«خبرجنوب» نوشت: معاون میراثفرهنگی کشور تأکید کرد تکمیل و راهاندازی موزه پاسارگاد در اولویت معاونت میراثفرهنگی، پایگاه پارسه و پاسارگاد و استان فارس است.

صحبتهای معاون میراثفرهنگی در نشست مرتبط با ثبتجهانی یزد در پاسخ به سؤال مربوط به موزه پاسارگاد بهگونهای در فضای مجازی منتشر شد که گویی احداث موزه پاسارگاد هیچگاه در اولویت معاونت میراثفرهنگی کشور نبوده است.

محمدحسن طالبیان، معاون میراثفرهنگی کشور که 25 تیر 96 در نشست خبری با موضوع روند ثبتجهانی یزد در یونسکو حاضر شد، در پاسخ به سؤالی درخصوص چرایی بهاتمام نرسیدن موزه پاسارگاد اعلام کرد که تأکید دولت در سه سال گذشته بر اتمام پروژههایی با بیش از 50درصد پیشرفت فیزیکی بوده و ازآنجاکه اعتبارات موزههای احداثی بسیار محدود است و موزه پاسارگاد پیشرفت کمتری نسبت به موزههای منطقهای درحال احداث بهویژه موزه خراسان داشته، اولویت به اتمام موزههایی با بیش از 50درصد پیشرفت فیزیکی داده شده است.
طالبیان در واکنش به برداشت نادرست از صحبتهایش درخصوص موزه پاسارگاد اعلام کرد: اتمام موزه پاسارگاد همچنان در اولویت سازمان، مسئولان استان فارس و پایگاه میراث جهانی پارسه و پاسارگاد قرار دارد.
وي افزود: دولت در سه سال گذشته اتمام پروژههایی با بیش از 50درصد پیشرفت را در دستورکار دستگاهها قرار داده و با همین تصمیم بوده که اتمام موزه منطقهای خراسان با بیش از 70درصد پیشرفت فیزیکی و برخی از مخازن موزهها، همچنین موزههای دیگری ازجمله موزه فرش تبریز با 60درصد پیشرفت فیزیکی در اولویت سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری قرار گرفته و این سازمان با بودجه محدودی که برای توسعه و بهرهبرداری از موزههای درحال احداث در اختیار داشته، تلاش کرده موزههایی با بیش از 50درصد پیشرفت را بهبهرهبرداری برساند و این بهلحاظ صرفه و صلاح و هدفمندی انجام پروژههای احداثی موزهها بسیار مؤثر است.
معاون میراثفرهنگی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری تأکید کرد: موزه پاسارگاد موزه استانی ماست و پیشرفت فیزیکی آن حدود 25درصد بوده. با وجود این، از سالیان گذشته تکمیل آن در برنامه پایگاه و استان جای گرفته و تلاشهای خوبی هم انجام شده است.وي افزود: بهدلیل نیمهتمام بودن آن در طول سالیان زیاد بعد از انقلاب و جنگ و قرارگیری بتن مسلح و میلگردها در معرض هوا و فرسایش، به آزمایشهای مختلف برای سنجش مقاومت و چگونگی استحکامبخشی آن نیاز بود که بهلحاظ پیچیدگی و مشکلات مربوط، زمان زیادی بابت تهیه جزئیات فنی و محاسبات جدید و تأییدیههای مهندسی گرفت و خوشبختانه نقشههای فنی تهیه شد. از سال گذشته، با وجود تنگناهای مالی، پارسه و پاسارگاد در اولویت طرحهای استان و پایگاه میراث جهانی قرار داشته و کار اجرایی آن پیشرفت چشمگیری کرده است.
طالبیان در واکنش به خبر در اولویت نبودن احداث موزه پاسارگاد تأکید کرد: بهدلیل اهمیت این پروژه، سال گذشته یکمیلیارد و 200میلیون تومان به عملیات تکمیل موزه پاسارگاد اختصاص یافت و این موزه همچنان در اولویت سازمان، استان فارس و پایگاه میراث جهانی پارسه و پاسارگاد قرار دارد و ما حداکثر تلاش خود را خواهیم کرد تا طی دو سه سال آینده راه اندازی شود

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 687888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =