۱ نفر
۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۳

ایرنا نوشت: یک منبع آگاه روز پنجشنبه از نامه‌ای خبر داد که سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رئیس سازمان صدا و سیما نوشته و در آن خواستار پخش «ربنای» محمدرضا شجریان در ایام ماه مبارک رمضان شد.

این منبع آگاه به خبرنگار ایرنا گفت: این نامه در حاشیه نشست روز گذشته چهارشنبه سوم خرداد اعضای کابینه «حسن روحانی» تسلیم «عبدالعلی علی عسکری» رئیس سازمان صدا و سیما شده است.

هنوز در خصوص تصمیم گیری در مورد پخش «ربنای» استاد شجریان در ایام ماه رمضان سال 96 خبری منتشر نشده است. موضوع این نامه در چند ساعت گذشته در شبکه های اجتماعی بازنشر شده است.

استاد محمدرضا شجریان پیشتر بارها گفته بود که «ربنا» متعلق به مردم است. «ربنا» یکی از آثار استاد آواز موسیقی سنتی ایران و شامل چهار دعا از آیات قرآن است که همه با عبارت ربنا آغاز می‌ شود. شجریان ربنا را در دستگاه سه ‌گاه خوانده و با مرکب‌ خوانی (مدولاسیون یا راه گردانی) سری به دستگاه‌ ها و آوازهای دیگر ردیف موسیقی ایرانی از جمله آواز افشاری و گوشه عراق (صبا) می‌ زند و به سه‌ گاه برمی‌ گردد.

این اثر ۱۹ اردیبهشت سال جاری ثبت ملی شد و «زهرا احمدی پور» معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لوح ثبت ملی آن را به همایون شجریان فرزند محمدرضا شجریان اهدا کرد. استاد آواز ایران مدتی است به علت بیماری تحت مداوا است.

57241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 669495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کامبیز پیاب نما IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    37 2
    ایکاش نتایج این انتخابات ایجاد موجب وفاق ملی برای همه آحاد جامعه،تمام ارکان حاکمیت تا تمام سطوح جامعه گردد.ما بعنوان حامیان رئیس جمهور اعتقاد داریم،پیروز این انتخابات ملت است.امیدواریم دوستان اصولگرا هم به باور همه جریانهای به مفهوم مشترک همه ما،یعنی ایران واسلام و اینکه همه ما دل در گرو این سرزمین داریم اعتقاد داشته باشند.با این تفاسیر امیدواریم یک بار دیگر به ایران همه ما فکر کنیم.قبول کنیم همه ما در گذشته این ایران اشتباهاتی داشته ایم.و بایستی به آینده امیدوار باشیم.با این نگاه تنگ نظریها و اختلافات درون خانواده را فراموش کنیم. پخش ربنای استاد شجریان،می تواند یک شروع خوبی باشد...برای وفاق ملی.چه بهتر که این وفاق با آغازی مذهبی باشد.آغازی برای امید.امید به فردای ایران.فردای فرزندان ایران.
    • س م A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
      19 0
      زنده باد ايران زنده باد اميد به اينده ايران و فرزندان ايران
  • حسین RO ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    37 4
    انشااله.خیلی خوشحال شدم رمضان بوی قدیماش را خواهد گرفت برای نسل ما
  • بی نام A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    8 39
    اولا که استاد خودش چند سال پیش طی نامه ای سرگشاده گفته بود صداوسیما حق پخش صدای مرا ندارد. دوما مشکل مردم برای لحظات افطار ماه مبارک رمضان، شنیدن دعای ربنا یا نشنیدن آن باصدای استاد شجریان یا غیر او نیست ؛ بلکه مشکل آنها سفره افطار خالی است. سوما بجای این سیاسی بازی ها با استفاده از فرصت ماه مبارک رمضان برای خودتان استغفار کنید و از صمیم قلب برای سلامتی استاد دعا کنید. علی برکت الله.
    • ایلیا GB ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
      28 2
      ایشان در مورد ربنا نگفتند که از صدا و سیما پخش نشود.. منظور استاد اثار و ترانه های دیگه منظورشون بود اگر سرچ کنید مطلب پیدا میکنید
    • بی نام IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
      22 0
      چقدر هم که شما دلتون واسه سفره خالی مردم سوخته کی بود می گفت مردم بجای مرغ اشکنه بخورن؟
  • سعید A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
    17 1
    هر سال همین حرفو میزنن و هیچ موقع هم هیچ تغییری ایجاد نشده
  • مهدی A1 ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    8 0
    قدر مجموعه گل مرغ سحر داند و بس... استادشجریان رو فراتر از سیاست نقد کنیم. ایشان صدای اعصار تارخ ایرانه
  • مهیار A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    3 0
    از شنیدن این خبر خیلی خوشحال شدم و امیدوارم از امسال ربنای استاد شجریان مثل چند سال قبل از همه شبکه های تلویزیونی و رادیویی اعم از ملی و فراملی و استانی صداوسيما پخش بشه و به امید روزی که اعتقاداتمون رنگ سیاست به خودش نگیره.... پاینده باد ایران...
  • ایرانی بی تعصب A1 ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
    6 0
    دوست عزیزی که نظر دادند که مفهوم ربنا با ظاهر و «باطن » استاد تطابق نداره و این آقا پسر بهتر خونده، اولا شما خدا نیستی که از باطن آدما خبر داشته باشی آدم درمورد باطن نزدیکترین آدماش نمیتونه اینجور قاطعانه نظر بده، قطعا نظرت فقط از روی یک تعصب افراطیه، دوما خوبه بدونی این آقا پسر مورد علاقه شما جزء به جزء این قطعه رو مو به مو از ربنای استاد شجریان «تقلید» کرده. البته فقط ظاهرشو، قطعا که اجزای حرفه ای اون فقط از یک تمام حرفه ای مثل شخص حضرت استاد قابلیت اجرا داره
  • برنامه نویسی ios ES ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
    2 0
    باسلام ممنون از پست خوبتون.
  • پیام A1 ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
    4 0
    در پاسخ به دوستان «ستوده» و «میم». شما کی هستین که در مورد استاد بخواین نظر بدین. شما یه مشت افراطی هستین که کمر این مملکت رو با افکار افراطی و متحجرانتون شکستین. براتون متاسفم. ربنای شجریان نزدیک به سی سال از رسانه به اصطلاح ملی پخش می شد و شماها و اجدادتون با شنیدن این آواز افطار می کردن . چرا قبلاً تفسیر نمی کردین. چرا قبلاً نمی گفتین بی بی سی. آیا اگر به خاطر آقای رئیس جمهور قبلی نبود این اتفاقات می افتاد. اینگونه نظر می دادین؟ براتون متاسفم. شما در حد استاد نیستین.