرا که وضعیت آبی کشور در حالت بحران قرار دارد و برای حل این بحران لازم است چرخه اقتصادی آب از نظم خاصی پیروی کند به گونه‌ای که آب به قیمت واقعی خود در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد.

وی معتقد است اگر قیمت آب را همچنان پایین نگه داریم آب مانند وضعیت فعلی مانند یک کالای بی‌ارزش به هدر می‌رود لذا لازم و ضروری است که قیمت آب به منظور صرفه‌جویی افزایش یابد.

به طور کلی باید مدیریت تقاضا و مصرف سرلوحه کار مسوولان آبی در تمام استان ها قرار بگیرد و از این طریق میزان مصرف را مدیریت کرد در غیر این صورت در آینده ای نه چندان دور با چالش بی آبی در کل کشور مواجه می شویم.

 

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =