ایسنا نوشت: شهردار تهران به نقش کمک‌های دولت و ارگان‌های ذیربط در کاهش آلودگی هوای شهر تهران اشاره کرد و گفت: دولت مصوبات خوبی در حوزه کمک ارگان‌های ذیربط به شهرداری تهران در حوزه کاهش آلودگی هوا دارد و وظایف همه دستگاه‌های مرتبط با آلودگی هوا تعیین شده و تکالیفی نیز برای آنها مشخص شده؛ اما متاسفانه بیش از 90 درصد مصوبه مربوط به وظایف سایر دستگاه‌ها تا کنون اجرایی نشده و در همین خصوص نامه‌ای به ریاست جمهوری نوشته‌ام و این موضوع را اعلام کردم که امیدوارم این مباحث مورد توجه دولت و مجلس قرار گیرد.

محمدعلی نجفی در ششمین همایش ملی "مدیریت آلودگی هوا و صدا" گفت: امیدوارم در سایه مباحثی که در این همایش مطرح می‌شود راه حل‌های جدیدی برای کنترل آلودگی هوا و صدا در کلانشهر تهران ارائه شود و مسئولین و سیاستگذاران کشور نیز در بودجه سال آینده به این مباحث توجه جدی داشته باشند.

وی افزود: امیدوارم اراده محکمی برای ورود به برنامه‌های عملیاتی جهت کاهش آلودگی هوا و صدا ایجاد شود. بی تردید هر گونه اختلال در تعادل عوامل محیط زیستی و فضای حیات انسان موجب اختلال در زندگی بشر می‌شود. متاسفانه عملکرد انسان‌ها در قبال محیط زیست عامل بر هم خوردن تعادل‌ها به ویژه در سال‌های اخیر بوده است که در قالب استفاده از تکنولوژی‌ها ظهور کرده است.

وی ادامه داد: مجموعه این عملکردها موجب آلودگی هوا، آب و صدا شده است. مهمترین آلودگی‌هایی که زندگی شهری را تهدید می‌کند به ترتیب آلودگی آب، هوا و صدا است که در شهر تهران نیز هر سه نوع به عنوان چالشی جدی پیش روی ما قرار گرفته البته در موضوع "آلودگی آب" کم و بیش با آن روبرو هستیم اما در حوزه آلودگی هوا و صدا می‌توان گفت که مهمترین چالش‌های محیط زیستی در شهر تهران است که نیازمند برنامه‌ای جدی و فعالیت‌هایی اساسی و منسجم برای حل آنها هستیم.

کاهش 50 درصد نشر آلودگی‌ها و 25 درصد غلظت آلودگی‌ها در 5 سال

شهردار تهران با اشاره به اینکه در بستر جغرافیایی کلانشهر تهران وجود پدیده ریزگردها در تابستان و موضوع وارونگی هوا در زمستان در شهر تهران وجود دارد و بر تشدید آلودگی هوا تاثیر بسزایی دارد،‌ افزود: هر چند که مصرف بیش از حد سوخت‌های فسیلی بر منابع متحرک و منابع ثابت موجب آلودگی هوای شهر تهران شده‌اند عوامل دیگری همچون وجود ریزگردها، وارونگی و مسائل جغرافیایی نیز بر تشدید این موضوع نقش بسزایی دارند. امروز آلودگی هوا و صدا در تهران به گونه‌ای به نظر می‌رسد که حل و فصل آن غیرممکن است اما به نظر ما حل این موضوع ممکن است و قطعا در برنامه‌ای پنج ساله می‌توان 50 درصد نشر آلودگی‌ها و 25 درصد غلظت آلودگی‌ها را کاهش دهیم.

وی با اشاره به اجرای طرح ترافیک جدید در شهر تهران گفت: ما تجربه‌های موفقی در شهرهای دنیا از جمله مکزیکو سیتی داشته‌ایم که با اجرای برنامه‌های حساب شده توانسته‌اند اقدامات موثری را پیاده سازی کنند اما ابتدا باید مسئله را به درستی بشناسیم و برنامه دقیقی ارائه کنیم و در مرحله آخر نیز با عزمی جدی هزینه‌های آن را بپردازیم. در شهرداری تهران نیز امروز در حوزه کاهش آلودگی هوا راهبردهایی مد نظر قرار گرفته که کاهش مطلوبیت حمل و نقل شهری و توسعه حمل و نقل عمومی یکی از این راهکارهاست. البته در این مسیر همکاری سایر ارگان‌ها با شهرداری تهران نیز بسیار موثر است.

کاهش مطلوبیت حمل و نقل شخصی از تاثیرات اجرای طرح جدید ترافیک

نجفی افزود: کاهش مطلوبیت حمل و نقل شخصی یکی از تاثیرات اجرای طرح جدید ترافیک شهر تهران است. در این طرح به هیچ عنوان نگاه درآمدزایی وجود ندارد و اگر به خوبی اجرا شود درآمد شهرداری تهران از این محل برای سال آینده کمتر از سال 96 خواهد بود.

وی تاکید کرد: بی تردید تغییر و تحول در هر سیستمی مشکل است اما در شهرداری تهران این مسئله بیشتر دیده می‌شود به شکلی که ایجاد هر تحولی چه در داخل و چه بیرون از مجموعه شهرداری تهران به شدت با مقاومت روبرو می‌شود که این مسئله می‌تواند عوامل مختلفی از جمله انگیزه‌های فرصت طلبانه یا مسائل اجتماعی را داشته باشد. قطعا در این حوزه به شدت نیازمند منابع مالی هستیم. لذا باید دولت و مجلس تصمیم قاطعی بگیرند و شهرداری به عنوان مجری این اقدامات را اجرایی کند.

وی در ادامه صحبت‌های خود در تشریح راهکارهای شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوای این شهر به نوسازی اساسی ناوگان اتوبوسرانی در شهر تهران اشاره کرد و افزود: باید این نوسازی در حوزه تاکسی‌ها، خودروهای شخصی و موتورسیکلت‌ها نیز اجرایی شود همچنین الزام بنگاه‌های تولیدی به اصلاح تکنولوژی و یا انتقال آنها به خارج از شهر تهران یکی دیگر از راهکارهای کاهش آلودگی هوای شهر تهران است.

نجفی به ارتقای استانداردهای معاینه فنی اشاره کرد و افزود: در بحث بودجه سال آینده تبصره‌ای را از ما قبول کردند که محدوده LEZ به عنوان محدوده‌ای خاص تلقی شود و خودروهایی که معاینه فنی ندارند در این محدوده جریمه خواهند شد.

وی ادامه داد: باید الزام به رعایت استانداردهای ساختمانی و اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان را در دستور کار قرار دهیم. در حال حاضر در کشور ما سازمان بهینه سازی مصرف انرژی تشکیل شده و اقدامات خوبی نیز انجام داده است؛ اما باید راهکارهای مشخصی را در این حوزه مد نظر قرار دهیم.

تصمیماتی که در گذشته برای تهران گرفته شده خود موجب افزایش ترافیک و آلودگی هوا شده است

شهردار تهران با تاکید بر اینکه یکی از معضلات ما مواجهه با ترافیک در شهر تهران است،‌ افزود: برخی اقدامات شهرداری تهران ظرف سال‌های گذشته همانند ایجاد مجتمع‌های بزرگ تجاری در معابری که حجم ترافیک آنها و یا پارکینگ لازم در آنها مورد مطالعه قرار نگرفته ، تامین نشده است . همانند مجتمع تجاری بزرگراه ستاری که بر خلاف جهت کاهش ترافیک شهر تهران بوده است. در حقیقت تصمیماتی که در گذشته تهران گرفته شده خود موجب افزایش ترافیک و آلودگی هوا شده است. برای مثال منطقه 22 که قرار بود منطقه نمونه محیط زیستی معرفی شود فرصتی بود که امروز از دست رفته، می‌توانست این منطقه به عنوان ریه تهران باشد اما با ساخت برج‌های بلندمرتبه این فرصت از دست رفت.

تاثیرگذای آلودگی هوا بر کوتاه شدن عمر و سلامت انسان‌ها

نجفی با تاکید بر اینکه این حجم از آلودگی هوا قطعا در کوتاه شدن عمر و سلامت انسان‌ها تاثیرگذار خواهد بود، افزود: البته آمارهایی که در خصوص مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا اعلام می‌شود باید راستی آزمایی شود اما قطعا موضوع آلودگی هوا در سلامت شهروندان تاثیرگذار است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع آلودگی صوتی اشاره کرد و افزود: در مورد آلودگی صوتی توجهات کمتری وجود دارد. متاسفانه سر و صدای زیادی که در شهر تهران وجود دارد و شهروندان به آن عادت کرده‌اند، مورد توجه قرار نگرفته است و هنگامی که از تهران خارج می‌شویم و در منطقه‌ای آرام قرار می‌گیریم از آرام بودن آنجا تعجب می‌کنیم.

شهردار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر لزوم هوشمندسازی شهر و تاثیر آن بر کاهش آلودگی هوای شهر تهران اشاره کرد و افزود: امیدواریم بتوانیم برنامه‌های جدی برای تحقق هوشمندسازی شهر پیاده کنیم؛ چرا که این موضوع تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوای تهران و ترافیک این شهر دارد که در همین راستا جلساتی با وزیر ارتباطات برای تحقق همکاری‌های مشترک و دسترسی به شهری هوشمند برگزار کرده‌ایم. همچنین شهرداری تهران بر روی اجرای مقررات طرح تفصیلی و طرح جامع شهر تهران تاکید زیادی دارد. هر چند که این تاکید موجب کاهش درآمدهای شهرداری تهران شده اما در درازمدت به نفع و صلاح شهر خواهد بود.

 

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748581

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =