به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان نخستین جلسه ستاد پایتخت کتاب ایران ( چهار محال و بختیاری) به ریاست جعفر مردانی معاون سیاسی ،امنیتی و اجتماعی استاندار در شهرکرد برگزار شد

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگ وارشاد اسلامی استان ، جعفر مردانی معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار در این نشست گفت : فرهنگ و ارشاد اسلامى بخش مهمى از بودجه و امکانات خود را به تولید کتاب هاى مفید اختصاص می دهد و میدان را براى افراد مستعدى که توانایى تولید فکر و نوشتن کتاب و ترویج مطالعه دارند، باز می کند و دستگاههای فرهنگی استان در جهت تولید ایده های نو در جهت ترویج کتاب و کتابخوانی در بین مردم به دبیرخانه ستاد واقع در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کمک کنند تا امسال شاهد انتخاب استان به عنوان پایتخت کتاب ایران باشیم .

جواد کارگران دهکردی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و دبیر ستاد و طرح در این نشست گفت : از ٣ سال پیش تاکنون شهرکرد به عنوان یکی از گزینه های شهرهای کتاب ایران مطرح و سال گذشته نیز این شهر یکی از سه گزینه نهایی پایتخت کتاب ایران که بعنوان شهر خلاق کتاب انتخاب شد .

وی افزود : با وجود ظرفیت خوبی که در این زمینه در استان سراغ داریم شهرکرد، به همت همه فعالان حوزه کتاب و ترویج کتابخوانی استان شهرکرد در صورت مشارکت فعال همه ، شهر برتر جشنواره انتخاب پایتخت کتاب ایران می شود .

وی افزود : طبق سنوات گذشته مستندات توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی و ایده های جدید در شهرکرد به اندازه یک مجموعه کتاب جمع آوری، که این مستندات از سوی دستگاههای فرهنگی استان و دبیرخانه این طرح یعنی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه و تدوین و برای انتخاب به عنوان پایتخت کتاب به تهران ارسال می شود .

کارگران دهکردی افزود: سال گذشته شهرکرد در بین بیش از یکصد شهر نامزد پایتخت کتاب ایران به عنوان یکی از مهمترین گزینه های اصلی پایتخت کتاب مطرح شد.

به گفته وی، پایتخت جهانی کتاب عنوانی است که هر سال از سوی سازمان جهانی یونسکو به شهری که بیشترین تلاش را در راستای تقویت جایگاه کتاب و ترویج کتابخوانی انجام می دهد، اطلاق می شود.

مسئول دبیرخانه طرح و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شهرکرد نیز گفت: طرح پایتخت کتاب براساس مستندات ارائه شده پیرامون توسعه کتاب و کتابخوانی، برگزاری نشست های کتابخوانی، تعداد مولفان، تعداد کتاب های چاپ شده در یک سال و دسترسی مردم به کتاب و کتابخانه تعیین می شود.

فرانک کبیری افزود : مسئولان فرهنگی ایران از سه سال پیش با ارائه طرحی با عنوان «پایتخت کتاب ایران» زمینه را برای رقابت فرهنگی شهرهای مختلف کشور در حوزه مطالعه و کتابخوانی فراهم کردند.

کبیری اظهار کرد: عنوان پایتخت جهانی کتاب همه ساله توسط یونسکو به شهری اعطا می شود که در راستای تقویت جایگاه کتاب و ترویج کتابخوانی تلاش چشمگیری کرده باشدو زمینه را برای رقابت فرهنگی شهرهای مختلف کشور در حوزه مطالعه و کتابخوانی فراهم نمایند .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری در ادامه این نشست افزود: این طرح، سه سال قبل از سوی معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آغاز و طی فراخوانی از همه شهرها دعوت می شود که آثارشان را به این جشنواره ارسال کنند.

جواد کارگران افزود: در همین راستا ایده های زیادی از این استان به دبیرخانه جشنواره در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال می شود که پس از گزینش طرح نو و خلاق از شهرکرد پذیرش و این شهر به عنوان یکی از چند شهر برتر کشور در این زمینه معرفی می شود و نهایتا یک شهر به عنوان شهر پایتتخت کتاب انتخاب و در جشنواره اعلام می شود و و.سال گذشته شهرکرد به عنوان شهر خلاق انتخاب شد

وی تصریح کرد: این طرح با هدف حضور بخش غیردولتی‌ و سازمان های مردم نهاد و NGO ها در بخش گسترش فرهنگ کتابخوانی در جامعه اجرا می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری، ملاک انتخاب و گزینش طرح ها را ابتکاری، خلاقانه و ایده آل بودن برشمرد تجلیل از منتخبین در جشنواره انتخاب پایتخت کتاب ایران، در آیینی با عنوان جشن کتاب در تهران برگزار می شود .

گفتنی است ، در این نشست دوساعته اعضای ستاد با ارائه پیشنهادات و نقطه نظرات و ایده های خود در جهت توسعه و ترویج کتاب و کتابخوانی در استان و ارائه ایده های نو در این زمینه همکاری خود را با دبیرخانه ستاد طرح پایتخت کتاب ایران در شهرکرد اعلام نمودند .

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 690844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =