ایسنا نوشت: یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه مونتاژ خودرو مزیت اقتصادی برای کشور به همراه ندارد، گفت: در سطح جهانی تولید ابتدایی خودرو در کشور مادر و تولید انبوه در چین انجام می شود اما در ایران این فرایند کاملا برعکس است.

ابوالفضل خلخالی اظهار کرد: توسعه زنجیره تامین خودرو در داخل کشور یک هدف بسیار مناسب است و به نظر می رسد در شرایط فعلی همکاری قطعه ساز و مجموعه ساز ایرانی با شرکای بین‌المللی خروجی مناسبتری نسبت به جوینت شدن خودروساز دارد.

او افزود: با پیوستن قطعه ساز و مجموعه ساز ایرانی به همکاران بین المللی می توان به بازارهای صادراتی طرف خارجی دست پیدا کرد و از سوی دیگر کیفیت قطعات داخلی ارتقا می یابد که در توسعه و ساخت محصولات برند ملی تاثیر بسزایی دارد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اصلی ترین مشکلات خودروهای ملی نداشتن زنجیره تامین است و زمانی صنعت خودرو به مزیت اقتصادی کامل دست پیدا می کند که خودروهایی با برند ملی تولید شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت اظهار کرد: در سطح جهانی ایده، طرح، تولید ابتدایی و تست های نهایی در کشور مادر صورت می گیرد و تولید انبوه در کشور چین انجام می شود که در حال حاضر این مورد در ایران کاملا برعکس صورت می گیرد.

خلخالی گفت: باید به سمتی حرکت شود که تولید خودرو برای کشور ارزش افزوده و مزیت اقتصادی داشته باشد که با طراحی و تولید اولیه می توان به این مهم دست پیدا کرد و تولید انبوه محصولات دیگر کشورها همچون چین مزیت اقتصادی برای صنعت خودرو و اقتصاد کشور ندارد.

او بیان کرد: قیمت تمام شده محصولات در ایران به واسطه نبوده بهره وری بالا است و این موضوع عاملی شده تا شرکای خارجی آنچنان علاقه ای به صادرات محصولات تولید مشترک در ایران نداشته باشند و تنها به بازار داخلی ایران فکر کنند.

این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: با توجه به تفاسیر بیان شده پیشنهاد می شود به جای توجه به تولید و مونتاژ خودرو در زمینه زنجیره تامین سرمایه گذاری صورت گیرد، زیرا سرمایه گذاری بر زنجیره تامین عاملی خواهد بود تا محصولات داخلی بسیار با کیفیت در کشور تولید شود.

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 727413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    5 0
    نیست خودروهای ایرانیتون عین ساعت کار می کنند و هنوز از در کارخونه بیرون نیومده محتاج تعمیر نیستند؟
    • بی نام A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      4 1
      چرا فکر میکنین خودروهای چینی خوب نیستن؟
  • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    2 0
    اغلب خودروهای وطنی اگر زود خراب می شوند هزینه تعمیرشان هم به مراتب کمتر است و قطعات در دسترس تر هستند
    • بی نام A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
      0 0
      چی بگم؟
  • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    3 0
    ماشین از کارخونه میاد بیرون 2ماه باید این نمایندگی اون نمایندگی باشی تا عیبای کارخونش برطرف بشه
  • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    4 0
    برای واردات خودرو چینی به فکر مردم نیستند به فکر چین هستند
  • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    3 0
    کدام برادر کدام خنجر ما که عادت کردیم به همه کولی بدیم و زمانیکه پائین اومدن یک اوردنگی هم با ما تسویه کنند
  • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    3 0
    فرق خودروها چینی وایرانی اینه که چینی روز به روز کیفیتش بهتر وزیباتر میشود ولی ایرانی فقط گرانتر وبیکیفیت تر ویا حداقل 5سال اول گارانتی بی عیب است ولی ایرانی ازبدو تحویل گارانتی که 2سال و معنی هم ندارد وحتی با تعمیرکار دیگر برادر میشویم ولوازم یدکیش هم چینی درجه 3است
  • بی نام A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    1 2
    به نظرم خیلی چیپه که چینی سوار بشی
  • بی نام A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    2 0
    من یک ام وی ام دارم اینفدر که تبلیغ بد بودن ان رامیکنبد بد نیستند تاحالا که حدود 30.000 کیلومتر باش رفتم ففط بتزین وروغن عوض کردم
  • بی نام A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    1 0
    این عطش خودرو خریدن در ایران روز یروز شعله ورتر می شود وتمامی ندارد. احتمالا تا 75 ملیون خودرو نداشته باشیم این عطش پایان نمی یابد
  • بی نام A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    1 0
    و همشون هم بی کیفیت هستن.دو هفته پیش یک دستگاه سمند تحویل گرفتم.به طور اتفاقی متوجه شدم فوم تزریقی صندلی ها نصف شده اند.یعنی قسمت پشت صندلی ها فوم تزریق نشده.مگر چقدر قیمت داشت که صندلی را به این صورت تولید می کنید؟
  • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    0 1
    همین خودرو که شما می گید چینیه از خودروهای داخلی خیلی عالی تره
  • بی نام A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    1 1
    خودروهای چینی هر چه باشند از پراید بهترند هم در داشتن امکانات و آپشن هم از نظر ایمنی . با مونتاژ آنها در داخل مشکل اشتغال هم حل می شود . البته راه بهتر کاهش هزینه گمرک و کاهش قیمت خودروها است تا مردم بتوانند خودروهای روز دنیا با مونتاژ داخل را با بهترین کیفیت و بخرند واقعا مردم ما شایسته چنین خودروهایی نیستند .
  • بی نام A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    2 0
    .خود رو سازی کشور فقط با مونتاژ و تولید ماشینها و موتور های ترکیبی سایر تولید کنندگان لاشخور مثل پژو سر پاست
  • بی نام A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    0 0
    ایا ماشین های تولیدی ایرانی نیز کیفیتی همانند خودرو های چینی ندارند؟
  • بی نام A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    0 0
    خودرو پژو، در اصل یک ماشین اروپاییه که تو ایران مونتاژ و بعضی قطعات تولید آن میشه. جک جی ۵ هم یک ماشین چینیه که تو مملکت خودمون مونتاژ میشه. پس هر دو ایرانین.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    1 0
    از اینهمه بی کیفیتی و گرانی خودروهای داخلی و خارجی وارد شده
  • بی نام A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    0 0
    اشین چینی اسمش روش هست ما که دلمون خوشه سمند صفر خریدیم آمپر آب ماشین همیشه وسط و رو به قرمزه
  • بی نام A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    1 0
    فكر نميكنم من خودم mvmدارم مدت 5 سال از عمرش ميگذره و تا بحال مشگل خاصي نداشتم
  • بی نام A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    0 0
    متاسفانه هیچ دست اندکار خودرویی اعم از خودروساز و تعمیرکار و فروشنده معمولا صادقانه در مورد خودرو قضاوت نمی کنند و حتما منافع مجموعه خود را در اظهار نظرها لحاظ می کنند.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    1 0
    من به شخصه حدود پنج سال از سه خودروی چینی استفاده کردم و درکنار آن خودروی ایرانی و کره ای هم داشتم ولی از طی حدود 100 هزار کیلومتر با این خودروها رضایت داشته و دارم خصوصا درقیاس با خودروهای با کیفیت داخلی
  • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    1 0
    تمام برندهای پر فروش چین اگر چه ممکن است اصالت خارج از چین داشته باشند ولی حداقل یک کارخانه تولید در چین دارند. بسیاری از خودروهای وارداتی به ایران از جمله هیوندای، کیا، تویوتا و رنو نیز در چین تولید می شوند.
  • بی نام A1 ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    1 0
    توصیه میکنم بجای خرید خودروی آشغال داخلی ام وی ام 530 یا 550 بگیرین. تا خودتون تغییر رو حس کنین
  • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    1 0
    چرا به دروغ تبلیغ ماشینهای آشغال داخلی رو که ظرف مدت یک سال صدای همه جاش در میاد و از سرسیلندر گرفته الی آخر باید تعویض بشه ، میکنین
  • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    2 1
    الان سه ساله mvm 530 دارم فقط دوبار شمع عوض کردم
  • بی نام A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    1 1
    این کاردستی چینی ها رو کسی نمی خرید اقایون صنعت رو فدای منفعت خودشون و رشد چین کردن.پس الکی تعریف نکنید.
  • بی نام A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    1 1
    اشغال های چینی
  • بی نام A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    1 0
    نگذارید وارد بشه خب
  • بی نام A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    1 1
    این آشغالهای چینی رو وارد نکنید
  • بی نام A1 ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۴
    0 0
    خدا کنه