مهر نوشت: بلاتکلیفی در ثبت‌سفارش واردات خودرو و زمزمه تغییرات تعرفه‌ای سبب شده تا سایت فروش بسیاری از واردکنندگان خودرو بسته شده و دیگر، خبری از شرایط فروش متنوع نباشد.

از تصمیم وزارت صنعت برای توقف ثبت سفارش واردات خودرو بیش از ۵ ماه می‌گذرد و هنوز هم مشخص نیست که توقف ثبت‌سفارش تا کی ادامه داشته باشد؛ اما این تصمیم دولت، بیش از هر چیزی، بازار را آشفته کرده است و خودروسازان داخلی و واردکنندگان خارجی را هم تحت‌الشعاع خود قرار داده است؛ به این معنا که طیف متنوعی از افزایش قیمتها این روزها از سوی خودروسازان داخلی بر روی برخی خودروهای نیمه وارداتی‌شان اعمال شده و واردکنندگان خودرو نیز فروش خودرو را متوقف کرده‌اند.

همین امر سبب شده تا این تصمیم دولت، هیچ نفعی برای مصرف‌کنندگان در بازار داخلی نداشته باشد و تنها به آشفته‌بازاری بیانجامد که هر فروشنده‌ای، آنگونه که دلش می‌خواهد با مردم برخورد کند و خودرو را با هر قیمتی که می‌خواهند به مصرف‌کننده بفروشد؛ بدون اینکه هیچ نظارتی در کار باشد و هیچ دستگاه یا نهاد نظارتی بر روی این وضعیت و رفتار فروشندگان و واردکنندگان نظارت داشته باشد.

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان که مدتها است پای خود را از بازار خودرو بیرون کشیده و کمتر وارد اظهارنظر در این رابطه می‌شود؛ گویی که حداقل این سازمان، حامی مصرف‌کنندگان در حوزه خودرو نیست و به طور کلی، علاقه‌ای به دخالت در این وضعیت ندارد و شورای رقابت هم که مسئولیتی در قبال شکل‌گیری انحصار خودروهای بالای ۵۰ میلیون تومان در بازار به عهده نمی‌گیرد؛ پس اکنون به خوبی می‌توان گفت که هیچ نظارتی بر بازار وجود ندارد و همه چیز به نفع عده ای از واردکنندگان و تولیدکنندگان در جریان است.

البته در این میان، بسیاری از واردکنندگان از جمله نگین خودرو و رامک خودرو هم از وضعیت موجود راضی نیستند و بر این باورند که توقف ثبت سفارش، اقدامی حرفه‌ای نیست؛ چه واردکنندگان و چه مصرف‌کنندگان از محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت انتظار داشتند که در این رابطه، سنجیده‌تر عمل کند.

گزارش‌های میدانی خبرنگار مهر از سایت‌های فروش بسیاری از واردکنندگان و نمایندگی‌های رسمی خودروهای وارداتی حکایت از آن دارد که بسیاری از آنها، طرح‌های فروش خود را متوقف کرده و با اعلام اینکه «شرایط فروش به زودی اعلام خواهد شد»، بلاتکلیفی موجود در این حوزه را به رخ کشیده اند و این مصرف‌کنندگان هستند که در این رابطه، با سردرگمی و اجحاف در حقوق خود مواجه هستند؛ چراکه واردکنندگان و فروشندگان خودرو، یا خودرو نمی‌فروشند و یا اینکه یک شبه ، افزایش قیمت های بالای ده میلیون تومان را بر قیمتهای خود اعمال می کنند. البته تقصیری هم متوجه آنها شاید نباشد، چراکه بسیاری از خودروهایی که با برنامه ریزی، پیش فروش شده یا در قالب طرح‌هایی قرار بود به فروش رسند، اکنون در بلاتکلیفی به سر می برند.

نکته حائز اهمیت آن است که وزارت صنعت، معدن و تجارت، علت توقف ثبت سفارش واردات خودرو را افزایش واردات این کالا به کشور اعلام کرده وگفته است که در هشت ماهه ابتدای سال جاری، تعداد زیادی خودرو به کشور وارد شده است، در حالیکه برخی مستندات، حکایت از آن دارد که خودروسازان دولتی ،۶۱۰۰ دستگاه خودرو در این مدت وارد کشور کرده اند.

فرهاد احتشام زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه در هشت ماهه ابتدای امسال، ۵۲ هزار و ۶۱۴ دستگاه خودرو به ارزش یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار وارد کشور شده است، می‌گوید: از این تعداد ۶۱۰۰ دستگاه سهم خودروسازان و مجوزهای خاص بوده است که ارزش واردات آنها ۱۲۳ میلیون دلار بوده است.

وی می افزاید: با کم کردن واردات خودرو توسط شرکتهای خودروساز، ۴۶ هزار و ۵۵۶ دستگاه به ارزش یک میلیارد و ۲۷۵ میلیون دلار توسط واردکنندگان به کشور وارد شده است که از نظر تعدادی نسبت به دوره مشابه ۱۱ درصد رشد داشته است.

احتشام زاد با بیان اینکه در هشت ماهه سال جاری ۸۹۸ هزار دستگاه خودرو توسط خودروسازان تولید شده که نمایانگر رشد ۱۸.۳ درصدی است، گفت: تلفیق این آمار نشان دهنده دو واقعیت است، اول اینکه اندازه بازار افزایش یافته که از این افزایش، سهم واردکنندگان ۱۱ درصد و سهم تولیدکنندگان ۱۸.۳ درصد بوده است، موضوع دوم آنکه سهم بخش خصوصی از بازار خودروهای وارداتی با کاهش ۵ درصدی از کل بازار خودرو همراه بوده است.

وی ادامه می دهد: مبدا اصلی واردات خودرو در هشت ماهه سال جاری به ترتیب امارات با سهم ۷۰ درصدی، کره با سهم ۸ درصدی، فرانسه با سهم ۵ درصدی، چین با سهم ۴ درصدی و آلمان با سهم ۳ درصدی بوده است.

احتشام زاد معتقد است در حالی دولت بحث افزایش واردات و مدیریت ارز کشور را دلیل بسته نگاه داشتن غیرقانونی ثبت سفارش خودرو مطرح کرده است که مسئولان چشم خود را بر فعالیت خودروسازان در امر واردات خودرو و واقعیت های حوزه واردات که سبب بروز مشکلات فراوان برای مصرف کنندگان و فعالان اقتصادی این حوزه شده است، بسته است. این در حالی است که واردات قطعات منفصله جهت تولید خودروهای سواری نیز افزایش ۸۳ درصدی در هشت ماهه سال جاری داشته است.

حال باید منتظر ماند و دید که تصمیم دولت برای واردات خودرو، کنترل بازار و صیانت از حقوق مصرف کنندگان چه خواهد بود.

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    12 0
    بالاخره که باید یه تصمیم درست گرفت
  • بی نام A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    12 0
    نهایتش می خوان چه کنند؟
  • بی نام A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    84 1
    اگه یه نفر پیدا کردید که به فکر مصرف کننده باشد سلام ما هم برسانید.با تشکر
    • بی نام IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      16 0
      اختیار دارید همه دست اندرکاران خدوم دولت و خودروسازان به فکر مصرف کننده علی الخصوص جیبش هستند منتها تا وقتی که پول خودرو را به چند برابر قیمت منصفانه تا قرون آخر ازش بگیرند از این نقطه به بعد است که مصرف کننده بالکل از اذهان پاک میفرمایند.
    • بوئين زهرا IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      12 0
      سخنگوی دولت : ورود خودروهای خارجی و سی سی بالا ، لوکس بوده و با فرهنگ ما تناقض داره ، یعنی جان و مال و ایمنی و امنیت و رفاه و آلودگی و فرهنگ رانندگی و عزت ایرانی و .... همش کشک
  • بی نام IR ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    55 1
    همیشه صورت مساله رو پاک می‌کنیم. واردات خودرو به دلیل تقاضای موجود هست. ممانعت از ورود چه تاثیری روی کاهش تقاضای داخلی داره؟ جز اینکه حرص و ولع خرید رو اضافه کنه و فرصت سوءاستفاده رو برای دلال‌ها فراهم کنه. این کار یا از روی نادانی و ضعف مدیریتی صورت گرفته یا آگاهانه و برای منفعت طلبی و زدوبندهای پشت پرده. در هر حال باید مدیران مربوطه بازخواست بشن.
    • بی نام IR ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      8 0
      اگر بزرگترین دلالای این قضیه خودروسازا باشن و بخش قابل وجهی از درآمدشان هم مستقیم و غیرمستقیم به جیب دولت برود اونوقت اینکار برای مدیران کاملا موجه و منطقی است
  • بی نام IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    10 0
    خودروهای وارد شده توسط خودروسازا هم باید فروش بره دیگه اگه پژوی 2008 هم قیمت ماشینای کره ای باشه کی بهش پول میده و لذا لازمه قیمت کره ایه بره بالا تا 2008 و کپچر و سی 3 و امثالهم فروش برود و جیب دولت و خودروسازا پر بشه.
  • بی نام RO ۰۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    11 0
    لعنت به هم وارد کننده و هم تولید کننده خودرو. مدیران خودرو سازی که نمیدونم چطور جواب مردم رو اون دنیا میخوان بدند
    • بی نام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
      6 0
      دوست عزیز اول و آخر تولید کننده وارد کننده و مدیران خود دولته و خودرو و صنایع مرتبط هم شده گاو شیرده دولت همانطوریکه یک دامدار از همه فرآورده های گاو حتی فضولاتش به نحو احسن بهره میبرد دولت محترم هم تا ریال آخر از خودرو درآمد کسب میکند حالا از تولیدش باشه وارداتش باشه و ...
  • هاشم IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    10 0
    پشیمانم. چرا این کارو با ما میکنه دولت؟
  • بی نام US ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    7 0
    این کار فقط قیمت خودرو وارداتی و دست دوم وارداتی رو بالا برد خودرویی که ۵۶ ماه پیش ۱۰۰ تومان بوده الان ۱۱۰ تومان شده واقعا ضعیف مدیریت بی داد میکنه
  • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    4 0
    اصولا مگه مصرف کننده حقی هم داره؟البته کاملا مشخصه سود این نوع تصمیمات بنفع کی و بضرر کی می باشد.دقیقا روزهای استرس زا و هرج ومرجی سال های 90و91 دوباره تکرار شده و البته به شکل بسیار بدتری، چون اون موقع حداقل یک اظهار نظری میشد اما متاسفانه در حال حاضر نه عمل و نه نظری رو میبینیم
  • حسام A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    5 0
    اگر دولت ارز نداره واردات خودرو رابطورکلی ممنوع کند والا بالا بردن تعرفه یعنی ایجاد رانت شدید واین آشفتگی شدید.درهر حال در این اقتصاد رکودی در بازار هرگونه افزایش قیمت چه برای تولید کننده داخلی چه برای واردکننده خارجی فقط وفقط حکم خودزنی را دارد.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    11 1
    کرمان موتور پول لکسوس می گیره و سانتافه می ده . سانتافه 300 میلیون تومان.به کی بگم من؟؟؟؟
  • مهدی IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    6 0
    به خدا این راه مملکت داری در یه کشور درست و حسابی نیست. آخه کجای دنیا جلوی واردات قانونی را میگیرند و 6 ماه ثبت سفارش را متوقف می کنند؟ کجای دنیا عوارضی این چنین سنگین برای واردات خودرو وضع می کنند؟
  • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    0 0
    یعنی الان بقط پراید؟
  • بی نام A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    0 0
    چرا خب؟ نمیفهمم خودروهای داخلی خراب؟
  • بی نام A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    0 0
    الان ما موندیم و بی کیفیت ها؟
  • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    0 0
    اخه چرا باید اینکارو کنین؟
  • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    0 0
    خب تعرفه ها رو بیارید پایین
  • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    0 0
    خیلی این تصمیم اشتباهه به نظرم
  • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    0 0
    چطور ممکنه این کار؟
  • بی نام A1 ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    0 0
    تا اخر عمر با پراید
  • بی نام A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    0 0
    ناراحت کنندس جدی
  • بی نام A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    0 0
    ای بابا خب الان فقط پراید و پرشیا اینا باید بخریم؟
  • بی نام A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    0 0
    من که باور نمی کنم جدی
  • بی نام A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    0 0
    چی بگم دلیلش قانع کننده نیس
  • بی نام A1 ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    2 0
    کلا تا ۱۴۰۰ تمام میشیم نه؟
  • بی نام A1 ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    0 0
    خب که چی الان؟ باید چیکار کنیم؟
  • بی نام A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    1 0
    پول نداریم ماشین نداریم یارانه نمیدن اصن وضعیتیه
  • بی نام A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    1 0
    خدا بخیر کنه
  • بی نام A1 ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    1 0
    دیگه حرفی نمیمونه واقعا
  • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    1 0
    پیاده رو در تمام شهر میماند برای ما
  • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    2 0
    کمپین نخریدن خودرو الان باید انجام شه
  • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۶
    1 0
    امیدی نمونده دیگه برای ما