جهانگیری: مشکلات پیچیده نظام بانکی قابل بازگو شدن نیست

معاون اول رییس جمهور امروز در دومین همایش اقتصاد ایران، سخنانی کلیدی در خصوص دلایل بحران های اقتصادی ایران داشت.

به گزارش خبرآنلاین، اسحاق جهانگیری تاکید کرد: مهمترین چالش ما این است که چگونه هماهنگی میان همه ارکان نظام به وجود آوریم تا بتوانیم در برابر چالش های مختلف راهکارهای مناسب پیدا کنیم.

او سپس تصویری شفاف تر از آنچه در این حوزه مد نظر داشت را ارائه کرد و گفت: حل نشدن مشکلات اقتصادی به این نکته بر می گردد که نه تنها با تغییر دولتها سیاستهای ما عوض می شود  بلکه این سیاست ها بعضاً در یک دوره ریاست جمهوری نیز دستخوش تغییراتی بوده اند.

او با تاکید براینکه اقتصاد اولویت اصلی و دغدغه مسئولان اول کشور از مقام معظم رهبری است،گفت: همه معتقدند مسائل اقتصادی اولویت اول است و همه مسائل دیگر از این موضوع سرچشمه می گیرد.

او به تحریم های دیرپا و تهدیدهای اقتصادی علیه ایران نیز اشاره کرد و افزود: دشمنان کشور نیز هر وقت بخواهند ایران را تهدید کنند مهمترین تهدید آنها تحریم های اقتصادی است.

آنها رفتند و ما ماندیم

معاون اول رئیس جمهور سابقه برنامه ریزی برای توسعه اقتصادی را مورد اشاره قرار داد و  گفت : از دهه 40 ایران سعی کرد که با ایجاد برنامه های توسعه صنعتی شود که در همان زمان کره جنوبی ، آرژانتین و برزیل هم کار خود را شروع کردند و چند دهه بعد مالزی هم این کار را شروع کرد اما حالا که نگاه می کنیم می بینیم فرصتهای ایران برای توسعه از آنها خیلی بیشتر بوده ولی از آنها عقب تر هستیم .

وی گفت : در برنامه های توسعه چه برنامه های پیش از انقلاب اسلامی و چه برنامه های پس از انقلاب، اهدافی نظیر کاهش تورم، کاهش نرخ بیکاری، افزایش رفاه مردم و رشد اقتصادی همواره تکرار شده اما همچنان مهمترین دغدغه مردم کشور مسائل اقتصادی است.

او با تاکید بر اینکه وضعیت فقر و رفاه مردم اکنون یکی از چالش های جدی اقتصاد ایران است، ادامه داد: قدرت خرید و درآمد آحاد جامعه کاهش پیدا کرده است ، رشد اقتصادی، بودجه دولت و بهره وری نیز وضعیت مناسبی ندارد و با وجود آنکه از چند برنامه قبلی توسعه هدف گذاری شده بود که 30 درصد رشد اقتصادی از محل بهره وری تأمین شود اما امروز پس از سپری شدن چند برنامه میزان بهره وری هنوز پایین است و تغییر چندانی نداشته است.

مقابله با چالش ها نیازمند سیاستگذاری دقیق

معاون اول رئیس جمهور ضعف در سیاستگذاری ها را مهمترین دلیل بروز این وضعیت دانست و گفت: چالش هایی که امروز اقتصاد کشور با آن روبروست چه در اندازه ملی و چه در اندازه جهانی، ابعاد وسیعی به خود گرفته و در هم تنیده شده است از این رو با چنین چالش هایی نمی توان به صورت یک بعدی مقابله کرد و این گونه نیست که بتوانیم مسائل اقتصادی را از طریق تدابیر صرفاً اقتصادی حل و فصل کنیم.

معاون اول رئیس جمهور در توضیح این مطلب افزود: به عنوان مثال موضوع آب دیگر یک موضوع ساده در حوزه وزارت نیرو و یا کشاورزی نیست چرا که امروز وزارت کشور در مهمترین مسائل امنیتی خود موضوع آب را در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: از سوی دیگر محیط زیست فقط یک موضوع فانتزی نیست بلکه یک واقعیت است که تالاب های کشور خشک شده و تبدیل به کانون های ریزگرد شده است.

مشکلات پیچیده نظام بانکی

جهانگیری با بیان اینکه امروز کشور با معضل ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی مواجه است گفت: مشکلات نظام بانکی پیچیدگی هایی دارد که نمی توانیم خیلی از مسائل داخلی آن را باز کنیم.

وی ادامه داد: یک بازنشسته را نمی بینید که ازحقوق خود راضی باشد، این درحالی است که قبلا فرض بر این بود که با بازنشستگی یک کارمند دولت سبک می شود ، اما امروز با بازنشسته شدن یک فرد،  ردیف بودجه این کارمند از یک ردیف به ردیف دیگر منتقل می شود و اتفاقی دربودجه دولت نمی افتد و حتی دربودجه سال 94 حدود60 هزار میلیارد تومان برای کمک به صندوق های بازنشستگی در نظر گرفتیم اما مشکلات همچنان پابرجاست.

معاون اول رئیس جمهور گفت: نهادهای پژوهشی و پژوهشهای اقتصادی در این زمینه می تواند بسیار به مسائل و مشکلات اقتصادی کشور و سیاستگذاری های مربوط به آن کمک کنند که امیدواریم نتایج این گونه همایشها نیز در همین این راستا باشد.

جهانگیری با تأکید بر اینکه متأسفانه سیاستگذاری در ایران با چالش های جدی روبرو است افزود: مهمترین چالش ما این است که چگونه هماهنگی میان همه ارکان نظام به وجود آوریم تا بتوانیم در برابر چالش های مختلف راهکارهای مناسب پیدا کنیم.

35223

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناش A1 ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    19 0
    ماه پشت ابر نمی ماند روزی برمال میشه بگوید دردش کمتر میشه.
  • ناشناش A1 ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    11 0
    تو را به خدا بگو هیچ
  • بی نام A1 ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    18 0
    خب واسه همینه که هیچ وقت حل نمیشه.... میگند خیلی پیچیده ست ... ولش کن....
  • حسین IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    13 0
    چی بگیم داداش. بالاخره که باید گفت
  • کریم IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    19 0
    نظام بانکی؟ بهتره بگیم مافیای بانکی که بیشترین قراردادهای حرام را با مردم مخصوصا در خصوص وام دادن میبنده و باعث زیر سئوال رفتن کل نظام هست
  • بی نام EU ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۵
    10 0
    واقعا قابل بازگو کردن نیست