دستورالعمل بهداشت محیط ایام محرم و صفر ابلاغ شد

معاون بهداشت وزارت بهداشت، دستورالعمل مدیریت بهداشت محیط در برنامه سلامت محرم، اربعین و صفر را به معاونت بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ کرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، علیرضا رئیسی، معاون بهداشت در این دستور العمل به معاونین بهداشتی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور تاکید کرده است که با توجه به برگزاری مراسم عزاداری سالار شهیدان در ایام محرم و صفر به ویژه اربعین در اقصی نقاط کشور به ویژه در استان های غرب و جنوب غربی کشور که در مسیر حرکت زائران کربلای معلی قرار دارند و اهمیت سلامت عزاداران را می طلبد، مدیریت کنترلی و پیشگیری به ویژه کنترل عوامل محیطی در راستای حفظ و ارتقای سلامت عزاداران با برنامه ریزی منسجم و مدون داشته باشند.

معاون بهداشت گفت: عدم رعایت موازین بهداشتی در توزيع نذورات در مراسم عزاداري، درمساجد، تكايا و هيئت ها و موکب ها می تواند احتمال بروز بيماري هاي مرتبط با آب و غذا به وي‍‍ژه بيماري هاي عفوني روده اي را افزايش دهد بنابراین اجرای مطلوب دستورالعمل بهداشت محیط در مراسم عزاداری محرم ، صفر و اربعین ضروری است.

براساس این دستورالعمل صدور کارت بهداشت متصدیان و کارگران شاغل و صدور کارت شناسایی برای کلیه کارشناسان بهداشت محیط مستقر در دانشگاه های مرزی ضروری است.

در این دستورالعمل بر کنترل و بازرسی های بهداشتی تاکید شده است. این بازرسی های بهداشتی از منابع تامین و مخازن آب، مدیریت پسماند موکب ها و ایستگاه های صلواتی با اولویت بهداشت فردی و موادغذایی، کلیه مراکز و اماکن شهری و روستایی حساس با اولویت بهداشت فردی و موادغذایی و کلیه مراکز و اماکن و سرویس های بهداشتی مسیر تردد عزاداران و زائرین به ویژه در اربعین و 28 صفر و همچنین کنترل بازرسی مستمر از شبکه های توزیع آب آشامیدنی صورت خواهد گرفت. ضمن اینکه بر امر پخت و توزیع مناسب غذا و نذورات در این ایام نظارت مستمر وجود خواهد داشت.

براساس دستورالعمل مدیریت بهداشت محیط در برنامه سلامت محرم، اربعین و صفر هرگونه پخت وپز بايد در مكان هايي با شرايط بهداشتي صورت پذيرد و كليه افراد درگير در توزيع آب، چاي و غذا بايد داراي كارت بهداشت معتبر بوده و رعايت بهداشت فردي در هنگام ارائه خدمت نیز ضروري است.

برطبق دستورالعمل های بهداشتی، مواد خام مصرفي بايد سالم و بهداشتي باشد و از مواد غذايي و فرآورده هاي خام دامي با كشتار مجاز و بسته بندی مورد تاييد وزارت و یا سازمان دامپزشكي متبوع استفاده شود و باید توجه شود که احشام مورد استفاده براي ذبح و قرباني از مراكز مجاز مورد تاييد دامپزشكي تهيه شده و از نمك هاي بسته بندي يد دار تصفيه شده و روغن هاي داراي مجوز ساخت از سازمان غذا و دارو با ترانس پايين استفاده شود.

باید دقت شود که از نگهداري مواد غذايي پخته شده در دماي محيط به مدت طولاني (حداكثر دو ساعت) خودداري شود و در صورت الزام به نگهداري بيشتر از دو ساعت، بايد مواد غذايي پخته در زير 4درجه سانتي گراد يا در بالاي 63درجه سانتي گراد (روي شمعك گاز)نگهداري تا درجه حرارت ماده غذايي به زير 63درجه نرسد.

مسئولین هیت ها باید توجه کنند، از بسته بندی غذا بیش از دو ساعت قبل از مصرف خود داری شود و درعین حال از نگهداري مواد غذايي خام و پخته شده در مجاورت هم در داخل يخچال و يا سردخانه خودداري شود و در صورت توزيع سبزي و سالاد، رعايت مراحل چهارگانه سالم سازي الزامي است و توصيه مي شود از سالاد و سبزي بسته بندي شده با پروانه ساخت از وزارت بهداشت استفاده شود.

بنابر تمهیدات بهداشتی، شستشو و گندزدايي مستمر ظروف چندبار مصرف كه براي توزيع آب، چاي و مواد غذايي استفاده مي شود، ضروری است و در صورت استفاده از ظروف يكبار مصرف براي توزيع چاي و مواد غذايي گرم از ظروف يكبارمصرف مناسب ترجيحا " ظروف يكبارمصرف گياهي، سلولزي و آلومينيومي استفاده شود.

همچنین دفع پسماند هاي توليد شده به صورت بهداشتي جمع آوري، انتقال به ويژه دركنار هرايستگاه صلواتي از نکاتی مهمی است که به بهداشت محیط کمک زیادی می کند.

47238

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 709736

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =