ایرنا نوشت: تصمیم ترامپ در باره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در روسیه همانند سایر کشورهای جهان در مرکز توجه سیاستمداران قرار دارد و مقام های این کشور پی در پی نسبت به پیامدهای خطرناک آن هشدار می دهند.

مقام های روس با انتقاد از این تصمیم ترامپ، آن را ناسنجیده و دور از عقلانیت می دانند که امنیت خاورمیانه را به خطر می اندازد.
کنستانتین کاساچیف رئیس کمیسیون بین الملل شورای فدراسیون روسیه در این رابطه اعلام کرد: تصمیم بسیار بی موقع دونالد ترامپ درخصوص برسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل احتمالا بمب جدیدی است و منطقه را در ورطه مناقشه جدید قرار می دهد.

روزنامه ایزوستیا چاپ مسکو به نقل از کاساچف نوشت: اقدام ترامپ بطور گستاخانه اصل حل و فصل دو دولت و قطعنامه های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل و تعهدات آمریکا را نقض می کند.

ولادیمیر جباروف معاون رئیس کمیسیون بین الملل شورای فدراسیون روسیه با انتقاد از اقدام ضدفلسطینی ترامپ گفت: فلسطین همیشه شرق قدس را پایتخت خود محسوب کرده است.
خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از جباروف نوشت: برسمیت شناختن کل قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از جانب آمریکا به هدف تغییر سیاست قبلی کاخ سفید در قبال تل آویو و بازسازی روابط بین دو کشور است، اما این اقدام تنها به افزایش تنش در منطقه منجر می شود.

وی با بیان اینکه فلسطین و کشورهای عربی از این تصمیم ترامپ به شدت ناراضی هستند، اظهار داشت: بر اثر این تصمیم ناسنجیده خطر تروریستی در منطقه خاورمیانه افزایش می یابد ازجمله ممکن است سفارتخانه های آمریکا در کشورهای مختلف در صورت تحقق تصمیم ترامپ هدف حمله قرار گیرند.
سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز در گفت وگو با خبرنگاران گفت: وضعیت شرق قدس از مسائل مهم حل کلی مناقشه فلسطین و اسرائیل است که روسیه در چارچوب گروه چهار جانبه طی مدت طولانی است که برای رسیدن به این هدف تلاش می کند.

به گزارش ایتارتاس، ریابکوف خاطرنشان کرد: به همین دلیل بر این باوریم اگر آنچیزی که کاخ سفید اعلام کرد تحقق یابد به پیامدهای وخیمی برای چشم انداز حل و فصل منجر خواهد شد و بعید است که به آن کمک کند.
آلکسی پوشکوف رئیس کمیسیون سیاست اطلاعاتی و روابط با رسانه های شورای فدراسیون روسیه نیز در صفحه توییتر خود نوشت: ترامپ! زمان برسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل گذشته است. آمریکا حتی دیگر به ظاهر هم نشان نمی دهد که بر روی حل و فصل مناقشه خاورمیانه کار می کند، چرا که دیگر خسته شده است.

مقام پارلمانی روس به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسراییل از سوی ترامپ را اقدامی مغایر با قوانین بین المللی خواند.
مقام های روس از روز نخست تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی واکنش های متفاوتی نشان داده بودند که بین برخورد محتاطانه تا هشدار بود.

بدیهی است موضع پوتین در انتقاد از تصمیم ترامپ مهم ترین واکنش روسیه به این تصمیم محسوب می شود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه در گفت وگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان همتای ترکیه ای درخصوص اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، تبادل نظر کرد و دو طرف آن را برای روند صلح خاورمیانه زیان بار خواندند.
روسای جمهوری روسیه و ترکیه، نسبت به اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به این شهر ابراز نگرانی کردند.

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین در بیانیه ای اعلام کرد: ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان هشدار دادند که این اقدام آمریکا می تواند دورنمای روند صلح خاورمیانه را تیره کند.
دو طرف اقداماتی که منجر به تشدید تنش ها در منطقه می شود را غیرقابل قبول خوانده و تصریح کردند: تلاش جامعه جهانی باید برای کمک به ازسرگیری مذاکرات صلح فلسطین و اسراییل به منظور یافتن راه حل قابل قبول برای همه مسائل ازجمله موقعیت بیت المقدس باشد.

روسای جمهوری روسیه و ترکیه بر پایبندی خود به دستیابی راه حل عادلانه و پایدار برای حل و فصل بحران خاورمیانه بر مبنای تصمیمات و قطعنامه های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل و تحقق حق ملت فلسطین برای تاسیس حکومت مستقل خود تاکید کردند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه نیز در سخنانی در جمع خبرنگاران نگرانی کرملین از وخامت اوضاع پس از برسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل را اعلام کرد.

خبرگزاری ایتارتاس به نقل ازدمیتری پسکوف سخنگوی کرملین نوشت: اوضاع ساده نیست، مساله امکان انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس چند روز پیش در جریان گفت وگوی تلفنی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین مطرح شد.

وی افزود: در این گفت وگو نگرانی روسیه نسبت به احتمال وخامت اوضاع در خاورمیانه مطرح شد.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد که از طرف آمریکایی خواسته است درباره تصمیم ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس توضیح دهد.

خبرگزاری ایتارتاس به نقل از وزیر خارجه روسیه نوشت: انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس، بر طرح دو دولت برای حل مناقشه فلسطین-اسراییل خط بطلان می کشد.

لاوروف گفت: از طرف آمریکایی خواستیم در باره ماهیت و علت تصمیم انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس توضیح دهد و بگوید که چه پیامدهایی را از این اقدام برای تلاش هایی که تحت نظارت سازمان ملل و گروه چهار میانجی گران بین المللی خاورمیانه صورت می گیرد، متصور است.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه با بیان اینکه سئوال های زیادی از طرف آمریکایی داریم، اظهار کرد: توجه طرف مقابل را به نگرانی های مقام های کشورهای عربی و اسلامی، اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی در مورد تصمیم آمریکا برای انتقال سفارت خود به بیت المقدس جلب کردیم.
ایوان ملنیکف معاون اول رئیس دومای روسیه نیز در باره اقدام ترامپ در مورد قدس اعلام کرد: تصمیم ترامپ گویای بی توجهی آمریکا به دیگر کشورها و فرهنگ ها است.

وی افزود: آمریکا هرچه بیشتر نقش تحریک کننده اصلی در جهان را ایفا می کند، بدیهی است که با اقدام ترامپ، آمریکا تنش ها بین فلسطین و اسرائیل را افزایش خواهد داد.

مقام روس گفت: آمریکا تکه چوبی را جهت انداختن به اجاق آتش و تحریک کل جهان عرب پیدا کرده است و بر مناقشه دامن خواهد زد.
لئونید اسلوتسکی رئیس کمیسیون امور بین المللی دومای روسیه نیز گفت: از همان آغاز قابل فهم است که این اقدام حتی بدون احتساب نظریه ترد حل و فصل خاورمیانه، بر علیه امنیت این منطقه بوده است و مناقشه فلسطین و اسرائیل را تا حد انفجار دامن خواهد زد.
روزنامه روسی کامسامولسکایا پراودا در بخش اخبار آنلاین پایگاه اینترنتی خود به نقل از اسلوتسکی نوشت: اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسراییل و انتقال سفارت آمریکا به این شهر ادامه زنجیره اقدامات تحریک آمیز در سیاست خارجی آمریکا است که هدفمندانه از جمله در قبال سوریه، ایران و کره شمالی صورت می گیرد.

رئیس کمیسیون امور بین المللی دومای روسیه گفت: از همان ابتدا مشخص است که این گام (اقدام ترامپ درباره بیت المقدس) مغایر با نظریه حل و فصل مسائل خاورمیانه است و می تواند اوضاع مناطق مناقشه اسراییل و فلسطین را به شدت متشنج کند.
مقام پارلمانی روس آمریکا را متهم کرد که مواضع کشورهای خاورمیانه در مساله فلسطین را نادیده می گیرد و به این کشور در مورد عواقب اقدامات خود هشدار داد.

مشاور رئیس انستیتو تحقیقات راهبردی روسیه نیز گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل با آتش بازی می کند.
خانم «یلنا سوپونینا» مشاور رئیس انستیتو تحقیقات راهبردی روسیه درباره این تصمیم ترامپ به پیامدهای خطرناک آن اشاره کرد و گفت: این مساله برای اتباع آمریکایی خطرناک بوده و آنها باید در کشورهای عربی و تمامی کشورهای اسلامی و خاورمیانه مراقب باشند.

وی در گفت وگو با شبکه تلویزیونی ان.تی.وی روسیه افزود: سفارتخانه های آمریکا در کشورهای مختلف به این کار مشغولند و یکی پس از دیگری به شهروندان آمریکا توصیه می کنند مواظب امنیت خود باشند.
سوپونینا یادآورشد: وضعیت خطرناک است اما مساله اصلی این است که رشد خشونت ها در خاورمیانه ممکن است به حدی برسد که اتباع کشورهای دیگر هم بر اثر آن آسیب ببینند.

وی ادامه داد: این تصمیم ترامپ همچنین سبب تشدید خطر تروریسم در منطقه خاورمیانه خواهد شد، اکنون این منطقه متشنج است اما پس از سخنان ترامپ تنش ها به شدت افزایش می یابد و حتی ممکن است به برخی کشورهای اروپایی نیز سرایت کند.
مشاور رئیس انستیتو تحقیقات راهبردی روسیه، ترامپ را فردی غیرقابل پیش بینی خواند و گفت: آیا می توان اقدامات فردی را که از وقوع مناقشه های جدید لذت می برد یا این که خود در برافروختن آن سهم دارد، توجیه کرد.

اظهارات مقام ها و کارشناسان روس درباره تصمیم غیرمنطقی و خطرناک ترامپ، از یک سو نشانگر تلاش مسکو برای جلوگیری از ضربه خوردن روابط روسیه و رژیم صهیونیستی و از طرف دیگر کاهش نفوذ آمریکا در منطقه خاورمیانه است که پس از شکست های راهبردی واشنگتن در سوریه به چشم می خورد.

مقام های روس در واقع تصمیم ترامپ درباره قدس را حلقه ای از زنجیره اشتباهات رئیس جمهوری آمریکا همچون مساله کره شمالی و برجام می دانند و معتقدند که این گونه اشتباهات راهبردی در آینده نیز ادامه خواهد یافت.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =