تنگه قاهان مکانی رویایی در روستای هدف گردشگری قم/ قاهان روستایی با جاذبه‌های بکر

ایرنا نوشت؛ تنگه قاهان در 35 کیلومتری جاده ساوه-سلفچگان با ویژگی‌های منحصربه‌فرد در فصل‌های مختلف سال، مکانی رویایی را برای گردش‌گران فراهم ساخته است.

تنگه قاهان با طول 30 کیلومتر دارای ویژگی های طبیعی و گردشگری است که نظر هر بیننده ای را به خود جلب کرده و مسئولان کشوری و استانی به فکر توسعه گردشگری و تامین زیرساخت های برای حضور گردشگران خارجی و داخلی و معرفی در این منطقه هستند.

روستای قاهان از توابع بخش خلجستان شهرستان قم در 81 کیلومتری شهر قم قرار دارد، قاهان روستایی ییلاقی و خوش آب و هوا در استان قم محسوب می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم در گفت و گو با ایرنا با اشاره به این که 10 روستای هدف گردشگری در این استان مشخص شده است گفت: این تعداد روستاها شامل فردو، انجیله، قلعه چم، بنابر، دستگرد، قاهان، محمدآباد کاج، طینوج و وشنوه با ویژگی ها منحصربه فردی هستند که مطالعات این تعداد روستاها در سال های گذشته انجام شده است.

عیسی رضایی افزود: این روستاها با ویژگی ها و جاذبه های تاریخی و گردشگری به وزارت کشور و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری معرفی شدند تا تصمیم های لازم در خصوص توسعه گردشگری و انتخاب یک روستا به عنوان روستای هدف گرفته شود.

وی ادامه داد: 73 روستا در سطح کشور در مرحله اول با تفاهمنامه ای که وزرات کشور با سازمان میراث فرهنگی منعقد کرد انتخاب شدند و به عنوان روستاهای پیشرو در گردشگری مورد اهتمام قرار گرفتند.

وی با بیان این که روستای قاهان قم از بخش خلجستان با آب و هوای ییلاقی دارای ویژگی های منحصربه فردی است گفت: این روستا به خاطر ویژگی ها و ظرفیت بالای فرهنگی مردم روستا انتخاب شد تا بتوان با توسعه زیرساخت های گردشگری و توانمندسازی جوامع محلی زمینه حضور گردشگران را فراهم کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم، بیان داشت: روستای قاهان به خاطر داشتن جاذبه های گردشگری و پیشینه تاریخی طولانی، آثار و بناهای قدیمی مانند غارها، مخفی گاه های قدیمی و امامزاده هادی(ع) همه ساله پذیرای گردشگران داخلی و خارجی است ضمن این که این روستا یکی از 12 منطقه نمومنه گردشگری مصوب دولت است.

وی با اشاره به اهتمام دولت یازدهم در خصوص توسعه گردشگری بیان داشت: معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی کشور و تعدادی از کارشناسان برای بازدید از این روستا و مطالعاتی در خصوص تامین زیرساخت های آن در این استان حضور پیدا کردند و از نزدیک با بخش های مختلف این روستا آشنا شدند.

وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح ارزیابی تولید و اشتغال در روستاهای هدف گردشگری و عزم دولت تدبیر و امید در راستای تولید اشتغال و رفع محرومیت در سال اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال با همکاری و پیگیری نهادهای مربوطه در این روستا امکان پذیر است.

رضایی با اشاره به این که کارگروه استانی این روستا با همکاری نهادها تشکیل شد گفت: نهادهایی از جمله سازمان برنامه و بودجه، بنیاد مسکن، استانداری، سازمان جهاد کشاورزی، صندوق کارآفرینی امید و نهادهای مربوطه فعال شده است تا موارد مربوط به این روستا به صورت ویژه دنبال شود، چراکه برای حضور گردشگران در این منطقه در مرحله اول باید نیازهای اولیه از جمله سرویس های بهداشتی و نمازخانه ها تامین و در مراحل بعد مجتمع های گردشگری و کارگاه های صنایع دستی برای معرفی هنر ایرانی ایجاد شود.

وی ابراز داشت: با توجه به بازدید و ارزیابی میدانی از روستای هدف گردشگری قاهان و برگزاری جلسه های کارشناسی و تعیین شاخص های مرتبط در حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، هماهنگی و پیگیری برنامه ها و تامین زیرساخت ها بین دستگاه های مرتبط ضروری است.

وی به مصوبه های برگزاری جلسه با همکاری نهادهای مختلف اشاره کرد و گفت: مقرر شد نمایندگان دستگاه های زیربط به منظور بررسی شاخص ‌ها و مشخص کردن میزان اعتبارهای مورد نیاز و تفکیک وظایف، بازدید مشترکی از روستای هدف گردشگری قاهان انجام دهند و نتیجه نهایی را به این اداره کل اعلام کنند.

رضایی برگزاری جشنواره توانمندی ظرفیت های روستایی با همکاری دستگاههای ذیربط را از دیگر مصوبه های جلسه ها با نهادهای مربوطه برشمرد و ابراز امیدواری کرد: این اقدام ها بتواند نقش کلیدی در توسعه گردشگری در این روستا داشته باشد تا قاهان نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح ملی و بین المللی معرفی شود و زمینه جذب گردشگران را فراهم سازد.

وی با اشاره به آموزش های مربوط به صنایع دستی از جمله گلیم بافی در این روستا گفت: معاونت صنایع دستی میراث فرهنگی استان برنامه ای برای آموزش تلفیقی صنایع دستی در این روستا در نظر گرفته است تا روستاییان بتوانند بر اساس جامعه امروزی هنرهای خویش را عرضه کنند.

وی اضافه کرد: همچنین بنیاد مسکن قرار است زمینی را برای توسعه این روستا در بخش گردشگری و مکانی برای معرفی صنایع روستاییان اعم از تولیدهای صنایع دستی و باغی اختصاص دهد تا از این طریق ضمن جذب گردشگران زمینه ایجاد اشتغال و عرضه محصول های آنان در بازار فراهم شود.

وی از ایجاد اقامت گاه های بوم گردی در روستای قاهان خبر داد و گفت: در حال حاضر یک مورد مجوز برای راه اندازی این اقامت گاه صادر شده است همچنین آماده صادر کردن مجوز برای بخش خصوصی در خصوص تامین زیرساخت های گردشگری در این روستا هستیم.

** تنگه قاهان دارای تنوع زیستی خوبی است
عضو هیات مدیره انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان قم نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به این که تنگه قاهان دارای تنوع زیستی خوبی است گفت: در این تنگه گونه های گیاهی ارزشمند و موجودات مختلف وجود دارند.

رضا علی اصل افزود: تنگه قاهان دارای عرض یک تا 2 متر است و عمق شکاف تا هشت متر هم می رسد. این ویژگی منجربه این می شود که نور خورشید به آسانی به درون تنگه راه پیدا نکند.

وی ادامه داد: کنار این ویژگی ها پیچ و خم بودن فضای تنگه یک حالت رازآلود را برای بازدیدکنندگان ایجاد می کند، بنابراین زمانی که یک گردشگری درون تنگه قدم می زند به طور دائمی در انتظار مواجه شدن با یک فضای جدید حتی در فاصله پنج متری است، از این رو کشف یک منظره زیبا از فرسایش بر روی دیواره های تنگه یا یک سنگی که بخشی از مسیر را مسدود کرده حس ماجراجویانه را در گردشگر ایجاد می کند.

وی به وجود آب در کف تنگه قاهان اشاره کرد و گفت: عمق آب در بعضی از بخش های تنگه به بیش از یک و نیم متر می رسد، از این رو زمانی که یک گردشگر وارد تنگه می شود هیجان و نشاط پیمایش تنگه را در اوج آرامش و لطافت آب تجربه می کند.

به گفته وی، آب دلیل ایجاد تنگه است که در طی یک دوره زمانی بسیار طولانی این شرایط را ایجاد کرده، فرسایش منجربه ایجاد اشکال زیبا و خاص بر روی دیواره های تنگه شده است و خود همین موضوع یکی دیگر از جاذبه های تنگه است.

وی در توصیه به گردشگران در بازدید از این مکان گردشگری گفت: برای بازدید از تنگه باید توجه داشت که با دقت و آرامش خاصی در مسیر تنگه قدم زد تا دچار آسیب نشویم، حفظ ظاهر تنگه، تخریب نکردن و نریختن زباله و نیز بر هم نزدن آرامش حیات وحش از وظیفه های اخلاقی هر گردشگری است که قصد بازدید از تنگه را دارد، همچنین به دلیل وجود آب و پیمایش در آن ترجیحا از کفش مناسب استفاده کنیم و لباس اضافه همراه داشته باشیم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 682842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =