۴۰ هزار هکتار کانون فوق بحرانی؛ عامل گرد و خاک در خوزستان

ایسنا نوشت: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر اینکه بخشی از گردوغبار موجود در کشور منشأ داخلی داشته به طوریکه تمام کانون‌های گردوغبار شناسایی شده است، گفت: مطالعات کانون‌های گردوغبار انجام و مناطق بحرانی و غیربحرانی شناسایی شده، بر این اساس در خوزستان 30 تا 40 هزار هکتار کانون فوق بحرانی وجود دارد که بررسی آنها در دستور کار دولت است.

معصومه ابتکار در آئین افتتاحیه همایش شهر سبز پایدار همدان با بیان اینکه در زمینه گرد و غبار باید طرح‌های ملی و بین‌المللی اجرا کرد، افزود: گردوغبار خوزستان فرامنطقه‌ای بوده و از مرز سوریه و عراق وارد ایران می‌شود. بنابراین لازمه اجرای این طرح همکاری بین‌المللی و منطقه‌ای می‌طلبد.

وی با بیان اینکه مطالعات شناسایی کانون‌ها تکمیل شده و برنامه‌ریزی در حفاظت از اراضی و جلوگیری از بیابان‌زدایی صورت گرفته است، گفت: گردوغباری که از قاره به قاره و از کشوری به کشور دیگر حرکت می‌کند، بی‌شک اثرات آن زیادتر خواهد بود چرا که کمربند سبز نمی‌تواند از آن جلوگیری کند اما در گردوغبارهای محلی مانع خواهد شد.

ابتکار با بیان اینکه همه برنامه‌های کاهش آلودگی هوا برای کلانشهرها است، بیان کرد: کاهش آلودگی هوا از طرح‌ها و برنامه‌هایی بوده که در دولت یازدهم دستاوردهای خوبی داشته و این دستاوردها برای 35 میلیون شهروند کشور موجب بهبود کیفیت هوا شده است.

وی تأکید کرد: طی ماه گذشته مالکیت سبز در بحث اقتصاد سبز به تصویب رسید به طوریکه از این طریق می‌توان اقتصاد پویا، اقتصاد مقاومتی و اقتصاد سازگار با شرایط اقلیمی را محقق کرد.

وی با تأکید بر ارتقای شاخص‌های زیست‌محیطی به منظور ارتقای کیفیت زندگی شهروندان ادامه داد: شهروندان باید با طبیعت ارتباط داشته و از آب و هوا و غذای سالم برخوردار باشند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بر ارتباط با طبیعت در سنین مختلف اشاره  کرد و گفت: امروز به علت جدایی از طبیعت با بسیاری از مشکلات پزشکی از جمله آسم و آلرژی مواجه شده‌ایم، بنابراین باید طبیعت را به داخل شهرها برگردانیم به طوریکه شهر همدان در این زمینه چشمه‌ها و باغات خوبی دارد که می‌تواند فضاهای سنتی را حفظ کند.

ابتکار با بیان اینکه کمربند سبز شهر می‌تواند مانند سپر دفاعی عمل کند، افزود: درختان می‌توانند همچون سپر دفاعی در برابر پدیده‌هایی از جمله طوفان‌های گردوغبار عمل کنند.

وی با اشاره به اینکه تفاهمنامه‌ای با شورای عالی استان‌ها وجود داشته که همه شوراهای شهرها باید برنامه مدیریت محیط زیست داشته باشند، خاطرنشان کرد: شوراهای شهرها برای ارتقای شاخص زیست‌محیطی باید برنامه‌ریزی داشته باشند و نگاه علمی و پژوهشی بر آن حاکم باشد و اعتبارات کافی برای تحقق برنامه‌ها پیش‌بینی شود.

ابتکار با بیان اینکه نظارت‌ها در مدیریت شهری بسیار کلیدی است چرا که در این صورت به طور قطع یک مسأله مهم در مدیریت شهری نادیده گرفته نخواهد شد، به همایش شهر سبز پایدار اشاره کرد و گفت: این همایش بسیار نشست مهمی خواهد بود و امیدوارم مباحث علمی و رویکرد سیاست‌گذاری در این نشست تبیین شود و دستور کار خوبی برای همه شهرها وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: شهر سبز پایدار به عنوان یک برنامه جهانی با اهداف زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی دنبال می‌شود.

معاون رئیس جمهور بر تولید نشدن محصولاتی که قابلیت بازیافت و یا بازگشت به طبیعت ندارند، تأکید کرد و گفت: دولت یازدهم از ابتدا نگاه اقتصاد سبز را دنبال کرده که کانون آن شهرها و مدیریت شهری است.

47237

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 638646

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =