مهر نوشت: دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات با اشاره به موضوع استثناء شدن قهوه خانه ها از اماکن عمومی و سرو قلیان در این اماکن گفت: مجلس نباید اعتیاد جوانان را نادیده بگیرد.

محمدرضا مسجدی روز سه شنبه در نشست خبری که در محل وزارت بهداشت برگزار شد به ابعاد این موضوع پرداخت و گفت: صنف قهوه خانه ها و واردکنندگان و تولیدکنندگان تنباکو بیشترین سود را از این ماجرا می برند. او با اشاره به اینکه در دولت دهم قهوه خانه ها از اماکن عمومی مستثنی شده اند، ادامه داد: ما این موضوع را در دیوان عدالت اداری مطرح کردیم و در نهایت دستورالعمل دولت دهم ملغی شد.
او با اشاره به قانون ممنوعیت استعمال قلیان در قهوه خانه ها تاکید کرد: وزارت بهداشت مکلف است این برنامه را دنبال کند. با توجه به اینکه توتون هایی که در این اماکن استفاده می شود زیر سوال است بیش از ۳۰۰ نمونه از توتون ها توسط وزارت بهداشت آزمایش شد که در آنها مواردی از وجود مواد روان گردان و اعتیاد آور به دست آمد.

مسجدی با اشاره به مسئولیت وزارت بهداشت و همچنین وزارت صنعت و معدن در ممنوعیت تولید و واردات توتون های معسل گفت: متاسفانه تولیدکنندگان و واردکنندگان این توتون ها به مصوبه این دو وزارتخانه اعتراض کردند و در نهایت شکایت خود را در قوه قضائیه مطرح کردند. او ادامه داد: این شکایت در دو یا سه دادگاه به نفع آنها مورد قبول قرار گرفت ولی در نهایت شکایت ما در دیوان عالی کشور مطرح شد که این دیوان رای به ممنوعیت تولید و واردات توتون های معسل داد.

مسجدی با اشاره به طرح مجدد این موضوع در صحن مجلس اظهارداشت: متاسفانه تولیدکنندگان و واردکنندگان توتون های معسل این بار به نمایندگان مجلس متوسل شدند در حالی که ۸۰ تا ۸۵ درصد افراد معتاد اعتیاد خود را از سیگار شروع کرده اند. او گفت: امروز مجلس می بایست میان این دو موضوع تصمیم بگیرد.
به گفته دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات، قهوه خانه ها نباید محل عرضه سم و قلیان باشند. با توجه به اینکه امسال قرار است چند کشور نمونه برنامه های سلامت خودشان را در سازمان ملل مطرح کنند و یکی از این کشورها ایران است، نقش مجلس در این ارتباط حائز اهمیت است. مسجدی با اشاره به این مطلب که ارزان ترین مالیات دخانیات را ما داریم، افزود: اگر موضوع افزایش دریافت مالیات از دخانیات اتفاق بیفتد، دیگر برای طرح تحول سلامت نیاز به پولی نداریم زیرا این میزان اعتبار از محل مالیات بر دخانیات از ۴ هزار میلیارد بهت ۱۱ هزار میلیارد تومان می رسد.

او با اعلام اینکه ۱۴ درصد جمعیت کشور سیگاری هستند و ۸۶ درصد مردم تاوان آن را می دهند، افزود: یکی از بندهای معاهده مبارزه با استعمال دخانیات ممنوعیت قلیان در قهوه خانه ها است که متاسفانه ما نمی خواهیم آن را رعایت کنیم. مسجدی گفت: مجلس نباید اعتیاد جوانان را نادیده بگیرد ضمن اینکه مراجع بزرگ کشور در مورد دخانیات موضع دارند.

۴۷۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =