یکی از بزرگ‌ترین کوه‌های یخی جهان سرانجام به خاطر گرمایش زمین از منطقه‌ای در قطب جنوب جدا شد. مساحت این توده یخی، ۶۰۰۰ کیلومتر مربع، معادل هشت برابر مساحت شهر تهران است.

به گزارش خبرآنلاین، از سال 2010 دانشمندان شکافی را در یخ‌های قطبی جنوب مشاهده کرده بودند و پیش‌بینی می‌شد که یکی از کوه‌های یخی قطب جنوب جدا خواهد شد. کوه یخی دراثر شکافته شدن صفحات یخی در طول دهه‌ها و به‌طور تدریجی، شکل می‌گیرد. یک ماهواره آمریکا تصاویری از این کوه یخی شناور را در حال گذشتن از منطقه‌ای به "نام لارسن‌ سی آیس‌شلف" در جنوبگان ثبت کرده است. 

پژوهشگران دانشگاه سوانسی در ویلز بریتانیا  می‌گویند جدا شدن این یخکوه عظیم از سکوی یخی لارسن سی مساحت آن را بیش از ۱۲ درصد کاهش داده و چشم‌انداز شبه‌جزیره قطب جنوب به‌کلی تغییر داده است.

پروفسور آدریان لاکمن پژوهشگر ارشد از دانشگاه سوانسی که سال‌هاست این سکوی یخی را زیر نظر دارد،  در این باره می گوید: این یخکوه یکی از بزرگ‌ترین یخکوه‌های ثبت‌شده است و مشکل بتوان پیشرفت آینده آن را پیش‌بینی کرد. این یخکوه ممکن است به‌صورت یک قطعه باقی بماند و با احتمال بیشتر به چند قطعه تقسیم خواهد شد.

این یخکوه قبل از جدا شدن کامل از سکوی یخی روی آب شناور بوده است، بنابراین تأثیری فوری بر سطح آب دریا نخواهد گذاشت، اما قطعات یخ ممکن است به خطرات کشتیرانی در این ناحیه  را بیشتر کند.ایجاد گسل در کوه‌های یخی این منطقه از حدود ۳ سال پیش شدت گرفت و از آن زمان احتمال جدا شدن بخشی از آن روز به روز بیشتر می‌شد. این توده یخی جدا شده که حدود ۲۰۰ متر ضخامت دارد، در کوتاه مدت با سرعت زیادی حرکت نخواهد کرد و چندان از منطقه فعلی خود دور نخواهد شد.

اما جریان‌های آب و باد احتمالا این توده عظیم را در نهایت به سمت شمال قطب جنوب هدایت می‌کند و در آن صورت این کوه یخی به مانعی برای کشتیرانی در آن منطقه تبدیل خواهد شد. گفته می‌شود توده یخی جدید از نظر بزرگی در میان ۱۰ کوه یخی است که تاکنون جدا و شناور شده‌اند. اما با بعضی از توده‌های بسیار عظیمی که تا کنون دیده شده، قابل مقایسه نیست.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 686674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۴
    3 3
    این کار توسط کشورهای عربی مثل عربستان و امارات که اب برای خوردن ندارند انجام شده.