وقتی راهی ملکوت می‌شوی/ هنرمندی که در خوشنویسی ساختارشکنی کرد

نادر تهرانی که با تلفیق خوشنویسی و گرافیک، سبک جدیدی از مینیاتورها را خلق کرده است، درباره «سیری در ملکوت» گفت: «سعی کردم رابطه هنر فاخر خوشنویسی را با ایجاد نمایه‌های عرفانی و فضاهای تخیلی به عرصه ظهور برسانم.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این روزها گالری ترانه باران میزبان آثار مینیاتور نادر تهرانی با نام «سیری در ملکوت» است.

تهرانی که عضو انجمن خوشنویسان است، با تلفیق خط و مینیاتور اقدام خلاقانه‌ای در عرصه تولید آثار هنری داشته است.

این هنرمند درباره تلفیقی که میان آثار خوشنویسی و مینیاتور ایجاد کرده است به خبرآنلاین، گفت: «تخصص اصلی من خوشنویسی و نگارگری است و به همین دلیل با سبک‌های قدیمی تهذیب آشنایی دارم. در این آثار سعی کرده‌ام که با خلق مینیاتورهایی برگرفته از هر دو هنر، تلفیقی از رویا (تخیل) و عرفان را به نمایش بگذارم. هدف اصلی من اثبات این مسئله بود که تهذیب و نگارگری در کنار هم و مکمل یکدیگر هستند و چیز مجزایی نیستند.»

تهرانی ادامه داد: «من همیشه نیاز به ساختارشکنی و تغییر را در هنر خوشنویسی و مینیاتور احساس می‌کردم و با این مجموعه تا حدودی توانستم به این نیاز جامه عمل بپوشانم. به عنوان مثال من آثار را خلاف روش معمول به صورت لوزی طراحی و نصب کردم.»

او در مورد استفاده از این سبک در بازار به صورت عمومی توضیح داد: «من کارهایی چون قباله و ... را با این سبک قبل از این نمایشگاه طراحی کرده‌ام و آماده است، با پایان این نمایشگاه و تکمیل آثار برای عرضه آن اقدام می‌کنم.»

تهرانی درباره میزان استقبال مخاطبان از این سبک گفت: «وقتی کاری را تمام می‌کنم عکس آن را در فضای مجازی منتشر می‌کنم تا نظر مخاطبان و علاقه‌مندان را ببینم، خوشبختانه تا به امروز اقبال بسیار خوبی به آثار شده است. نکته جالب اینجاست که افرادی که از این کارها استقبال می‌کنند، از طیف‌های گوناگون و متنوع جامعه هستند و این مسئله خیلی من را خشنود می‌کند.»

 

این هنرمند افزود: «عقیده دارم که هنر محدود به شخص یا گروه خاصی نیست و رسالتی که هنر دارد برای عموم مردم است. هنر باید در خانه تمام مردم حضور داشته باشد و زمینه علاقه‌مندی و جذب شدنشان به آثار هنری را فراهم کند.»

او درخصوص پروژه آینده خود بیان کرد: «بعد از آنکه به این سبک رسیدم، این نمایشگاه اولین مکانی است که آثارم را عرضه می‌کنم، حدود دو سه سال کار کردم تا 25 اثری که در این نمایشگاه به تماشا گذاشته‌ام را کامل کنم. این سبک خیلی جای کار دارد و به نظرم انتهایی برایش نیست. مسیری وسیع و گسترده است که در هر زمان می‌توانی به راحتی اثری تازه و نو خلق کنی؛ وقتی سبکی گستردگی و گوناگونی زیادی داشته باشد، خلق آثار متنوع آسان‌تر است. برنامه بعدی من استفاده از زبان لاتین در این سبک است.»

نادری ادامه داد: «تعدادی از علاقه‌مندان خارجی در فضای مجازی برایم پیام می‌گذاشتند که ما این سبک و تلفیق را خیلی دوست داریم و برایمان جذاب است، اما متوجه متن آن نمی‌شویم. به همین دلیل پس از این نمایشگاه این سبک را با زبان لاتین ادامه خواهم داد. من اسم این آثار را کالیگاتور گذاشتم که تلفیقی از خطاطی و مینیاتور باشد؛ وقتی اصل سبک جواب داده است دیگر تفاوتی ندارد که خط اثر چی باشد.»

او در پایان گفت: «من با هدف ترغیب مخاطب به خرید آثار هنری قیمت بسیار مناسبی برای آثار گذاشته‌ام و این نمایشگاه را ادامه می‌دهم تا بتوانم افراد بیشتری را با هنر آشنا و علاقه‌مند کنم.»

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 686250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام PT ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۳
    0 1
    این کارهایی که این آقا انجام داده، نه تنها نوگرایی و ساختارشکنی نداره که به کیفیت و سلیقه عمومی رو هم پائین میاره... اصولا هنرمند در جایگاهی نیست که این همه ادعا بکنه که من ساختارشکنی کردم فقط بوم و قاب رو چرخونده و فکر کرده چه اتفاقی در هنر پدید اومده من موندم اون گالری رو کی مدیریت میکنه که اجازه میده همچنین کارهایی نمایش داده بشه...