کدام گروه‌ها سال ٩٧ همچنان یارانه می‌گیرند؟

در حالی که طرح قطع یارانه بیش از 30 میلیون نفر در سال آینده انتقاداتی را علیه دولت شکل داده است، آخرین اخبار رسیده حکایت از آن دارد که یارانه 6 گروه خاص در سال آینده همچنان برقرار می ماند.

زهرا علی اکبری: نتیجه آخرین نشست ها در سازمان برنامه و بودجه حکایت از آن دارد که در پروسه قطع یارانه های فراگیر 45 هزار و 500 تومان، سال آینده یارانه کسانی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی قرار دارند، برقرار مانده در این پروسه افزایشی را نیز تجربه خواهد کرد. در عین حال مقرر است یارانه بازنشستگانی و مستمری بگیرانی که تا سقف دو میلیون تومان حقوق دریافت می کنند نیز همچنان برقرار باقی بماند.

تصمیمات اتخاذ شده دلالت بر آن دارد که یارانه روستاییان و عشایر و همچنین زنان سرپرست خانوار نیز قطع نشده و همچنان هر ماه از سوی دولت به حسابشان واریز شود. گروه های نیازمند تحت پوشش تامین اجتماعی نیز در زمره یارانه بگیران باقی می مانند. کارگران ساختمانی رانندگان برون شهری، قالیبافان، صیادان و 250هزار نفر طلبه و خادمان مساجد و باربران به گفته جعفرزاده ایمن آبادی، نماینده مجلس در سال آینده جزو گروه های نیازمند تحت پوشش تامین اجتماعی بوده و مشمول دریافت یارانه خواهند بود. به این ترتیب می توان جمعیت هدف تعیین شده برای قطع یارانه ها را طبقه متوسط شهری و کسانی دانست که از حقوق و دستمزد ماهانه برخوردار بوده و قادر به اداره زندگی خود هستند.

عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در تازه ترین اظهارات خود تاکید کرده است که جمعیتی بین 9 تا 10 میلیون ایرانی در بدترین شرایط زندگی می کنند. به این ترتیب می توان اطمینان داشت که یارانه این افراد در سال آینده قطع نشده و قطع یارانه غیرنیازمندان این امکان را برای دولت ایجاد می کند که به فراخور جمعیت هدف، حتی نسبت به افزایش یارانه این دسته از افراد اقدام کند.

قانون هدفمندی یارانه ها در بیست و هشتم آذرماه سال 1389 به اجرا درآمد. بر اساس این قانون مقرر شد بخشی از درآمد ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی در قالب یارانه نقدی به مبلغ 45 هزار و 500 تومان پرداخت شده و بخش دیگری از این درآمد نیز در قالب یارانه به بخش تولید و سلامت پرداخت شود اما بررسی ها نشان می دهد که تعیین مبلغی نامناسب برای پرداخت به خانوارها به صورت نقدی مانع از اجرایی شدن بخش های دیگر قانون شد.

 به این ترتیب می توان قانون هدفمندی یارانه ها را در پرداخت نقدی یارانه به خانوارهای ایرانی خلاصه کرد، در حالی که مقرر بود این قانون رقابتی شدن اقتصاد و بهبود زیرساخت ها در حوزه تولید و سلامت را رقم بزند.

 این قانون هر چند برای دوره ای 5 ساله تصویب شد اما در حال حاضر هفت سال از اجرای آن می گذرد. بررسی ها نشان می دهد در صورت تداوم شرایط کنونی هدررفت وسیعی از سرمایه که تاکنون رقم خورده است تداوم خواهد یافت.

مخالفت اجتماعی با عدم قطع یارانه ها در حالی است که بحران اصلی اقتصاد ایران بیکاری در وهله اول و تورم در مرحله دوم است و تداوم پرداخت یارانه بی تردید، رفع مشکلات در هر دو بخش را ناممکن خواهد کرد.

اقتصاد ایران در شرایطی تحت فشار شدید ناشی از تداوم پرداخت یارانه قرار دارد که بررسی ها نشان می دهد مبلغ 45 هزار و 500 تومان، با قیمت های کنونی و رشد تورم در این دوره هفت ساله برای خانوارها نیز چندان کارایی نداشته و این تجربه در هیچ نقطه ای از جهان به صورت فراگیر و بی وقفه نیز آزموده نشده است.  به این ترتیب ایران را می توان اولین کشوری دانست که به صورت فراگیر و بدون پالایش برخورداران و نیازمندان نسبت به پرداخت یارانه نقدی به اتباع خود اقدام کرده است.

نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه نیز در خصوص سازوکار قطع یارانه ها در سال آینده گفته است: «یارانه را باید به کسانی که نیازمند هستند، بدهیم و یا استحقاق آن را دارند. دو روش برای این موضوع وجود دارد، اول آنکه حساب 80 میلیون نفر سرکشی کنیم و همین دعواهای کنونی پیش می‌آید که نهایتاً 3 تا 4 میلیون حذف شدند. روش دوم اینکه پول را به کسانی که می‌شناسیم و تحت پوشش هستند، بدهیم که برخی سازمان‌های حمایتی و برخی را بیمه‌های تأمین اجتماعی و یا شاید گروهی از مردم باشند که جزو هیچ‌کدام نیستند که پس از اعلام و بررسی آنها یارانه‌شان پرداخت می‌شود. سال 97 به کسانی که می‌شناسیم و نمی‌شناسیم و بعداً اعلام می‌کنند و آنهایی که تحت پوشش‌ نهادها هستند،‌ یارانه پرداخت می‌کنیم.»

در قانون بودجه سال آینده پیش بینی شده است دولت تا مبلغ 37 هزار میلیارد تومان را برای هزینه کرد جهت پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی خانوارها اختصاص دهد. در این قالب 23 هزار میلیارد تومان بابت یارانه نقدی خانوارها پیش بینی شده که این مبلغ کفاف یارانه نزدیک به 42 میلیون ایرانی را خواهد داد. این اعتبار در بودجه سال جاری برابر با 48 هزار میلیارد تومان بود.

 

35223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737302

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 40
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    139 1
    همه چیز رو چند صد برابر گرون کردید به بهانه پرداخت یارانه حالا دارید ............................................................................................
    • آریو A1 ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      24 30
      یارانه را دادند به شما که خودتان مدیریت کنید و حتی بخشی از آن پول متبرک را سرمایه گذاری کنید ، خوب نتوانستید حالا دارند قطع میکنند
    • بی نام A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      32 5
      چرا به دانشجوها یارانه نمیدن؟
  • هاشم IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    70 2
    پشیمانم.
    • بی نام IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      32 0
      سودی ندارد
  • بی نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    69 2
    سنگ بنای یارانه از ابتدا شاتباه بود . گفتند کمک هزینه می دهیم قیمت ها واقعی شود اما کسی نگفت حقوق و دستمزد را واقعی کنید، قیمت ها خودش واقعی می شود . این که نعل وارونه بود بر اقتصاد ایران
  • سیامک A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    45 2
    کسانی که هم اکنون بیکار هستند وفقط با بیمه کاری تا مدت کوتاهی باید گذران زندگی کنند تکلیفشان چیست
    • بی نام IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      2 24
      بهتر است این جمعیت یارانه بگیر بروند پی کارشان .
  • بی نام IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    57 1
    من معتقدم این یارانه واقعا دوا نبود، بلا بود ، 45 هزار تومان به مردم دادند تا 200 هزار تومان به هزینه زندگی هر نفر اضافه کنند، در نهایت هم زندگی سخت تر شد . حالا اگر دولت فکر می کند با حذف این یارانه مشکلاتش حل می شود در اشتباه است . حذف کنید اما مشکلات پابرجا می ماند . مطمئن باشید و. از ما گفتن
  • بی نام IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    16 19
    دانشجویان متاهل بیکار چی؟
    • بی نام EU ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      46 7
      اصلا دانشجوی بیکار چرا باید متاهل باشه ؟
    • بی نام A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      43 5
      دانشجوی بیکار شکر برده متاهل شده
    • بی نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      36 5
      اون وقت یک دانشجوی بیکار هدفش از ازدواج چی بوده ؟
  • بی نام IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    60 0
    مسلما این شیوه امکان تداوم نداره اما می دانید مردم چرا ناراضی هستند؟ چون سال هاست حقوق کمتر از استاندارد جهانی می گیرند اما دائم می شنوند که قیمت ها باید متناسب با قیمت های جهانی شود .
    • بی نام IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      10 0
      37 هزار تااااااا
    • بی نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      2 14
      باز هم سیاه نمایی ؟
  • مجید A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    38 1
    با این وضع بازار اجاره دفتر کار رو نمیونیم دربیاریم هزینه های دیگر بهیچ. باید بگم دولت هم منتظر اقدام قشر متوسط باشه که به زیر خط فقر کشونده و حالا فقط برای منافع خودش هر کاری دوست داره اقدام میکنه
    • بی نام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      8 2
      برو پی دلالی بابا . نه دفتر میخواد نه چیزی
  • بی نام IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    26 0
    یارانه دردهای مزمن اقتصاد ایران را بدتر کرد اما
  • بی نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    44 0
    یارانه می دهید وضع ما بدتر میشه ، قطع می کنید ، باز هم وضع ما بدتر میشه . کی قراره روزگار بر مراد ما بچرخد؟
    • بی نام IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      0 15
      مشکل از سیاست گذاری دولت نیست . مشکل از شانس ماست
  • بی نام IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    57 0
    تو اين هفت سال بخاطر پرداخت يارانه دولتها حسابي كاسبي كردند. اين همه گروني رو به مردم تحميل كردند. حالا خسارت هفتاد ميليون ايراني رو كي ميده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • ایرانی A1 ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      27 0
      این همان هفت سال برکت بود اینجا برعکس مصر زمان یوزارسیف خشکسالی دور دوم اتفاق می افتد.....
  • بی نام IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    49 2
    تو این هفت سال همه چیز چند برابر شد الا یارانه که هنوز با نرخ 7 سال پیش داره پرداخت میشه، بعد هی میگین پول نداریم یارانه بدیم، کاری جز بازی با زندگی مردم بلد نیستید؟ داریم به روزهای خدا پدر احمدی نژادو بیامرزه نزدیک میشیم.....
    • بی نام IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      35 0
      سال سال این چند سال ، همینه حال و احوال . هر سال می گیم دریغ از پارسال
  • بی نام A1 ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    20 0
    حالا وجدانن به این سوال پاسخ بدید کسی که در وضع خوب اقتصاد کشور شاغل بوده و یا اینکه در امد خوبی داشته به واسطه اون ازدواج کرده و بعد از فشار تحریمی که بیشتر خودی ها انجام داده و شخص از کار بیکار شده طوری که زندگیش در خطر طلاق قرار گرفته و به هیچ عنوان بیمه ای هم پرداخت نشده و تحت حمایت هیچ کدام از ارگان ذکر نشده باشه ایا این مستحق گرفتن یارانه نیست؟تا کی باید زیر سایه خانواده باشد ؟این افراد را چجوری مشخص میکنند؟؟ایا واقعا این دولت وارد جامعه شده تا بدونه چه کسانی واقعا محتاج هستند؟وهمچنین کسایی هستند که یارانه میگرفتند اما بعد از ازدواج وخروج از خانواده یارانه به طرز عجیبی قطع شده ایا این عدالته؟
  • بی نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    28 0
    در شرایط فعلی 45000 تومان می دهند و 150000 تومان می گیرند. ای کاش داوری و عدالتی بود
  • بی نام IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    14 1
    با یک سری کارشناس خبره اقتصادی و اجتماعی بررسی کنید که یارانه چه بلایی بر سر مردم آورده
    • بی نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      20 0
      کارشناس نمیخواد دیگه مردم با گوشت و پوست و استخون و حواس پنجگانه حس میکنن
  • بی نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    22 0
    دلتون به حال مردم نمی سوزه
  • بی نام IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    16 2
    من معتقدم یارانه ها باید قطع بشه به شرطی که معلوم بشه این پول کجا خرج میشه . اگر قراره صرف اختلاس بشه بگذار این طوری هدر بره
  • فرزاد A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    22 0
    قطع کنند ولی هزینه حامل های انرژی را نیز قطع کنند مگر قرار نبود رایانه کمک به خانوار ها برای واقعی کردن قیمت ها باشه بابا همش دروغ بود
  • بی نام A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    8 0
    انشاالله که ما را حذف نکنند. من چیکاره بیدم؟
  • مسعود A1 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    2 36
    حذف یارانه نقدی خیلی از مشکلات رکود وتورم را حل خواهد کرد. مردم اعتماد کنند به روحانی. قطعاً اقتصاد با حذف یارانه رونق خواهد گرفت.
  • بی نام IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    12 0
    چندر قاز یارانه پرداخت می شود هر روز تهدید به قطع کردن ان می شود من 40سال از عمرم گذشت در ایران همش وعدهای دروغ کلا گذاشتن سر مردم
  • تبریزلی IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    2 0
    به نظر من با همکاری فدراسیون فوتبال یه جام حذفی برگزار کنند بین یارانه بگیران
  • بی نام IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    10 0
    قیمتها برگرده به قبل از سال 90 و آغاز طرح هدفمندی من قسم میخورم داوطلبانه برم و درخواست قطع یارانه خودم رو تقدیم دولت کنم
  • بی نام A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    7 0
    خبر آنلاین عزیز،قبلا هم گفتم منتشر نکردیمگه یارانه سهم ایرانیان از فروش نفت نیست؟پس چرا باید به عده ای داده بشه و به عده ای نه؟همه باید این پول رو بگیرن،پول دار و فقیر
  • بی نام DE ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    0 4
    یارانه مردم شهرهای ثروتمند رو قطع کنید.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۷
    0 0
    همسان سازی بازنشسته ها را اجرا کنید یارانه بالای سه میلیون تومان را با توجه به زیر فقر بدهید